Köpa Saab!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#16 Inlägg av apex »

Här är en SAAB i min smak...

http://www.blocket.se/vi/17325664.htm?ca=14_s
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#17 Inlägg av tersan »

apex skrev:Här är en SAAB i min smak...

Se där, visste väl att det skulle finnas nåt vettigt användningsområde för en Saab... :P

Hoppas att jag aldrig hamnar i ett läge där jag tvingas fundera på att skaffa en Saab. 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#18 Inlägg av elias »

Nu ska vi inte vara sånna, det är faktiskt förhållandevis mycket bil för pengarna. Bra servicenät med verkstäder. Relativt billiga delar och sköna att åka långt i.
Tänkte gå ner till den lokala saabhandlaren på onsdag(imorgon) och be att få provköra både 9-5 och 9-3. Med dagens tider så borde de vara glada om de kan bli av med några. 9-5:an lever verkligen på övertid så den borde gå att få än billigare än deras listpriser.
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Med dagens tider så borde de vara glada om de kan bli av med några. 9-5:an lever verkligen på övertid så den borde gå att få än billigare än deras listpriser.
Låt dem inte rippa dig på ev extrautrusning edyl.

Jag lyckades inte pruta ett öre på min T4:a. Bad tom om att de åtminstone skulle skicka med en full tank bensin, men icke. Det var typ 500kr på en 170000kronors bil...

Dock förbarmade säljaren sig och gav mig plastbrickan med Volvologgan som sitter i fälgen och som hade trillat av på en av fälgarna. Den fick jag gratis. Bara den. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#20 Inlägg av TG »

tersan skrev:

Se där, visste väl att det skulle finnas nåt vettigt användningsområde för en Saab... :P

Hoppas att jag aldrig hamnar i ett läge där jag tvingas fundera på att skaffa en Saab. 8)

Nu skall du inte häda :wink:

Jag har kört drygt 10000 mil uppdelat på två 9-5:or, inget strul överhuvudtaget... Den första körde jag mellan 9800 och 19600 mil så.... Man åker bekvämt, man kör ifrån de flesta volvo... Och framförallt så får man enormt mycket bil för pengarna... Saab har dessutom högst återköpsprocent, 82%, jämför man det med tvån BMW som ligger på 54% så är det ruskigt bra!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#21 Inlägg av apex »

SAAB är trevliga bilar men de har haft besvärande typfel. Min gamla kultbil SAAB 99 Turbo drabbades av spräckt synkring vid 20 kmil. SAAB 9000/900 hade på 1990-talet backväxelproblem efter ca 15000 mil. SAAB 9-5 2,3 led av dålig vevhusventilation vilket ledde till MÅNGA motorras.

Men sätena är bra! :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

Tegfors skrev:
tersan skrev:

Jag har kört drygt 10000 mil uppdelat på två 9-5:or, inget strul överhuvudtaget... Den första körde jag mellan 9800 och 19600 mil så.... Man åker bekvämt, man kör ifrån de flesta volvo... Och framförallt så får man enormt mycket bil för pengarna... Saab har dessutom högst återköpsprocent, 82%, jämför man det med tvån BMW som ligger på 54% så är det ruskigt bra!
Jag tror våra kravspecar skiljer sig högst väsentligt... allt det du räknar upp är i princip oväsentligt när själva bilen är så tråkig att man bara längtar till åkturen är över... För oss som KÖR bil är varken Saab eller Volvo nåt alternativ, hur "prisvärda" de än är.

Fast visst kan jag tänka mig en Sonett eller P1800... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#23 Inlägg av TG »

tersan skrev:
Tegfors skrev:
tersan skrev: Se där, visste väl att det skulle finnas nåt vettigt användningsområde för en Saab... :P

Jag tror våra kravspecar skiljer sig högst väsentligt... allt det du räknar upp är i princip oväsentligt när själva bilen är så tråkig att man bara längtar till åkturen är över... För oss som KÖR bil är varken Saab eller Volvo nåt alternativ, hur "prisvärda" de än är.

Fast visst kan jag tänka mig en Sonett eller P1800... :wink:

ALLA vet ju det är volvo man åker o Saab man kör... :D :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#24 Inlägg av elias »

Fast nu handlade detta mer om att jag behövde en bil som jag kunde köra 5000 mil om året och som skulle hålla ihop. Den ska köpas begagnad och då ha rullat ca 5000 mil redan. Den kommer vara slut inom 3 år.
Den ska vara tyst så jag kan prata i mobil utan problem. Den ska vara lätt att lasta saker i bakluckan. Gärna ha en bra originalstereo och ha en relativt god körekonomi.
Toyota går bort pga att det är så ... fula.

Och, jag kommer ha en bit under 200 000:- att spendera på bil...
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Den ska vara tyst så jag kan prata i mobil utan problem. Den ska vara lätt att lasta saker i bakluckan. Gärna ha en bra originalstereo och ha en relativt god körekonomi.
Toyota går bort pga att det är så ... fula.

Och, jag kommer ha en bit under 200 000:- att spendera på bil...
Ska du verkligen ha en Saab isf, om den ska vara tyst vill säga? Vi Bilägare hade ett oljudstest i senaste numret! Bäst i test var Mercedes, Lexus och, hör och häpna, Volvo V70! Saab kom längre ner på listan, men bland topp 10 om jag minns rätt.

Om vi bortser från att jag kan anses tala i egen sak, men med en V70 får du antagligen väldigt mycket av pengarna tillbaka när du säljer den om tre år, trots att den ev är helt slut. Svenska kombisar håller verkligen värdet.

Privata bilägare (köp för egna pengar) tycks i första hand köpa en V70, dito tjänstebilsåkare enl en sammanställning åter i ViB. Förutom förstaplatserna för respektive grupp ser listan helt olika ut. Privatbilslistan har en tydlig betoning på billigare bilar, medan tjänstebilslistan är mer prestigefylld. Tydligen har en hel del folk Porschar som tjänstebil...
===

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#26 Inlägg av elias »

Idag har jag faktiskt omvärderat lite.
Eftersom jag kommer få hålla migsjälv med bil först. Dvs jag köper och sen år jag ut milersättning, så kollar jag även på andra märken och modeller.

Jag har haft nya möten och kommit fram till att jag inte behöver en kombi. Var faktiskt nere och kollade på Opel (!!!) idag. Kanske en Astra eller Vectra...?
Efter två år så kommer jag ha kört minst 10 000 mil o då hade jag tänkt att byta. Sagan är inte slut än! 8)
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#27 Inlägg av tersan »

elias skrev:Var faktiskt nere och kollade på Opel (!!!) idag. Kanske en Astra eller Vectra...?
:shock:

Hur tänkte du nu?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
elias skrev:Var faktiskt nere och kollade på Opel (!!!) idag. Kanske en Astra eller Vectra...?
:shock:

Hur tänkte du nu?
Vectra är underskattad. Åtminstone i början av 90-talet var Vectrorna rätt kul och körglada. Körde upp i en Vectra 2000GT 1991. :D Lättkörd som få bilar jag kört hittills!
===

T-PWR
Medlem

#29 Inlägg av T-PWR »

Jobbar med Opel också och det är en mycket bra och driftsäker bil, ytterst sällan som de krånglar. Har själv haft 3 nya Oplar (Astra kombi -05, Meriva -04, Corsa -06..

Väljer man sen en OPC version så börjar det bli riktigt kul! ;)

Mvh. Mathias
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#30 Inlägg av elias »

Oj se, en Opelmekaniker!(?) :)

Jag var som sagt positivt överraskad av både Astra och Vectra.
Eftersom jag kör en skrutt nu så blir allt bättre.
Gillade verkligen den röda Vectran (se länk längre upp). Frågan är bara hur lätt det är att sälja en sån efter 2 år och 10 000 / 12 000 mil. Och, hur ser driftskostnaderna ut.
Inredningarna var typ identiska och kvaliten upplevde jag som helt OK.
Provsatte en Merca 200 i sommras och den kändes mer plastig!

Om man frågar någon som vet. Vad är normalt att en bil står / hos bilhandlare... när börjar man se goda chanser till att kunna pruta ner en bil... o hur mycket "får" man pruta? :)
Bild

Skriv svar