Frågan är om en 87:a motor passar i nyare ramar som är helt olika. Motorblocken kan däremot ha stora likheter även om det är ganska mycket som skiljer under skalet. Medan VFR -91 och fram till 800FI i grunden är baserade på RC30 men med enklare/billigare uppbyggnad så är tidiga 80-tals VFR en helt egen konstruktion med t.ex. 180 graders vev.tersan skrev:Kan ingen köpa motorn och sätta den i nåt annat än en röd VFR för att visa var skåpet ska stå?
Nästa motorgeneration är 800FI, V-Tech och RC45. Det som sjiljer dom åt utöver att RC45 är en 750 är i stort sett V-Tech:s kamdrivning och ventilsystem och att RC45 liksom RC30 har mer påkostade lösningar än gathojarna som t.ex. lösa kamboxar och "ballare" material.
Reservation för att jag kan ha missat något. Men hade jag haft en nyare VFR och kunnat övertyga mig om att motorn passar så vette fan om jag inte hade köpt den. För 3000 pengar för en vässad motor och om det är friska grejer är allt annat än dyrt även om man får sätta ihop den själv.
Men man bör nog åka dit och ögna igenom grejerna innan man köper för att försäkra sig om att grejerna verkligen är friska.