För att uppstarten ska bli en enkel och angenäm händelse till våren bör du låta batteriladdaren gå ett par gånger under vintern. Missa inte första vårturen pga. tomt batteri. Har det blivit riktigt totalttömt kan det vara svårt att skrämma liv i det igen.
Så gå nu genast och häng på laddaren bums innan du glömmer.
Med detta gjort kan du lugnt återgå till glögg och lussekatter och annat som hör årstiden till.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Laddardags
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Laddardags
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Re: Laddardags
Ligger nog nåt i detta. Köpte en sån CTEK här i förra året, men kom ig inte för att använda den på hojen förrän för nån vecka sedan. Först hände ingenting, gav inget utslag alls inte ens efter ett par timmar.
Testade då på ett sunkigt bilbatteri jag har i garaget...startade ladda direkt...?
Satte tillbaka på hojen och lät den stå över natten, då på morgonen hade den börjat ladda. Batteriet är ett sånt nytt AGM eller vad de heter. Är de mer trögladdade?
Nåja, nu är det fulladdat och ja skall ladda lite då och då.
Testade då på ett sunkigt bilbatteri jag har i garaget...startade ladda direkt...?
Satte tillbaka på hojen och lät den stå över natten, då på morgonen hade den börjat ladda. Batteriet är ett sånt nytt AGM eller vad de heter. Är de mer trögladdade?
Nåja, nu är det fulladdat och ja skall ladda lite då och då.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Laddardags
Nedanstående vet jag inte om det gäller din laddare men de kan vara konstruerade enligt följande:lappen skrev:Ligger nog nåt i detta. Köpte en sån CTEK här i förra året, men kom ig inte för att använda den på hojen förrän för nån vecka sedan. Först hände ingenting, gav inget utslag alls inte ens efter ett par timmar.
Testade då på ett sunkigt bilbatteri jag har i garaget...startade ladda direkt...?
Satte tillbaka på hojen och lät den stå över natten, då på morgonen hade den börjat ladda. Batteriet är ett sånt nytt AGM eller vad de heter. Är de mer trögladdade?
Nåja, nu är det fulladdat och ja skall ladda lite då och då.
För att undvika gnistbildning (vilket inte är bra kring blybatterier då de genererar knallgas) får man ingen spänning ut på laddkablarna förrän de kopplas till batteriet som ska laddas och spänningen från detta genererar minst ca 4-6 V. Laddaren vill indikera att den har ett batteri mellan kablarna innan laddningsprocessen startar. Om batteriet du ska ladda är helt urladdat och inte generar denna spänning får man hjälpa till att komma över starttröskeln för att få igång laddningen. Det kan man göra genom att parallellkoppla ett annat batteri just i starten. Så fort laddaren kommer igång kopplar man bort "startbatteriet". Det kan räcka med ett litet 9V-batteri eller blir det startkablarna från bilen.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Re: Laddardags
Hmm, hojens batteri var inte urladdat. Behövdes inte laddas egentligen men tänkte att det skadar väl inte..
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Laddardags
En del laddare har AGM-läge, kanske är något sådant som behövs? Jag testar att köra Biltemas gel-batteri sedan tre år och de skall vad jag fattar bara köras som ett "vanligt" batteri. Eftersom jag har ett litet garage nu så har jag satt i laddsladd i moppen så jag slipper plocka ut batteriet, trevlig detalj
/R
/R