lappen skrev:Då jag gillar att göra saker själv, så funderar jag på hur svårt det kan vara att själv byta däck på hojen? Jobbat med bildäck till och från under några år på 90/00-talet, men höll aldrig på med mc-däck. Det kom in nån då och då, men där fick man aldrig vara med tyvärr
Såg att Feltema har pryttlar för detta, men hur hårt/svårt är det att kränga ett mc-däck av fälgen? Balanseringen borde fungera med balansmojängen. Det är bakdäck vi pratar nu, fram lades på nytt när jag köpte hojen för ca 600 mil sedan.
Nästa fråga, vad skall man sätta på? Sitter nåt Metzeler på nu, men det är från okt 2009...känns som det är dags att byta...

Det är väl ingen större skillnad att kränga däck på hoj respektive bil, det är bara mer tidskrävande än om man låter nån med maskiner göra det.
Jag testade att kränga lite däck själv på 70-talet, men efter att ha klämt några slangar så ledsnade jag på det och lämnade bort det.
Nu när det mesta är slanglöst har man ju inte det problemet, men då måste man vara mer försiktig med fälgkanterna med järnen, men det finns ju skydd för sånt. Men jag försöker inte ens ägna mig åt såna aktiviteter numera utan åker till allas vår Kjelle på
Wheeler Dealer som har bra priser och där krängningen ingår i priset om man köper däcken av honom. Att han dessutom är proffsig och noggrann gör inte saken sämre.
Vad det gäller din andra fråga så har jag för mig att dom flesta numera kör på Michelin Pilot-nånting eller Metzeler.
Själv har jag inte så mycket att välja på p.g.a. smalare 80-talsfälgar. Just nu har jag Dunlop D205 på som var dom enda radialdäcken som fanns i passade dimensioner. Men dom görs inte längre så nästa gång lär det väl bli Michelin Pilot Activ (inte radial, men jag tror dom är bältade).