Off-topictråden del8
Moderator: adrian_vg
Re: Off-topictråden del8
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Off-topictråden del8
jag när en gnagande misstanke att handbromsen tydligen inte är uppfunnen ännu i USA. Vilken annan slutsats kan man dra vid glutt på video? https://www.youtube.com/watch?v=d18Ks1xt9eM Hur farao kunde detta land sätta en man på Månen? En av Universums stora och olösta gåtor.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del8
Automatväxlade bilar är lite speciella.blacken skrev:jag när en gnagande misstanke att handbromsen tydligen inte är uppfunnen ännu i USA. Vilken annan slutsats kan man dra vid glutt på video? https://www.youtube.com/watch?v=d18Ks1xt9eM Hur farao kunde detta land sätta en man på Månen? En av Universums stora och olösta gåtor.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Off-topictråden del8
Även dom är ifrån fabrik utrustade med handbroms, varenda en.adrian_vg skrev:Automatväxlade bilar är lite speciella.blacken skrev:jag när en gnagande misstanke att handbromsen tydligen inte är uppfunnen ännu i USA. Vilken annan slutsats kan man dra vid glutt på video? https://www.youtube.com/watch?v=d18Ks1xt9eM Hur farao kunde detta land sätta en man på Månen? En av Universums stora och olösta gåtor.
Handhavandet mellan attemutt och manuell är inte så olika av gemene man, hur många lägger inte i friläget både på manuell och attemutt och sedan kliver helt sonika ur bilen? Jag har sett massor som har gjort det, och ungefär alla vart skitförvånade över att bilen rullade iväg. Men i USA så verkar dom inte veta hur man får en bil att stå kvar när man ska lämna den.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del8
Vissa av oss har mycket riktigt klivit ur bilen och lämnat växellådan i N-läget, och sen blivit förvånade över att man går, men bilen liksom följer med. Paniken sen, att hinna öppna förardörren, hoppa in, bromsa innan bilen når garageporten och bestämt lägga i P-läget känns smått pinsamt.
Vissa av oss har bara gjort en gång.
Hur vanligt är fothandbroms på USA-märkena man ser i Youtubeklippet?
Kanske att man använder P-läget så ofta att man glömmer att man har en fot/handbroms öht?
Vissa av oss har bara gjort en gång.
Hur vanligt är fothandbroms på USA-märkena man ser i Youtubeklippet?
Kanske att man använder P-läget så ofta att man glömmer att man har en fot/handbroms öht?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Off-topictråden del8
Är nog väldigt vanligt, det har det varit på alla Jänk jag har ägt.adrian_vg skrev:Vissa av oss har mycket riktigt klivit ur bilen och lämnat växellådan i N-läget, och sen blivit förvånade över att man går, men bilen liksom följer med. Paniken sen, att hinna öppna förardörren, hoppa in, bromsa innan bilen når garageporten och bestämt lägga i P-läget känns smått pinsamt.
Vissa av oss har bara gjort en gång.
Hur vanligt är fothandbroms på USA-märkena man ser i Youtubeklippet?
Kanske att man använder P-läget så ofta att man glömmer att man har en fot/handbroms öht?
Det är väldigt vanligt har jag observerat, p läget i attemuttlådan är dimensionerad enbart för plan mark och måttlig påfrestning, men det bekymrar inte en del (dom flesta) att använda sig av den i alla lägen har jag lagt märke till, och dom flesta tror att den håller för det. Att sedan tillverkaren lägger ner en hel del kostnad (pengar) för en separat bromsfunktion betyder ingenting, utan "kreti o pleti" tror att den är onödig för bilens funktion, när man har en attemuttlåda.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del8
Hur katten är det möjligt oavsett om det pinsamt eller ej? På dom ajtomater jag har kört (och det är rätt många) inkl. min nuvarande fyrhjuling går det inte att ta ur tändningsnyckeln på om man inte lägger i P-läget.adrian_vg skrev:Vissa av oss har mycket riktigt klivit ur bilen och lämnat växellådan i N-läget, och sen blivit förvånade över att man går, men bilen liksom följer med. Paniken sen, att hinna öppna förardörren, hoppa in, bromsa innan bilen når garageporten och bestämt lägga i P-läget känns smått pinsamt.
Vissa av oss har bara gjort en gång.
Enda gångerna jag använder N-läget år vid broöppningar eller långvariga rödlysen, men då sitter man ju i regel kvar i bilen ofta med dragen handbroms.
F.ö. håller jag med Blacken:
Lådan klarar att hålla kvar bilen även vid mer än måttlig lutning, men det är inte så bra för den (vilket man kan märka när man lägger ur P-läget och det säger "klonk") så det rekommenderas att använda bromsen. Nyare bilar har t.o.m. elektrisk handbroms så att man bara behöver trycka på en knapp. Numera behöver man dessutom inte ens ta fram nyckeln för att låsa upp och starta bilen till tjuvens stora glädje. Det är bara att stå i närheten, spela in radiosignalen med nån speciell mackapär, vänta tills ägaren har gått och sen ta bilen och åka.blacken skrev:p läget i attemuttlådan är dimensionerad enbart för plan mark och måttlig påfrestning, men det bekymrar inte en del (dom flesta) att använda sig av den i alla lägen har jag lagt märke till, och dom flesta tror att den håller för det. Att sedan tillverkaren lägger ner en hel del kostnad (pengar) för en separat bromsfunktion betyder ingenting, utan "kreti o pleti" tror att den är onödig för bilens funktion, när man har en attemuttlåda.
När jag parkerar i lutning, även med handbroms, så brukar jag ändå inte bara släppa allt och hoppa ur. Utan jag släpper bromsen (den vanliga alltså) lite sakta, dels så att jag kan förvissa mig om att bilfan står still, och dels gillar jag inte när det säger "klonk, bonk, donk".
På tal om det sista https://www.youtube.com/watch?v=ufDTDUPZrag
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Off-topictråden del8
Använde åsså p-stoppet i attemuttlådorna överallt, ända tills jag fick se vad som är skälva "låset/bromsen" i lådan,Lådan klarar att hålla kvar bilen även vid mer än måttlig lutning
Det som "låser" lådan, är en pytteliten ståltapp på ett par mm som låser ett litet stjärnhjul på utgående axel. Efter det så använder jag alltid handbroms på bilar med attemutt oavsett om jag parkerar i Skåne, eller en p-ruta på Kebnekajses nordsida.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del8
Jo det stämmer nog. Men när jag parkar på plan mark t.ex. i garaget så använder jag inte handbromsen, finns ingen anledning.blacken skrev:Använde åsså p-stoppet i attemuttlådorna överallt, ända tills jag fick se vad som är skälva "låset/bromsen" i lådan,Lådan klarar att hålla kvar bilen även vid mer än måttlig lutning
Det som "låser" lådan, är en pytteliten ståltapp på ett par mm som låser ett litet stjärnhjul på utgående axel. Efter det så använder jag alltid handbroms på bilar med attemutt oavsett om jag parkerar i Skåne, eller en p-ruta på Kebnekajses nordsida.
Däremot funderar jag på hur Adrian gör när han parkar på N-läget? Låter nyckeln sitta i? Det gör inte ens jag trots att jag har enskilt garage.
På tal om P-läget. Körde budbil för många år sen (preskriberat nu ). Dom hade nya Mazda 323:or med ajtomat där alla fick var sin som man skulle sköta om och kunde göra lite personlig med t.ex. egen stereo om man ville osv.
Men nu är det ju så att nya bilar ska servas ibland och när den "egna" bilen var på service fick man ta "the loaner" som också var en 323:a, men av äldre modell och otroligt bucklig och risig och som alla hade som sport att köra sönder så mycket som möjligt. En del av den "sporten" var att slänga i P-läget i rull men resultat "DRRRRRRRRRRRR-BUNK!" Hur det lilla ståltappen i den lådan såg ut vill jag inte ens veta
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Off-topictråden del8
Kan faktiskt bidra med ett "ganska" giltigt skäl/anledning, om man inte använder handbromsen dagligen eller så ofta man kan, så geggar den igen och funkar inte som den ska och kärvar/fastnar när man ska använda den, spexiellt i vårat trevliga klimat med varierande temperaturer och mycket saltvatten vintertid..i garaget så använder jag inte handbromsen, finns ingen anledning.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del8
Det kan nog stämma och jag använder handbromsen dagligen, inte minst när jag ska in i och ut ur garaget eftersom det är en ganska brant backe utanför, så när jag kliver ur för att öppna/stänga porten kommer handbromsen till heders oavsett årstid.blacken skrev:Kan faktiskt bidra med ett "ganska" giltigt skäl/anledning, om man inte använder handbromsen dagligen eller så ofta man kan, så geggar den igen och funkar inte som den ska och kärvar/fastnar när man ska använda den, spexiellt i vårat trevliga klimat med varierande temperaturer och mycket saltvatten vintertid..i garaget så använder jag inte handbromsen, finns ingen anledning.
Men sen är det också att jag inte litar helt på handbromsar efter en ganska otrevlig malör för några år sen. Jag hade som jag brukar ställt bilen i backen (en annat än den jag har nu och med manuell låda), motorn igång, handbromsen dragen och gick ur några sekunder för att öppna porten. Då släppte bromshelvetet och bilen kom rakt emot mig. Hade jag inte sett det och hoppat undan så hade den klipp benen på mig. Istället dunkade den in i väggen.
Efter det litar jag inte på handbromsar. Kliver jag ur så är det handbroms + motorn avstängd + växel i (manuell), handbroms + P-läge (automat).
Handbroms + N-läge använder jag bara när jag sitter i. Sen finns det en annan aspekt för att inte rycka i bromsen jämt och ständigt, nämligen att wiren blir längre varje gång. Av samma anledning gillar jag inte heller när besiktningsgubbarna testar handbromsen - ner i bromstestaren och *rycka*. Fan, det är ingen färdbroms utan en mekanisk wire som bara ska hålla bilen still när den står still "morr"
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Off-topictråden del8
Intressant.
https://traditionochfason.wordpress.com ... -historia/
https://traditionochfason.wordpress.com ... -historia/
Därav justeringen på densammanämligen att wiren blir längre varje gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del8
Jävla Messerschmittblacken skrev:Därav justeringen på densamma
Jo jag vet att det finns en justering, men det är ett helvete att komma åt. Har för mig att den sitter innanför nån lucka eller nåt vid naven på bakaxeln.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Off-topictråden del8
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del8
God ton nu gubbar.Tyrannosaurus skrev:Jävla Messerschmitt
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!