Har plockat isär kedjan och dreven på hojen då jag tyckte att det lät lite illa från kedjan när jag körde.
Någon föregående ägare har fuskat lite med detta i hojens tidigare liv.
Kedjelåset hade skurit ihop, knappt något kvar av stiften som håller ihop kedjan (Tur jag tog isär och kollade) samt framdrevet var tokslut. Tydligen har man bara bytt kedja och inte orkat/brytt sig om att byta framdrevet. Bakdrevet och övriga kedjan ser helt ok ut.
Nu till min fråga:
Var köper jag bäst och billigast ett nytt drivpaket där jag samtidigt vill gå ner en kugg på framdrevet?
Hittat många paket där det är orginaldrevningen men inget där jag kan byta ut framdrevet mot ett mindre.
Att en av bultarna till kåpan för framdrevet gick av tar jag inte upp här, för jag blir bara förbannad när jag tänker på det.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Lyckades som sagt att dra av en av bultarna till kåpan.
Bulten längst upp och så gick den av långt inne i hålet också så man inte kommer åt med borr och Helicoil.
Det bästa just nu är att ta bort styrtappen från kåpan och borra upp det hålet till 8,5 mm samt använda hålet till styrtappen i motorn till att gänga upp det till M8 gänga. Det blir en kortare gänga, men jag tror det ska hålla.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png (111.87 KiB) Visad 19937 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
Som temporär åtgärd medan man tar sig till verkstad för ordentlig nitning om man inte har en egen nittång funkar det förstås, men som permanent lösning - nja...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
Som temporär åtgärd medan man tar sig till verkstad för ordentlig nitning om man inte har en egen nittång funkar det förstås, men som permanent lösning - nja...
Det är inte så stora sidokrafter i en väl fungerande kedja. Så det funkar alldeles utmärkt. Men inte när kedjan börja röra sig...när den är skuren t ex.
Ralsbo skrev:Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
Som temporär åtgärd medan man tar sig till verkstad för ordentlig nitning om man inte har en egen nittång funkar det förstås, men som permanent lösning - nja...
Jodå kedjelås håller fast både låsen och clipsen är numera betydligt kraftigare än det du visar på bilden. Det var långt tidigare som det ansågs att man inte kunde ha kedjelås på O-ringkedjor. Men däremot ska man alltid se till att montera clipset med U:et (alltså den stängda delen) i rotationsriktningen.
Kedja => clips )
Det finns även skruvkedjelås som pressas ihop, kolla längst ner på sidan viewtopic.php?f=6&t=5278&start=0
Du frågade om dom tidigare, typ fyra år sen (kolla sid 2)
Kört med ett sånt i snart 1500 mil...fungerat klockrent...varför vore det problem?
Traditionellt sett används klipsar på motorsvaga maskiner, typ under 30-40 hk.
Allt över använder vanligen nitade lås.
Har klips på min DRZ (400cc) och nitat på Hondan (650cc) och det andra märket vars namn inte ska nämnas (999cc).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tyrannosaurus skrev:Jodå kedjelås håller fast både låsen och clipsen är numera betydligt kraftigare än det du visar på bilden. Det var långt tidigare som det ansågs att man inte kunde ha kedjelås på O-ringkedjor. Men däremot ska man alltid se till att montera clipset med U:et (alltså den stängda delen) i rotationsriktningen.
Kedja => clips )
Det finns även skruvkedjelås som pressas ihop, kolla längst ner på sidan viewtopic.php?f=6&t=5278&start=0
Du frågade om dom tidigare, typ fyra år sen (kolla sid 2)
Det är möjligen en filosofisk fråga. Jag skulle personligen inte använda klipsar på något annat än tex min 30hk DRZ.
Dels för att 30 hk inte kräver ett starkt nitat lås, men även för att man inte vill släpa med sig ett nitverktyg ute i skogen och på grusvägarna. Skulle kedjan gå av kan jag på kort tid skarva det med ett till kedjelås och klips jag alltid har med.
Noterar på länken ovan att "Ja det är en synnerligen olustig känsla som infinner sig när clipset lossnar." och "Bakhjulet låste sig och kedjan låg som spagetti runt bakdrevet på cb400:an"
samt detta
"I den service manual för 90-96 jag har från Honda står "VARNING VFR750F använder nitad lås! Never attempt to use a chain with a clip-type master link"".
Fyra år sen fö. Mycket kedjesprej har flutit under bron sen dess.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nu är det i alla fall bytt.
Testade att köpa en kugge mindre i motorn. Fungerade bra tyckte jag när jag provkörde, men när jag pendlar till jobbet så tycker jag att den blev väl surrig och högvarvig så jag beställde ett 17 kuggars drev och bytte ut det.
Blir till att testa när jag åker till jobbet imorgon.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00
Kört med klips hela mitt liv och även med "motorstarka maskiner", aldrig haft något som helst dribbel, annat är dom gånger man har klantat sig vid montering av dom ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Ralsbo skrev:Lyckades som sagt att dra av en av bultarna till kåpan.
Bulten längst upp och så gick den av långt inne i hålet också så man inte kommer åt med borr och Helicoil.
Det bästa just nu är att ta bort styrtappen från kåpan och borra upp det hålet till 8,5 mm samt använda hålet till styrtappen i motorn till att gänga upp det till M8 gänga. Det blir en kortare gänga, men jag tror det ska hålla.
Men frågan är behöver du verkligen den bulten? liasom det är ju inga större krafter som påverkar den annat än kopplingen, men som har hyfsade bultar som håller den på plats, Du kanske klarar dig att köra sommaren ut och ta den reparationen till vintern i stället?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Men frågan är behöver du verkligen den bulten? liasom det är ju inga större krafter som påverkar den annat än kopplingen, men som har hyfsade bultar som håller den på plats, Du kanske klarar dig att köra sommaren ut och ta den reparationen till vintern i stället?
Vet inte om den verkligen behövs, det är en riktigt lång M5 bult som ska sitta där uppe.
Men det var lätt gjort att gänga upp hålet till en M8, behövde inte ens borra upp det innan, så nu är det gjort.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00