
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ja vad ska man säga? Lite lagom. Nu har jag iofs inte enkelsving eller kedjejustering, men hjulbulten bak brukar jag dra med ett 1/2" spärrskaft så det sitter med inte lägga vikten på. Hjulbultar drar jag aldrig med moment, utan där har jag momentet i armen.lappen skrev:Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.
Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?
Sedan, hur hårt skall den dras åt?
Det spelar ingen roll, tänk bara på att kompensera med spel om du har hojen på centralstödet eftersom kedjan spänner sig lite när du ställer den på hjulen.Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....
Den brukar sitta som den hade pröjs, lossa bulteländet, smörj in bult och gängor i armen med grafitpasta ordentligt och inte dra åt med" blodsmak i munnen" som moment indikator.lappen skrev:Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.
Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?
Sedan, hur hårt skall den dras åt?
Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
OK, gör ett nytt försök imorgonblacken skrev: Bäst justering får du om du justerar med knarren nere ifrån centralstödet och någon med ungefär samma vikt som du, sitter på vid justering, eller om någon annan gör baxet medans du sitter på, vilket som, funkar.
En bättre lösning än kladdig svart grafitpasta på gängorna är kopparpasta. Den är dessutom långtidsverkande och värmetålig så den går även att använda på motorbultar, hjulbultar, fästen till bromsok mm. på både bil och hoj.blacken skrev:Den brukar sitta som den hade pröjs, lossa bulteländet, smörj in bult och gängor i armen med grafitpasta ordentligt och inte dra åt med" blodsmak i munnen" som moment indikator.
Körde med kopparpasta då jag hade det hemmaTyrannosaurus skrev:En bättre lösning än kladdig svart grafitpasta på gängorna är kopparpasta. Den är dessutom långtidsverkande och värmetålig så den går även att använda på motorbultar, hjulbultar, fästen till bromsok mm. på både bil och hoj.
En sak till förresten. Kopparpasta ska inte använda "ordentligt" utan tunt på gängorna.
No, grafit är grå och mindre kladdig än kopparditon = den smörjer utan att kladda som kopparpastan och den tål avsevärt mera värme(hetta) än kopparditon + den är neutral, koppar är en ädelmetall som man kanske inte alltid ska blanda med andra. Så till heta detaljer som broms är grafiten överlägsen kopparpastan som dels rinner av vid höga temperaturer dels är så kladdig att en massa skit fastnar i den. Grafiten är "torrare" men smörjer överlägset ändå.En bättre lösning än kladdig svart grafitpasta på gängorna är kopparpasta. Den är dessutom långtidsverkande och värmetålig
Aha, kanske förklaringen till att man blev troende efter några år med hojDet är som när man är ute och gasar på krokvägar, då ska man vänta med att bromsa innan en kurva tills man ser Gud
Jo så är det nog.lappen skrev:Dock verkar det nog som att dripaketet/kedjan verkligen är slut, iaf om jag förstår det rätt....
Ja har man haft änglavakt några gånger så ska egentligen fan till att inte bli troendeblacken skrev:Aha, kanske förklaringen till att man blev troende efter några år med hojDet är som när man är ute och gasar på krokvägar, då ska man vänta med att bromsa innan en kurva tills man ser Gud
Det hade jag missat, man lär sig nåt nytt varje dag!Tyrannosaurus skrev: Jo så är det nog.
Av bilden att döma verkar drevet ha sett sina bästa dagar. Men framför allt ser det ut som att kedjan har en skuren länk i mitten längst ner på bilden. Skurna länkar känns igen på att det är som en liten vinkel på kedjan där den bör vara rak mellan dreven.
Detta stämmer, så är det..spänningen ändras när man snurrar hjulet, och man kan lyfta kedjan från bakre kransen....Tyrannosaurus skrev: Så din kedja och drev har nog gjort sitt.
Ett annat tecken på sliten kedja är att den ändrar spänning när man snurrar på hjulet. Sen kan man göra testet att försöka lyfta kedjan från bakdrevet som Mister nämnde. Fast det innebär ju att man blir lite skitig om fingrarna, å andra sidan kan man ta lite papper på macken att ha emellan.
lappen skrev:Hur gick det sedan med detta. Försvann skramlet?
Det låter snarlikt hur min låter nu efter dagens tur
Skramlar i låga farter på låga växlar (speciellt 1 & 2). Kan ju iofs bero på att jag inte hör det på högre. Har ännu inte hunnit testa att köra runt med den på centralstödet.
Slappet på kedjan blev bara större ju längre dagen fortled...
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Då är nog kedjan slut.lappen skrev:Det hade jag missat, man lär sig nåt nytt varje dag!Tyrannosaurus skrev: Jo så är det nog.
Av bilden att döma verkar drevet ha sett sina bästa dagar. Men framför allt ser det ut som att kedjan har en skuren länk i mitten längst ner på bilden. Skurna länkar känns igen på att det är som en liten vinkel på kedjan där den bör vara rak mellan dreven.
Detta stämmer, så är det..spänningen ändras när man snurrar hjulet, och man kan lyfta kedjan från bakre kransen....Tyrannosaurus skrev: Så din kedja och drev har nog gjort sitt.
Ett annat tecken på sliten kedja är att den ändrar spänning när man snurrar på hjulet. Sen kan man göra testet att försöka lyfta kedjan från bakdrevet som Mister nämnde. Fast det innebär ju att man blir lite skitig om fingrarna, å andra sidan kan man ta lite papper på macken att ha emellan.
Ah, lite långt att åka för en kedjespänningsassistans.lappen skrev:Göteborg