ALLA bilar kan krångla!tersan skrev:Gamla lyxbilar kan förstås krångla en del, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på mängden elmojänger i dem.
Jag tror bil betyder "stort problem" på latin
Moderator: adrian_vg
ALLA bilar kan krångla!tersan skrev:Gamla lyxbilar kan förstås krångla en del, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på mängden elmojänger i dem.
Billig att köpa, men törstigt elände. Men 945 lättryckaren är kul och det finns ett billigt och enkelt trick att göra den ännu kuligareblacken skrev:Är i "mellan bil" för närvarande, men en 945 skulle sitta fint...adrian_vg skrev:Har du en bil, Blacken?
Vad för någon isf?
Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna.Tyrannosaurus skrev:2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.
Ahhh, gamla "Turbo +" var ett tag sedanDet som behövs:
1 st. 2 mm Y-nippel i plast (en större nippel eller att bara dra av slangen resulterar i att tryckvakten går in och slår ifrån).
1 st. 10 cm gummislang.
För att inte tala om rost och växellådorOch då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna.
Inte alls. Kör på syntet 5W-40 och byter en gång/år, inga problem alls.M@rtini skrev:Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna.Tyrannosaurus skrev:2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.
Du måste mena 1. Toyota Prius, och 2. Volvo.blacken skrev:För att inte tala om rost och växellådor
Nope rost är alla tyska bilars "nemesis" inga rostar så djävligt inte ens "Isabellan" Och har bytt fler manuella lådor på bmw än på saab 99/900.Tyrannosaurus skrev:Inte alls. Kör på syntet 5W-40 och byter en gång/år, inga problem alls.M@rtini skrev:Och då köpte du en BMW som är erkänt kinkiga med olja och service om man inte ska haverera kammarna.Tyrannosaurus skrev:2. Den ska inte paja ihop om man inte servar den slaviskt.
Kammarna är kedjedrivna med två kedjor, en till avgas och den andra mellan kammarna och ventilerna har hydrauliska lyftare så dom behöver man aldrig röra (önskar jag hade det på hojen, för där har jag haft större problem med kammarna ). Det som möjligen skulle kunna ställa till problem är systemet med dubbel vanos och att det sitter positionssensorer på båda kammarna, men dom har inte tiltat än.
Du måste mena 1. Toyota Prius, och 2. Volvo.blacken skrev:För att inte tala om rost och växellådor
1. Tror det var Plus som gjorde en test på en Prius -08, när all plast under var borta så visade det sig att den var så rostig att den nästan bara var att skrota. Bäst rostskydd hade två tyska märken Audi och och ett visst Bayerskt företag. Det andra tyska premiumbilföretaget som också kör bakhjulsdrivet var en rosthög.
2. Volvo hade ju stora problem med sin femväxlade låda, både den vanliga och elektriska.
Det Bayerska företaget hade vissa problem som tidigare automater som det låg någon slags plastkulor i, men det är avskaffat sen länge. Rost gällde nog också äldre modeller före E46 som är helgalvade för jag har inte en rostfläck och min förra utan automat har trots att den står ute i ur och skur, inte tvättas så ofta och körs rätt hårt bara lite ytrost på ena skärmkanten bak.
Sen råkade den iofs ut för oljeläckage och toppen blev skev och fick tas isär och planas, men det berodde mest på nuvarande ägares körstil
Dom här motorerna helt i aluminium och långa hyvelbänkstoppar ska hanteras ungefär som en hoj men lite varmkörning och vänta med att gasa till den är genomvarm annars är det som att be om problem.
Om vi snackar BMW av samma generation som Saab 99/900 så kan jag hålla med om att det var rostburkar (Opel kallades ju t.ex. för Gevalia Mellanrost). Men sen dom började helgalva iom E46 vilket ytterligare förbättrades på faceliften från 2002 så har dom tillsammans med Audi legat på topp på antirostligan sen dess.blacken skrev:Nope rost är alla tyska bilars "nemesis" inga rostar så djävligt inte ens "Isabellan" Och har bytt fler manuella lådor på bmw än på saab 99/900.
Har man fått ordning på oljesludgeproblemen som en del folkor hade?vtrib skrev:Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.
Dom fungerar hur bra som helst.
Men ja, kam rem vid 100.000.
Ib
Största problem är länkarmane fram på Passat´en men dom fleste är bytat til nya.adrian_vg skrev:Har man fått ordning på oljesludgeproblemen som en del folkor hade?vtrib skrev:Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.
Dom fungerar hur bra som helst.
Men ja, kam rem vid 100.000.
Ib
Det var flera som hade samma problem, Saab, merca, bmw bl:a och det var "longlife" oljorna som är boven i dramat. Servar man vid 1000-1500 mil med vanlig normal olja istället för "fjörtontusen" mil, så upphör problemet..adrian_vg skrev:Har man fått ordning på oljesludgeproblemen som en del folkor hade?vtrib skrev:Vi har en Passat 1.9 tdi från 2000 med 490.085 km på klokkan och en Bora 1.6 frå 1999 med 334.200.
Dom fungerar hur bra som helst.
Men ja, kam rem vid 100.000.
Ib
Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen.adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.
Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor??
Precis! Svensson (som man sa förr, fast det gäller väl inte längre idag) ser långa serviceintervaller som ett köpargument. Men vad är det egentligen man får? Oljan har ju flera uppgifter där man kan säga att huvuduppgifterna i tur och ordning är:tersan skrev:Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen.adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.
Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor??
Ah, som 12 åriga-garantier man iaf inte kan utnyttja för att det är ett villkor som inte uppfyllts...tersan skrev:Långa serviceintervaller är ett bra försäljningsargument för den genomsnittlige bilköparen.adrian_vg skrev:Om det inte redan hunnit bli för sent.
Varför har man alls kommit på idéen med long-lifeoljor??