
Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Men när kåtten går som den ska, sparkar den ändå vifferbak på kurviga vägar á la VF/R Nordic meet 2015. 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Om jag fattade det rätt ville du ha nåt man sitter upprätt på p.g.a. ryggen/nacken men då finns det finns liksom andra grejer än KTM att välja på t.ex. VFR800X.
Vad det gäller KTM:s motorer så tvivlar jag inte på dess kvalitet. Det är Rotax som är allmänt kända robusta grejer, kvalitén på resten vet jag däremot inget om.
Vad det gäller KTM:s motorer så tvivlar jag inte på dess kvalitet. Det är Rotax som är allmänt kända robusta grejer, kvalitén på resten vet jag däremot inget om.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
VFR800X är på tok för topptung och generellt ca 100 kg för tung.Tyrannosaurus skrev:Om jag fattade det rätt ville du ha nåt man sitter upprätt på p.g.a. ryggen/nacken men då finns det finns liksom andra grejer än KTM att välja på t.ex. VFR800X.
Vad det gäller KTM:s motorer så tvivlar jag inte på dess kvalitet. Det är Rotax som är allmänt kända robusta grejer, kvalitén på resten vet jag däremot inget om.
Körställningen passar inte mig, även om nacken skulle kunna vara okej med den.
Att motorkaraktären är oinspirerande i mitt tycke, är bara en grej i korgen med antipatier jag har mot den modellen.
Det är en V4 i med alla möjligheter till kul egenskaper, men nej. WTF Honda, liksom...
Rotax är mig veterligen ett gammalt kapitel i det österrikiska märkets historia. KTM och Rotax har inga affärer i hop längre.
Har sagt det förut, men efter att ha kört Duken i några månader, kommer jag att ha svårt att byta till nåt tyngre, om än snabbare och starkare.
VFR800 (gen 98-01)-motorn och dess klipp efter mappning är dock grymt saknad.

Provsatt den där CB1000F:en på honda-centret i vänersborg under vifferträffen och den kändes bra, men lite för framåtlutad.
Å andra sidan har jag svårt för radfyror. Effekten kommer vanligtvis högt upp i registret och det är inte så jag kör mesta delen av tiden.
Nå, jag ska inte byta hoj än...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
På CBF:n kommer kraften långt ner i registret så för att vara en rad4 är den väldigt trevlig 

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Jo, den är också ännu tyngre än både VFR och CB1000R:en som jag provsatt.Donner skrev:På CBF:n kommer kraften långt ner i registret så för att vara en rad4 är den väldigt trevlig
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... r%2015.htm
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
få se nu om jag har fattat det rätt nu. Du vill ha en knarr som är både lättare och med mera upprättstående körställning? Får man då rekommendera följande värsting.
https://www.youtube.com/watch?v=i3TsqiimmD4
Och den slår även vifferns hållbarhetsrekord, snurra fram till 5:56 ungefär.
https://www.youtube.com/watch?v=elTD0Zy7U1c
https://www.youtube.com/watch?v=i3TsqiimmD4
Och den slår även vifferns hållbarhetsrekord, snurra fram till 5:56 ungefär.
https://www.youtube.com/watch?v=elTD0Zy7U1c
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Kanske skulle ha lagt till "med insprutning" och "modern". 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Kan man vara något petig då?adrian_vg skrev:Kanske skulle ha lagt till "med insprutning" och "modern".
Tar du bort nålventilen i flottörhuset så sprutar soppan in, duger inte det som "insprutning" åt herrn?

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Tror ni braspannan för att ta upp oljeläckaget var originaltillbehör?blacken skrev:få se nu om jag har fattat det rätt nu. Du vill ha en knarr som är både lättare och med mera upprättstående körställning? Får man då rekommendera följande värsting.
https://www.youtube.com/watch?v=i3TsqiimmD4
Och den slår även vifferns hållbarhetsrekord, snurra fram till 5:56 ungefär.
https://www.youtube.com/watch?v=elTD0Zy7U1c

HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Bytte soppapump, internt filter och diverse slangar i förrgår och igår ca tre mils testning. Inga problem vad jag kunde bedöma trots en het dag och höga varv.
Inga FI-blinkar eller hack i motorn. Har inte nått de berömda elva milen än, men kommer att göra det "snart".
Kan inte avgöra om hojens plötsliga iver framåt vid gaspåslag från i stort sett alla varv och växlar beror på soppapumpen eller det nya tändstiftet...
Felkoden jag fick efter nyinstallationen av pumpen återkom inte efter radering i ECU:n.
Så långt, allt väl...
Inga FI-blinkar eller hack i motorn. Har inte nått de berömda elva milen än, men kommer att göra det "snart".
Kan inte avgöra om hojens plötsliga iver framåt vid gaspåslag från i stort sett alla varv och växlar beror på soppapumpen eller det nya tändstiftet...
Felkoden jag fick efter nyinstallationen av pumpen återkom inte efter radering i ECU:n.
Så långt, allt väl...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Skulle du ha mera problem så kontakta Affe i SMC, han körde en 690 förut.
VFR -03
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Aha!Frippe skrev:Skulle du ha mera problem så kontakta Affe i SMC, han körde en 690 förut.
Tack för tipset.
Just nu går den bra, har ca två mil kvar till den magiska 11 mils-gränsen där den tidigare lagt av.
Ska fylla upp min reservflaska med bensin och köra lite till och se om problemet är ur världen...
Den namngivna ebay-punpem damp ner häromdan. Kändes och såg mer gedigen ut än originalpumpen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Tänkte på en sak, var det första gången du fick problem när vi var på Hondacenter i Vänersborg? Då hade du väl tankat endast några få km innan, vilket i så fall talar emot att det skulle ha något med hur mycket bensin i tanken att göra utan att det istället har med pumpen att göra.adrian_vg skrev:Just nu går den bra, har ca två mil kvar till den magiska 11 mils-gränsen där den tidigare lagt av.
För en himla massa år sen hade jag problem med att min Yamaha FZR 1000 bara stannade utan en för mig tydlig anledning. De första gångerna stannade man vid vägkanten och felsökte utan att bli klok på vad det berodde på, när jag sen slog på tändningen igen startade den och gick som vanligt till det var dags igen och igen.

Efter ett tag kom jag på att det enda som behövdes var att jag slog ifrån och till tändningen för att pumpen skulle starta igen, behövde inte ens stanna. Efter att bytat pumpen försvann problemet för gott.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Korrekt, det var premiären för problemet.M@rtini skrev:Tänkte på en sak, var det första gången du fick problem när vi var på Hondacenter i Vänersborg? Då hade du väl tankat endast några få km innan, vilket i så fall talar emot att det skulle ha något med hur mycket bensin i tanken att göra utan att det istället har med pumpen att göra.
Körde till jobbet i förrgår och då lyste FI-lampan upp och motorn slocknade en kort bit från hemmet.M@rtini skrev:För en himla massa år sen hade jag problem med att min Yamaha FZR 1000 bara stannade utan en för mig tydlig anledning. De första gångerna stannade man vid vägkanten och felsökte utan att bli klok på vad det berodde på, när jag sen slog på tändningen igen startade den och gick som vanligt till det var dags igen och igen.![]()
Efter ett tag kom jag på att det enda som behövdes var att jag slog ifrån och till tändningen för att pumpen skulle starta igen, behövde inte ens stanna. Efter att bytat pumpen försvann problemet för gott.
Efter att ha rullat en bit med motor och tändning avslagen, försökte jag starta och den gick igång. Har inte haft problem sen dess på några mils testkörning igår.
Tänkte koppla upp mig med datorn mot hojen igår för att kolla ev felkoder, men hann aldrig.
Nya soppapumpen spinner upp som den ska och stängs av efter några sekunder, när jag slår på tändningen, att pumpen inte går igång har inte hänt sen återfärden från vifferträffen.
Spontant känns det som att hojen går bättre när det är svalare i luften. Har alltid haft dessa problem under varma dagar, om det nu är relevant.
Behöver ECU-enheterna bra kylning också??
Edit: En grej jag kom på igår som jag aldrig kollade, var om högra soppakranen är ok och faktiskt släpper fram bränslet... Får bli till helgen.
Trodde aldrig jag skulle säga det, men jag saknar svartvifferns brist på soppakranar - mindre saker som kan strula...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Jaha, det verkar inte ha varit soppapumpen ändårå.
Fick fem FI-stopp igår under en tremilsfärd igår.
Denna gång fick jag även FI-blinkkod (en lång, fyra korta) som påstod att ambient temp-sensorn malfunktionerade. Ser dock inte varför motorn skulle dö pga det dock.
En avstängning och påföljande start fixar problemet, och hojen startar. Numer blinkar jag inte ens när det händer. Dessa senaste motorstopp tog jag på rull i trafiken. Är luttrad vid det här laget.
Måste försöka få till en koll på injektorn, och rengöra den.
Öppnade bränslefiltret i helgen; det var ganska svart. Vet inte hur normalt det är att filtret blir så skitigt efter bara strax över 1000 mil.
Nästa steg är att kolla ECU:erna, specifikt den dyrare (naturligtvis är det den dyrare!) av dem...
Nypris för EFI-ECU;n är ca 5800 kr.
Hej Ebay!
Alla symptomen verkar iaf stämma med det alla andra har fått på interwebben, följdfel pga igensatt bränslefilter; den dåliga originalpumpen slits och dumpar svart klägg i filtret, pumpen får slita hårdare, överhettar och bränner till slut ihop, EFI-ECU:n spunkar sen ur pga det med fel "P1232 - Fuel Pump Relay short circuit to battery".
De som bytt soppapump och EFI-ECU:n rapporterar att problemen är borta efteråt.
Ingen ska säga att livet med en österrikisk motorcykel inte är spännande...
Fick fem FI-stopp igår under en tremilsfärd igår.
Denna gång fick jag även FI-blinkkod (en lång, fyra korta) som påstod att ambient temp-sensorn malfunktionerade. Ser dock inte varför motorn skulle dö pga det dock.

En avstängning och påföljande start fixar problemet, och hojen startar. Numer blinkar jag inte ens när det händer. Dessa senaste motorstopp tog jag på rull i trafiken. Är luttrad vid det här laget.
Måste försöka få till en koll på injektorn, och rengöra den.
Öppnade bränslefiltret i helgen; det var ganska svart. Vet inte hur normalt det är att filtret blir så skitigt efter bara strax över 1000 mil.
Nästa steg är att kolla ECU:erna, specifikt den dyrare (naturligtvis är det den dyrare!) av dem...
Nypris för EFI-ECU;n är ca 5800 kr.

Hej Ebay!
Alla symptomen verkar iaf stämma med det alla andra har fått på interwebben, följdfel pga igensatt bränslefilter; den dåliga originalpumpen slits och dumpar svart klägg i filtret, pumpen får slita hårdare, överhettar och bränner till slut ihop, EFI-ECU:n spunkar sen ur pga det med fel "P1232 - Fuel Pump Relay short circuit to battery".
De som bytt soppapump och EFI-ECU:n rapporterar att problemen är borta efteråt.
Ingen ska säga att livet med en österrikisk motorcykel inte är spännande...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!