Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Yoshi-sliponet på kåtten låter som om trumhinnorna ska tryckas in i skallen och blödande fara ut genom näsan, och på gårdagens Knix i Uppsala bad jag depåpersonalen mäta bullret. Mätaren visade ca 85-88 dB på tomgång. Patetiskt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Har ni inga bullergränser där?
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Jo, 100 dB.HondaHasse skrev:Har ni inga bullergränser där?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Zåås, då är hojen preppad för långtur till VFR Nordic meet 2015!
Det blev en, en, en ... touringhoj!
Det blev en, en, en ... touringhoj!
- Bilagor
-
- IMG_20150806_113544-800x600.jpg (44.56 KiB) Visad 10415 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Det är förvånansvärt lite luft man ska ha i blåsan...
Som det kanske är uppenbart nu, blev mitt projekt med dammsugar-vaccumpåse och ett liggunderlag om intet.
Jag la fram delarna jag skulle behöva, funderade lite och la sen tillbaka dem och åkte till en lokal mc-handlare ist.
Som det kanske är uppenbart nu, blev mitt projekt med dammsugar-vaccumpåse och ett liggunderlag om intet.
Jag la fram delarna jag skulle behöva, funderade lite och la sen tillbaka dem och åkte till en lokal mc-handlare ist.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Bah. Hade du kört VFR fortfarande hade det inte behövts nån touring-preppning. 

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Ja, jo, men nu är saker som de är.tersan skrev:Bah. Hade du kört VFR fortfarande hade det inte behövts nån touring-preppning.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Kåtteproblemet lutar starkt åt en mycket ledsen soppapump. Vid testen igår gick den hackigt och la av efter bara några sekunders provkörning.
Originalpump finns tydligen inte att köpa från kåttefabriken (och skulle man lyckas få tag på en ska man undvika dem, mumlas det på diverse kåtterelaterade forum).
På Ebay finns hela pumparrangemanget för ca 3500 kr ex frakt och tull från USA...
Köpte igår en påstådd "prestandapump" från Biltema, som förvisso har rätt längd, men är nio mm för tjock (ska vara 30 mm, men är 39).
Lite karvning i pumphållaren skulle kunna fixa det problemet, men ska kolla med en lokal handlare först, om denne har pumpar med korrekt tjocklek på hyllan.
Å andra sidan hittade jag en namngiven dropin-ersättningspump nerprutad till ca 400 kr ex tull. Bara det att det tar en dryg vecka innan jag har den och kan montera den.
Kvaddsäsongen börjar tidigt i år...
Originalpump finns tydligen inte att köpa från kåttefabriken (och skulle man lyckas få tag på en ska man undvika dem, mumlas det på diverse kåtterelaterade forum).
På Ebay finns hela pumparrangemanget för ca 3500 kr ex frakt och tull från USA...

Köpte igår en påstådd "prestandapump" från Biltema, som förvisso har rätt längd, men är nio mm för tjock (ska vara 30 mm, men är 39).
Lite karvning i pumphållaren skulle kunna fixa det problemet, men ska kolla med en lokal handlare först, om denne har pumpar med korrekt tjocklek på hyllan.
Å andra sidan hittade jag en namngiven dropin-ersättningspump nerprutad till ca 400 kr ex tull. Bara det att det tar en dryg vecka innan jag har den och kan montera den.
Kvaddsäsongen börjar tidigt i år...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
En lite diskret fråga bara, innan du hänger dig åt extravaganta eskapader i din ekonomi, har du antingen provtryckt pumpeländet eller mätt spänningen över polerna (+ -) när den arbetar? (brukar ligga över 11,5 volt för "braiga" pumpar, under så är den rökt). Men kan vara annorlunda på din knarr. Kolla i manual av avsedd "valör" för korrekt inmorfation för lägsta arbetstryck respektive lägsta volttal.adrian_vg skrev:Kåtteproblemet lutar starkt åt en mycket ledsen soppapump. Vid testen igår gick den hackigt och la av efter bara några sekunders provkörning.
Originalpump finns tydligen inte att köpa från kåttefabriken (och skulle man lyckas få tag på en ska man undvika dem, mumlas det på diverse kåtterelaterade forum).
På Ebay finns hela pumparrangemanget för ca 3500 kr ex frakt och tull från USA...![]()
Köpte igår en påstådd "prestandapump" från Biltema, som förvisso har rätt längd, men är nio mm för tjock (ska vara 30 mm, men är 39).
Lite karvning i pumphållaren skulle kunna fixa det problemet, men ska kolla med en lokal handlare först, om denne har pumpar med korrekt tjocklek på hyllan.
Å andra sidan hittade jag en namngiven dropin-ersättningspump nerprutad till ca 400 kr ex tull. Bara det att det tar en dryg vecka innan jag har den och kan montera den.
Kvaddsäsongen börjar tidigt i år...
För det KAN vara ett annat skitfel, har du då slängt ut en massa cash i onödan, så får vi en grinig moderator, och det vill vi helst utav allt slippa.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Det räckte med att provköra den, den startade som den skulle men dog ganska omgående. Och så hackade den.
Edit: Hur provtrycker man förresten en pump med saker man (kanske) har hemma?
Edit2: Servicehandboken nämner bara att trycket ska vara mellan 3,3-3,7 bar. Ingen spänning nämns, bara att man ska ha ett specialverktyg, nån sorts mätklocka.
Fixen om den inte pumpar ordentligt är enl handboken att byta ut pumpen rakt av.
Ska byta filter också, för säkerhets skull. Det såg lite mörkt ut.
Edit: Hur provtrycker man förresten en pump med saker man (kanske) har hemma?
Edit2: Servicehandboken nämner bara att trycket ska vara mellan 3,3-3,7 bar. Ingen spänning nämns, bara att man ska ha ett specialverktyg, nån sorts mätklocka.
Fixen om den inte pumpar ordentligt är enl handboken att byta ut pumpen rakt av.
Ska byta filter också, för säkerhets skull. Det såg lite mörkt ut.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Om man till nöds skulle ha en tryckmätare liggandes och skräpandes i en hylla någonstans i gömmorna, så skulle man kunna montera på soppaledningen ifrån soppapumpen, och se om den pluttar på som den ska. Men prova först med att bara byta soppafilter, undanröj även andra faktorer typ glapp i tändningsystemet eller liknande.adrian_vg skrev:Det räckte med att provköra den, den startade som den skulle men dog ganska omgående. Och så hackade den.
Edit: Hur provtrycker man förresten en pump med saker man (kanske) har hemma?
Edit2: Servicehandboken nämner bara att trycket ska vara mellan 3,3-3,7 bar. Ingen spänning nämns, bara att man ska ha ett specialverktyg, nån sorts mätklocka.
Fixen om den inte pumpar ordentligt är enl handboken att byta ut pumpen rakt av.
Ska byta filter också, för säkerhets skull. Det såg lite mörkt ut.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Byta filter ska jag. Har fått tips om att inte köpa KTM-original utan fråga efter "Mahle KL 15".
Ska byta slangarna mellan kranarna också, det finns en snabbkontakt där som jag är starkt misstänksam mot, och dessutom passa på att fimpa de där idiotiska engångsklämmorna som KTM i sin vishet snöat in på.
Ska skruva ur och byta stiftet också, nu när det är så lättåtkomligt med tanken avmonterad.
Ska byta slangarna mellan kranarna också, det finns en snabbkontakt där som jag är starkt misstänksam mot, och dessutom passa på att fimpa de där idiotiska engångsklämmorna som KTM i sin vishet snöat in på.
Ska skruva ur och byta stiftet också, nu när det är så lättåtkomligt med tanken avmonterad.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Jag läste om en som hade något på nyckelknippan som störde ut startspärren. Du har ingen NFC-nyckel eller liknande i nyckelringen som kan ställa till problem?
Never ride faster than your guardian angel can fly
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Intressant tips!Jonher skrev:Jag läste om en som hade något på nyckelknippan som störde ut startspärren. Du har ingen NFC-nyckel eller liknande i nyckelringen som kan ställa till problem?
Men nej, helt analoga nycklar. KTM är ganska grovt tillyxade...

NFC helt avstängt i mobilerna, Cardon använder bluetooth som inte rimligen kan störa hojen.
Med tanke på antalet soppapumpstrådar jag gått igenom under dagen, kan man med ganska stor säkerhet säga att det är just soppapumpen som strular.
Skälen varierar från E10-bensin som gör att plastskoveln sväller upp i pumphuset och därmed "skär" när den blir varm (avgasgrenröret går precis under pumpen - hur puckat är det??), till det övervägande skälet att KTM gått lite för långt i sin iver att skära kostnader, så att pumpen fått lida för det.

Work-arounden, för att förlänga livet på pumpen tycks vara att man inte ska köra med för låg bränslenivå, och helst aldrig till reserven.
Men byta pump på 690-modellerna (alla sorter) av årsmodell 2008-2011, det kommer man att få göra förr eller senare. I mitt fall efter strax över 1000 mil på mätaren.
Sånt här råkade jag aldrig ut för på varken viffrarna, Edwin, min taiwanesiska amerikanska kvadd eller ens kinaditot. Go figure...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!