Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
Hej på alla VFR ägare där ute. Jag är ny på forumet och kommer ifrån Göteborg men är bosatt i Polen pga läkarstudier och är hojåkare. Jag har blivit hit ledd från sporthoj.com (antaglig tyckte väl dom att jag redan har börjat tackla av och behöver en lugnare hoj, trots mina ynka 22(~3)år känns det som jag har blivit gubbstämplad...)
Sitter mycket i tankarna att köpa mig en VFR 800 gen 6 som nästa hoj och har mer eller mindre redan bestämt mig för att en sådan skall det bli.
Där jag bor är priserna bra, men polaker är polaker, inget ont menat men service och skötsel är inte deras starka sida. Min nuvarande hoj (inget hat tack, yamaha FZ6n) köpte jag via en firma som importerade ifrån England, och de här även en del sjysta VFR, problemet är att hastighetmätarna är i MPH (digitala). på min yamaha (som är digital) var det enkelt knapptryck till km/h samt odometer i metric units.
Jag laddade ner en official service/handbook manual för gen 6 och i den står det att man kan ändra från mph till km/h genom att trycka på select under hastighetsmätaren.
Finns det någon som vet om det är så? så att jag inte köper en mph hoj och så står jag där med en mph-konstant mätare.
Tacksam för alla svar jag kan få
Mvh
Jesper N.A
Sitter mycket i tankarna att köpa mig en VFR 800 gen 6 som nästa hoj och har mer eller mindre redan bestämt mig för att en sådan skall det bli.
Där jag bor är priserna bra, men polaker är polaker, inget ont menat men service och skötsel är inte deras starka sida. Min nuvarande hoj (inget hat tack, yamaha FZ6n) köpte jag via en firma som importerade ifrån England, och de här även en del sjysta VFR, problemet är att hastighetmätarna är i MPH (digitala). på min yamaha (som är digital) var det enkelt knapptryck till km/h samt odometer i metric units.
Jag laddade ner en official service/handbook manual för gen 6 och i den står det att man kan ändra från mph till km/h genom att trycka på select under hastighetsmätaren.
Finns det någon som vet om det är så? så att jag inte köper en mph hoj och så står jag där med en mph-konstant mätare.
Tacksam för alla svar jag kan få
Mvh
Jesper N.A
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Men o andra sidan så lär man sig fort o kovertera de i huvet de man ser.
Haft bilar med mph på mätaren o de e inga problem....
Haft bilar med mph på mätaren o de e inga problem....
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
------------------------
Jag har haft en svensksåld vtech 2002, den skiftade lätt med någon knapptryckning. Har svårt att se att utländska hojar skulle ha någon begränsning i den funktionen.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
-
- Medlem
tackar för svar, då blir det nog den hojen som är i "bäst skick" oavsätt miles eller km/h.
Lite överflödigt, min är importerad från England och ja det är lätt bara med en knapptryckning.
/Råttis
/Råttis
-
- Medlem
Gött råttis ! det är ju där min nästa hoj kommer komma ifrån tror jag.
en liten "fråga" bara om någon intresserad orkar att svara.
En 03a kostar i runda slängor 25tusen här nere. med en sådär 6000+ mil på mätaren (såklart finns det ju polska exemplar med 1-2tusen mil på mätaren som är billigare... dock litar jag inte på det). ser helt okej ut, varit o kollat på två stycken.
sedan kollade jag på en 05a med 3000mil på mätaren för motsvarande 35tusen. dock ingick två packväskor på vardera sida inkl box där mcn's nyckel passar (original tillbehör? inte så insatt än).
obs: dessa 3 är samtliga UK import och jag litar väl hyffsat på miltalen kontra de polska hojarna.
Hur mycket mer är egentligen en 05a emot en 03a (med de skillnaderna i mil samt utrustning) värd?
Att tillägga är att 03orna är röda och 05an är silver. Jag vill ha röd, men frågan är, "får jag mer för pengarna" genom att köpa en silvriga.
Skitsvår fråga jag vet. men låt oss säga att alla hojarna har blivit servade enl manual och de ser ut att vara i likvärdigt skick. (relativt felfria allt fungerar i alla fall stilla stående med motor igång, inga "konstiga" ljud)
en liten "fråga" bara om någon intresserad orkar att svara.
En 03a kostar i runda slängor 25tusen här nere. med en sådär 6000+ mil på mätaren (såklart finns det ju polska exemplar med 1-2tusen mil på mätaren som är billigare... dock litar jag inte på det). ser helt okej ut, varit o kollat på två stycken.
sedan kollade jag på en 05a med 3000mil på mätaren för motsvarande 35tusen. dock ingick två packväskor på vardera sida inkl box där mcn's nyckel passar (original tillbehör? inte så insatt än).
obs: dessa 3 är samtliga UK import och jag litar väl hyffsat på miltalen kontra de polska hojarna.
Hur mycket mer är egentligen en 05a emot en 03a (med de skillnaderna i mil samt utrustning) värd?
Att tillägga är att 03orna är röda och 05an är silver. Jag vill ha röd, men frågan är, "får jag mer för pengarna" genom att köpa en silvriga.
Skitsvår fråga jag vet. men låt oss säga att alla hojarna har blivit servade enl manual och de ser ut att vara i likvärdigt skick. (relativt felfria allt fungerar i alla fall stilla stående med motor igång, inga "konstiga" ljud)
Vet ej hur priserna i Polen är. Men kolla på Blocket http://www.blocket.se så kan du se skillnaden mellan de svenska cyklar som ligger rätt mycket högre.
Tex var hos en handlare när jag var kollade in en annan hoj. han sträckte sig till ca 35 - 40 men utan mina väskor, topbox.
Min har gått nästan 4000mil, -03.
/Råttis
Tex var hos en handlare när jag var kollade in en annan hoj. han sträckte sig till ca 35 - 40 men utan mina väskor, topbox.
/Råttis
-
- Medlem
Råttis skrev:Vet ej hur priserna i Polen är. Men kolla på Blocket http://www.blocket.seså kan du se skillnaden mellan de svenska cyklar som ligger rätt mycket högre.
/Råttis
självklart så är priserna olika, men om vi säger så att 25 -> 35tusen är ca 30% ökning i pris. om vi säger så att den hojen för 35-40 kostar ca 25 här och den som kostar 35 här kanske kan jämnföras med knappt 50papp +-
Ja blocket kan man ju kolla på, det borde vara liknande "tanke" sätt här (hoppas jag)
Edit: kollade snabbt på blocket och hittade begärda priser på ca 43 tusen +- några tusen för ca 03or med varierande miltal (från 2000-4000mil). ca 05 ligger över 50papp i begärt pris och de hade rätt många mil på mätarna, mer än den jag kollat på (ca 1000mil mer).
Såg ingen direkt super skillnad på priser mellan med och utan väskor för de fanns rätt få ute.
Jag läste i tråden här på Forumet om "info" om de olika modellerna och som jag förstår det så är 03an och 05an väldigt lika utan få uppdateringar.
Frågan är: Skall jag köra på en röd (för att jag vill ha en sådan färg) eller skall jag försöka ändra mig och ta en silver för ca 30% mer pengar.
aj aj, detta är svårt.
Gör skillnaden mellan 6000+mil och 3000+ mil mycket? I min värld borde den med 3000 något mil vara relativt fräsch vad det gäller Ventil inställning (om de skötts som den ska) och den som är 6000mil har inte långt kvar tills nästa check.
Provkör dem och se var du vill sätta dina pengar på!
Sedan är ju alltid en diskussion vilken färg är bäst....
/Råttis
Sedan är ju alltid en diskussion vilken färg är bäst....
/Råttis
Ventilkoll är ju var 2400 mil på VTECH
KAN bli DYRT
men min 02 från Cardiff behövde ej justeras något nu då jag servade vid 5100 mil kostade "endast" 3100:- på Northbike i Umeå
bara ventilkoll och ev justering ( som alltså EJ behövdes göras) ( reste av servicen gör jag själv med delar köpta från UK)
KAN bli DYRT
men min 02 från Cardiff behövde ej justeras något nu då jag servade vid 5100 mil kostade "endast" 3100:- på Northbike i Umeå
bara ventilkoll och ev justering ( som alltså EJ behövdes göras) ( reste av servicen gör jag själv med delar köpta från UK)
VFR 800 - 02 LIVERPOOLRÖD o VIT
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD
Välkommen!!
När det gäller modell så ta så är tipset att ta nytt som möjligt, vilket brukar vara lite roligare. Skillnader är väl v-tech slår till "bättre"i annat varvtal. efter 05 var det också facelift har ja för mig. Får erkänna oxå att jag har lite dålig koll på de nyare modellerna.
Har även importerat en sucka från England. Busenkelt var det att ställa om till km/h då de digitala mätarna är omprogrammeringsbara.
Btw, kan du få till att komma på vfr träffen i augusti så vore det kul
När det gäller modell så ta så är tipset att ta nytt som möjligt, vilket brukar vara lite roligare. Skillnader är väl v-tech slår till "bättre"i annat varvtal. efter 05 var det också facelift har ja för mig. Får erkänna oxå att jag har lite dålig koll på de nyare modellerna.
Har även importerat en sucka från England. Busenkelt var det att ställa om till km/h då de digitala mätarna är omprogrammeringsbara.

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
-
- Medlem
man kanske skulle försöka få en deal med handlaren att hojen genomgår en service med ventil-koll med mera till ett bra pris, kanske lägga på någon tusing på priset istället för o pruta (här kostar inte arbetstid så mycket, ca 100-150kr/timme betalar jag för arbete hos den handlaren)zalmon skrev:Ventilkoll är ju var 2400 mil på VTECH
KAN bli DYRT
-
- Medlem
jag är i alla fall i Svea riket vid den tiden =)! det är inte omöjligt! hade varit kul!Mister skrev:Välkommen!!
jag tycker den första "delen" av gen6 ser bra ut, och om det är mer facelift så borde den inte se sämre. okej, skillnad på V-tech noterat*
Köp den du känner mäst för, för hur mycket du än räknar på de så är känslan värd mer än några tusen hit o dit
Tänk inte så mycke, gå på känsla de slutar alltid bäst så

Tänk inte så mycke, gå på känsla de slutar alltid bäst så

Linus Eriksson
Honda Nörd !
------------------------
Honda Nörd !
------------------------
Sorry
med vafan de heter VTEC inget annat