Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#1636 Inlägg av Mister »

Blir det försäkringsfråga när det gäller viffern?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#1637 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Fast har man taskig bromsteknik hjälper ingen elektronik i världen... :?

Har fö aldrig sett ett så långt svart streck från ett låst framhjul någonsin. :shock:
Fast, alltså... hur lyckas man med detta vid en kontrollerad bromsövning på vad jag antar var en raksträcka?

Eller är det dagens ABS-och-all-möjlig-elektronik-som-tar-över-körandet som får en att tro att det bara är att gasa fullt, svänga fullt och bromsa fullt i alla lägen? :?

Skönt att föraren klarade sig, hoppas att han fortsätter direkt också och inte ger upp. Värre med hojen, RC36 är ju inte helt enkla att få tag i kåpor till (finns eftermarknadsvarianter i Tyskland, har jag hittat)..
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#1638 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Blir det försäkringsfråga när det gäller viffern?
Nej. Trafikförsäkring. Det var en en medveten risk jag tog.
tersan skrev:Fast, alltså... hur lyckas man med detta vid en kontrollerad bromsövning på vad jag antar var en raksträcka?

Eller är det dagens ABS-och-all-möjlig-elektronik-som-tar-över-körandet som får en att tro att det bara är att gasa fullt, svänga fullt och bromsa fullt i alla lägen? :?

Skönt att föraren klarade sig, hoppas att han fortsätter direkt också och inte ger upp. Värre med hojen, RC36 är ju inte helt enkla att få tag i kåpor till (finns eftermarknadsvarianter i Tyskland, har jag hittat)..
Borde i efterhand ha anat oråd när vi pratade efter 50-bromsningen (som visade sig vara 60 km/h) om att han lyfte med baken vid maximal bromsning. Lyfter han med baken kommer han ofelbart att hänga på styret. Gör han det kommer det att ske styrimpulser - och snett framhjul. Lägg på låsning och vi har en klotning på händerna sas...

Den enda andra hoj han kört förutom grönviffern är Edwin, som ju har låsningsfria bromsar, och körskolehojen som har ABS. Jag är rädd att detta är sånt vi får se mer av i takt med att elektroniska hjälpmedel tar över mer och mer.

Vad gäller tyska kinakåpor är jag lite kluven. Ska jag fortsätta handleda för pengar, är nog kåpa inte rätt väg att gå. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013

#1639 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:Min elev fick lära sig hur viktigt det är med tajta skyddskläder och jag att textil definitivt suger som skydd. Det är bara skinn som gäller på skyddsställ.

Det blev ett skärsår och en del blodutgjutelse när hans ena jackärm gled upp på underarmen. :shock:
Får plocka ner ett första hjälpen-kit under sadeln from nu.
Byxorna gick det hål, på textildelarna, skinnet var bara lite nött. Nitarna i handflatan på handskarna slets nästan helt bort.
Funderar själv på det där ibland när jag far runt i mitt textilställ. :(
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1640 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:
adrian_vg skrev:Min elev fick lära sig hur viktigt det är med tajta skyddskläder och jag att textil definitivt suger som skydd. Det är bara skinn som gäller på skyddsställ.

Det blev ett skärsår och en del blodutgjutelse när hans ena jackärm gled upp på underarmen. :shock:
Får plocka ner ett första hjälpen-kit under sadeln from nu.
Byxorna gick det hål, på textildelarna, skinnet var bara lite nött. Nitarna i handflatan på handskarna slets nästan helt bort.
Funderar själv på det där ibland när jag far runt i mitt textilställ. :(
Givet, en del textilställ har fler lager, men va' fan hjälper det om det iaf nöts hål så man ser understället. ATGATT i all ära, men skyddstypen spelar roll också. Och inte att förglömma att det sitter tajt. Vi pratade lite om skinnställ vs textilställ efter faktumet. Skyddsjacka under textilställ nämndes.
===

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013

#1641 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:Givet, en del textilställ har fler lager, men va' fan hjälper det om det iaf nöts hål så mm an ser understället. ATGATT i all ära, men skyddstypen spelar roll. Också. Och inte att förglömma att det sitter tajt. Vi pratade lite om skinnställ vs textilställ efter faktumet. Skyddsjacka under textilställ nämndes.
Oftast köper man ju textilställ just för att det inte sitter lika tight, men det finns ju grader i helvetet såklart.
Yamaha RD125 -79 91-93
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1642 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Oftast köper man ju textilställ just för att det inte sitter lika tight, men det finns ju grader i helvetet såklart.
Om det inte sitter ganska tajt, och skydden vrider sig vid en klotning, vad spelar det då för roll att man hade ett bra och snordyrt textilställ på sig?

Jag tror att min ståndpunkt numera, vad gäller textilställ, är att man skall ha nån sorts skyddsjacka under. Men, det kommer att bli varmt som f@n under somrarna så fort man inte kör fortare än 50 km/h...

Tajthet diskuteras i bland bland instruktörskåren i SMC Uppsala/Stockholm. En del tycker att det ska sitta som ett andra skinn på kroppen (med nackdelen att det är oanvändbart när man inte sitter på hojen), en del svär vid skinntajta helställ, en del föredrar tvådelade ställ, och en del tycker att skinnstället ska sitta bekvämt dvs inte som ett andra skinn - tajt men bekvämt så att man kan röra sig till och från bensinpumpen tex.

Fö diskuterade jag och eleven motorcyklisterna(?) som kör sina hojar i t-shirt, shorts och flip-floppar.

Och så var det den där grannen en bit bort som har för vara att köra sin custom runt kvarteret i shorts med dottern framför sig. Förra året hade grannen iaf hjälm på sig själv, dock inte i år.

Sånt skär i själen på mig...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1643 Inlägg av adrian_vg »

Tror jag börjar bli ganska cynisk. Fäst er inte vid det. :)
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1644 Inlägg av adrian_vg »

Skräckexempel sägs inte alltid funka så bra för att få andra att göra som man vill.

Men detta? Jo, jag fick en plötslig lust att inte kliva ur sängen om morgonarna utan ryggskydd och hela baletten...

"FOR ALL THE "BIKERS" THAT THINK IT'S OK TO RIDE WITH GYM SHOES OR FLIP FLOPS INSTEAD OF LEATHER RIDING BOOTS, HERE YA GO!"
947219_467354156673787_1747370105_n.jpg
947219_467354156673787_1747370105_n.jpg (23.02 KiB) Visad 6754 gånger
===

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013

#1645 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:Om det inte sitter ganska tajt, och skydden vrider sig vid en klotning, vad spelar det då för roll att man hade ett bra och snordyrt textilställ på sig?
Jag är med dig. Tror bara inte det är så man resonerar alla gånger.

(cynism regerar tillsammans med apati. Men det senare skiter jag i ;-) )
Yamaha RD125 -79 91-93
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Hondis
Medlem

#1646 Inlägg av Hondis »

Själv kör jag med tajt skinnställ vår, sommar o höst.
Räcker med att slarva en gång med skydden o lite för mycket grus i en kurva :roll:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1647 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Jag är med dig. Tror bara inte det är så man resonerar alla gånger.
Jodå, jag har varit i samma situation också. Det fanns en tid i mitt motorcyklande jag glatt körde i 150 km/h på tyska Autobahn i Levis-jeans för att det var ju så himla varmt. Det var ju ingen fara, för jag hade ju den Folksamgodkända skinnställsjackan i getskinn och med en plastplatta utmed ryggraden på. :roll:
Rydh skrev:(cynism regerar tillsammans med apati. Men det senare skiter jag i ;-) )
:lol: :lol: :lol:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#1648 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Skräckexempel sägs inte alltid funka så bra för att få andra att göra som man vill.

Men detta? Jo, jag fick en plötslig lust att inte kliva ur sängen om morgonarna utan ryggskydd och hela baletten...

"FOR ALL THE "BIKERS" THAT THINK IT'S OK TO RIDE WITH GYM SHOES OR FLIP FLOPS INSTEAD OF LEATHER RIDING BOOTS, HERE YA GO!"
Var har du hittat den bilden? Rotten.com?
Jag kör (nästan) alltid i skinnställ, men handskarna och dojorna rationaliserar jag aldrig bort. Däremot är jag kluven mellan skinn eller tyg trots att jag åker i skinn (äger inget annat).

Skinn är säkrare, snyggare, tightare, håller längre mm. Men tyg är svalare/varmare (kan varieras mer med foder), lättare att ta på och av, vattentätt och bra mycket mer praktiskt för vanliga dödliga som inte kör roadracing. Eller som jag brukar säga man tanke på att jag nu flyttar ner fotpinnarna på hojen: "Mina roadracinginspirerade dagar är ändå över" tyvärr.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013

#1649 Inlägg av Rydh »

Var övningskörarens ställ trasigt igenom alla lager alltså? Vad var det för ställ?

Att stället glider upp över armar/ben är ju en äcklig fara. Försöker dra åt mit ordentligt men med friktionen mot asfalten så lär ju de där kardborreflärparna ryka åt helvete...

Tack för bilden förresten, nu kan jag lägga pengar på hojen istället för på mat :shock: :shock:
Yamaha RD125 -79 91-93
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#1650 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Var övningskörarens ställ trasigt igenom alla lager alltså? Vad var det för ställ?
Ja, insidan på låret. Spekulerar om den biten av tyget hamnade mellan styränden och vägen, eller kanske fotpinne och vägen. Det var ett så prydligt uppnött hål... Ganska stort också, ca 5 x 5 cm.

Ett par från en webbshop med skinn på de utsatta delarna och textil på allt annat. Minns inte märket, sorry.

Själv har jag på mina Held Grind/Razr kevlarstretch på insidan av låren. Hoppas det håller om det värsta skulle hända. :shock:
Rydh skrev:Tack för bilden förresten, nu kan jag lägga pengar på hojen istället för på mat :shock: :shock:
Ingen orsak. ATGATT FTW!!
===

Skriv svar