Tersan

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Tersan

#211 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Fick offert från Wilbers... de kan faktiskt leverera en fullt justerbar dämpare, och till ett pris som inte var så hemskt jag trodde (ungefär hälften av vad det hade kostat att få Öhlins, om det hade funnits...).

Nu är frågan, budgetvariant med lite eget mekande, eller nya fullt justerbara prylar... ska kolla i plånboken en gång till, tror jag.
Woaaah! Priser för ny fullt justerbar pryl?

Billigare om man köper två? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

Re: Sv: Tersan

#212 Inlägg av tersan »

jenshenrik skrev:Har du kontaktet Jan Krohn/HyperPro? :)
Njae... HyperPro har ju en bra hemsida, så jag tror jag fått bra grepp på vad de kan leverera och vad det kostar. Är ett ok budgetalternativ för en kvalitetsdämpare, men nu blev jag ju plötsligt sugen på Wilbers.

och så är jag ganska dålig på danska, så jag törs inte ge mig in i några mer avancerade diskussioner...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#213 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
Njae... HyperPro har ju en bra hemsida, så jag tror jag fått bra grepp på vad de kan leverera och vad det kostar. Är ett ok budgetalternativ för en kvalitetsdämpare, men nu blev jag ju plötsligt sugen på Wilbers.

och så är jag ganska dålig på danska, så jag törs inte ge mig in i några mer avancerade diskussioner...
Hur hemskt var inte priset dårå??
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#214 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Woaaah! Priser för ny fullt justerbar pryl?

Billigare om man köper två? :D
699 EUR inklusive moms, utan frakt. Vill man ha hydralisk förspänningsjustering är det 199 EUR till. Valfri färg mot pristillägg också... :wink:
Har inte diskuterat vidare än, så jag vet inte vad det landar på slutligen.

Vad de har till din hoj vet jag dock inte, urvalet verkar rent generellt vara bättre till 800 från alla tillverkare.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#215 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Hur hemskt var inte priset dårå??
HyperPro ligger runt 385 EUR, men det är ungefär vad alla tar för motsvarande dämpare. Det är om man vill ha lite mer justeringsmöjligheter det börjar bli dyrt och svårt att få tag i.

Eller också fixar man en Firebladedämpare för en tusenlapp och bygger om fästena. Kostar nästan gratis om man gör det själv, 500-1000 om man lämnar bort det. Dessutom kan det krävas en ny fjäder för att få rätt egenskaper, och då går kanske en tusenlapp till.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#216 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Hur hemskt var inte priset dårå??
HyperPro ligger runt 385 EUR, men det är ungefär vad alla tar för motsvarande dämpare. Det är om man vill ha lite mer justeringsmöjligheter det börjar bli dyrt och svårt att få tag i.

Eller också fixar man en Firebladedämpare för en tusenlapp och bygger om fästena. Kostar nästan gratis om man gör det själv, 500-1000 om man lämnar bort det. Dessutom kan det krävas en ny fjäder för att få rätt egenskaper, och då går kanske en tusenlapp till.
Ok, de priserna har jag sett tidigare. Trodde att de sansat sig nu... :(
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#217 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Ok, de priserna har jag sett tidigare. Trodde att de sansat sig nu... :(
Billigare blir det nog bara med en "no-name"-dämpare från valfri reservdelsfirma... HyperPro bygger dämparen på beställning, och anpassar fjädern efter kundens behov.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#218 Inlägg av Ajax »

Jag vet att Stefan bytte till en Fireblade-dämpare och är rätt nöjd med det. Det kan ju vara värt att kolla med honom också? En annan fråga är hur mycket justeringsmöjligheter du faktiskt behöver, de allra flesta som jag pratar med har ställt in sag på bakdämparen så att du har optimalt stötdämpningsområde för din vikt och sittställning och lämnat resten på standardinställningar.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#219 Inlägg av tersan »

Ajax skrev:Jag vet att Stefan bytte till en Fireblade-dämpare och är rätt nöjd med det. Det kan ju vara värt att kolla med honom också? En annan fråga är hur mycket justeringsmöjligheter du faktiskt behöver, de allra flesta som jag pratar med har ställt in sag på bakdämparen så att du har optimalt stötdämpningsområde för din vikt och sittställning och lämnat resten på standardinställningar.
Jag har läst tråden om 929-dämpare här på forumet, och en hel del på andra forum också.

Hur mycket inställningar man behöver är förstås en bra fråga. Men om det kostar ca 1500 kr extra för att kunna labba lite mer när man ska köra med passagerare eller på bana/kurvig väg kan det kanske vara värt det? De som bara ställer sag och lämnar resten, har de verkligen provat vad som händer om man skruvar vidare? Jag är ju inte främmande för att ändra camber/caster/toe/mm på bilen, så varför inte testa på hojen?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Kontakt:

Sv: Tersan

#220 Inlägg av jenshenrik »

tersan skrev:

Jan Krohn er ikke HyperPro, men forhandler/tekniker och kan montere/optimere for dig.
Han rejser ofte til Sverige/Knutten och er vant til Svenskere :)

Jeg betalte dkr. 1120,- for ny fjedre i bagdæmper inkl. arbejdsløn och frakt.
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#221 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Hur mycket inställningar man behöver är förstås en bra fråga. Men om det kostar ca 1500 kr extra för att kunna labba lite mer när man ska köra med passagerare eller på bana/kurvig väg kan det kanske vara värt det?
Fjärinställning för exvis förspänning bak, utan verktyg, är ett måste!
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#222 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Fjärinställning för exvis förspänning bak, utan verktyg, är ett måste!
Ajdå... inte alla som kan leverera det, och om de kan så kostar det...

Men varför är det ett måste? Ändrar man inte förspänningen endast vid ändrad last? Kompression och retur känns kanske som att man ändrar mer löpande beroende på körhumör, men nu är jag ute på lite tunn is... :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#223 Inlägg av tersan »

Hojen tankad, tvättad och kollad inför KNIXen imorrn! Har dragit rekordlite soppa, exakt 0,5... måste bero på 98 oktan och lagom inspirerad körning, eller att den nu är inkörd efter 5000 mil?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#224 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Ajdå... inte alla som kan leverera det, och om de kan så kostar det...

Men varför är det ett måste? Ändrar man inte förspänningen endast vid ändrad last? Kompression och retur känns kanske som att man ändrar mer löpande beroende på körhumör, men nu är jag ute på lite tunn is... :?
Ibland vill man ha hårdare bak, eller mjukare, lite beroende på vad man kör på för tillfället, lasten osv.

Jag tycker inte att en landsvägs/pendlarinställning funkar bra på kortbana som jag kör på speciellt ofta. Resultatet genom åren har blivit en sorts kompromissinställning som varken blir hackad eller malen. Fn är inställningen på viffern ganska hård och med fokus på bana. Det blir inte så kul när man pendlar och vill ha mer komfort. Det blir ju aldrig av att man tar av sadel, plockar fram förspänningsverktyget och slinter runt bäst man kan, utan det blir stötig gång även under veckorna under pendlingen.

Kompression och retur vore bra att kunna fjärrinställa också!

Eller så är jag bara för slö för att ställa in dämparna med verktyg. :)

ESA vore coolt, men då måste man köpa en BMW.
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#225 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Eller så är jag bara för slö för att ställa in dämparna med verktyg. :)
Där har vi det! :mrgreen: Fast du har rätt i att om det är krångligt så blir det inte av...

Jag är lite förvånad att du inte nämnt posöreffekten av lite extra mojänger sittandes här och var på hojen. I fallet med Wilbers kan man till och med välja diskret svart/silver eller mer blingit rött/blått på justermojängen... Fast Öhlins guldgula är förstås vassast. :wink:
VFR750F -92, grön

Skriv svar