Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
MC-lyft inköpt, dito packboxdelar. Nu ska Edwin få sitt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Satte fast mc-mobilen på juniors spjälsäng. Det sista han ser om natten innan han somnar, och det första han ser när han vaknar kommer numera att vara en kinesisk pseudooffroadare i plast. Komplett med felvinklad och kromad V-twinmotor av H-D-sort samt avgasrör monterad bara på bakre cylindern.
Jag hoppas inte kineshojen kommer att skada lillen...
Eftersom mobilen är en kustominstallation består den av en en meter lång M5 gångstång som är lagom tillböjd och nerborrad i spjälsängens gavel.
Junior är totalt förhäxad av hojen när den snurrar och gungar...
Jag hoppas inte kineshojen kommer att skada lillen...

Eftersom mobilen är en kustominstallation består den av en en meter lång M5 gångstång som är lagom tillböjd och nerborrad i spjälsängens gavel.
Junior är totalt förhäxad av hojen när den snurrar och gungar...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Låter som att det kommer att växa upp en riktig fullblodsbiker i det där hemmet, åtminstone så länge pappa får bestämma!adrian_vg skrev:Satte fast mc-mobilen på juniors spjälsäng. Det sista han ser om natten innan han somnar, och det första han ser när han vaknar kommer numera att vara en kinesisk pseudooffroadare i plast. Komplett med felvinklad och kromad V-twinmotor av H-D-sort samt avgasrör monterad bara på bakre cylindern.
Jag hoppas inte kineshojen kommer att skada lillen...![]()
Eftersom mobilen är en kustominstallation består den av en en meter lång M5 gångstång som är lagom tillböjd och nerborrad i spjälsängens gavel.
Junior är totalt förhäxad av hojen när den snurrar och gungar...

VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Låt oss hoppas!Ajax skrev:Låter som att det kommer att växa upp en riktig fullblodsbiker i det där hemmet, åtminstone så länge pappa får bestämma!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Najningen på svartvifferns handtag överdragna med silvertejp och sen lindade med självvulkande gummitejp. Nu skall det väl hålla säsongen ut...
Fö planerar jag att byta gaffelbenspackningar på midsommarafton. Dvs om vädret blir som idag, sol och torrt. Annars ska vi prova att grilla fisk för första gången någonsin.
Fö planerar jag att byta gaffelbenspackningar på midsommarafton. Dvs om vädret blir som idag, sol och torrt. Annars ska vi prova att grilla fisk för första gången någonsin.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
adrian_vg skrev:Fö planerar jag att byta gaffelbenspackningar på midsommarafton. Dvs om vädret blir som idag, sol och torrt. Annars ska vi prova att grilla fisk för första gången någonsin.


VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Vi har lite grillkorv och ett kålhuvud i kylen.tersan skrev:adrian_vg skrev:Fö planerar jag att byta gaffelbenspackningar på midsommarafton. Dvs om vädret blir som idag, sol och torrt. Annars ska vi prova att grilla fisk för första gången någonsin.Och om det är bra väder blir det vadå till middag? Grilla fisk skiljer sig inte från annan grillning, det är väldigt mycket tråkigare i busväder...
Har inte staplat upp, eftersom hela släkten är upptagen på annat håll, så det blir bara vi.
Har också två flaskor öl kvar av provsmakningspaketet.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Har för mig att packboxbyte är ett tvåpilsnersjobb, så ska du ha nåt kvar till grillen får du kompletteringshandla lite...adrian_vg skrev:Har också två flaskor öl kvar av provsmakningspaketet.

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Det gick utan pilsner. Får komplettera Conseals guide med denna info.tersan skrev:Har för mig att packboxbyte är ett tvåpilsnersjobb, så ska du ha nåt kvar till grillen får du kompletteringshandla lite...adrian_vg skrev:Har också två flaskor öl kvar av provsmakningspaketet.

Iaf, för första gången i mitt liv har jag bytt gaffelbenspackningar själv! Med lite våld går allt.

Återstår att se över kopplingen och den försnicklade sidostödet.
Undrar om SBP kollar stödet, mer än att bara kolla att det sitter uppe som det ska...?
- Bilagor
-
- Edwin_gaffel.jpg (59.76 KiB) Visad 7659 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Det är så vackert, tolv år gamla viffrar kan fortfarande!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Hittade mc-förarprovsbanan i Uppsala igår. Jag och min övningskörare, båda på viffrar förstås, tog några varv. Vid "uppvärmningen" på lågfartsdelen räckte inte banbredden riktigt till för en vändning, så det blev lite offroad med grönviffern. Den är dock van sen gruskursen!
Kan också konstatera att högfartsdelen antagligen inte kommer att bli nåt problem. Däremot lågfartsdelen kanske...
Funderar också på om jag själv skulle ha klarat manöverdelen vid en uppkörning idag... Konorna flög som små missiler de första vändorna för mig.

Kan också konstatera att högfartsdelen antagligen inte kommer att bli nåt problem. Däremot lågfartsdelen kanske...
Funderar också på om jag själv skulle ha klarat manöverdelen vid en uppkörning idag... Konorna flög som små missiler de första vändorna för mig.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
En VFR är nog inte helt idealisk nej... vändradien är väl åt oljetankerhållet?adrian_vg skrev:Kan också konstatera att högfartsdelen antagligen inte kommer att bli nåt problem. Däremot lågfartsdelen kanske...[/attachment]

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Nåt sånt, nåt sånt...tersan skrev:En VFR är nog inte helt idealisk nej... vändradien är väl åt oljetankerhållet?


Å andra sidan verkar svartviffern komma runt lättare generellt, utom just i vändningen i lågfartsbanan också. Det går, men kräver bra planering, perfekt balans och gas/kopplingskontroll och is i magen.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
SBP med Edwin om några timmar. Ska bli ... intressant. 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Det började bedrägligt bra med att Edwin startade på första kicken här hemma. Färden tvärs genom stan gick också bra, med undantag för kopplingen som inte mådde helt bra, men det verkade fixa sig självt lagon till jag kom fram till SBP.adrian_vg skrev:SBP med Edwin om några timmar. Ska bli ... intressant.
Väl på SBP lutade jag Edwin mot en lyktstolpe pga det dåliga sidostödet, stängde av motorn och gick in för att anmäla min ankomst. Det var fail nummer ett - man stänger inte av Edwin när den gått rejält varm en het sommardag...
Glad i hågen hoppade jag några minter senare upp på den för att kicka igång skrället och kolla alla lampor och lyktor igen, vis av förra besiktningen då baklampan dog av vibbarna under färden mellan hemmet och SBP. Så jag kickade. Och kickade. Och kickade. Och kickade en god stund till. Brööööörp-pooff! Vilade en stund och försökte igen. Kickade. Kickade igen. Och igen. Och igen. Och så vila. En snubbe i en bil bara stirrade och log hult. Jag log hult tillbaka innan jag återgick till det som nu kändes som ytterligare ett totalfail.
Kollade upp en snabbis mot SBP och såg att Edwin regnummer stod på skylten så jag steg darrande i kroppen av det förbaskadesåinihelvetehatadeskitbajsfanskapsskrotet och rullade in den i besiktningshallen.
Inspektören bara flinade och undrade stillsamt om lampor och så inte funkar om inte motorn går. Jag stirrade på honom medan svetten rann överallt och sa med ett nätt och jämt behärskat tonfall "nej, tyvärr". Inspektören föreslog att vi skulle börja kolla att det andra isf först, vilket skulle ge Edwin en chans att svalna lite grann och kanske bli på bättre humör...
Fick en kommentar om oljeläckage, men att han inte kunde säga om det var ansamlingen av några vintrars skruffs blandat med olja som läckte eller om det var ett faktiskt läckage, och så pekade han på oljefilterkåpan som det var fuktigt runt och som jag inte brytt mig om att torka rent sen efter olje- och filterbytet för nån vecka sen.
Så kom då turen för honom att ta en provtur, så jag ledde ut fanskapet till motorcykel, ställde den mot väggen och tänkte en tanke om man kanske skulle skjuta den ist. Nå, jag knäppte upp skinnstället en liten bit till och började kicka. Och kicka. Och kicka. Efter en liten stund kom inspektören ut och undrade hur det gick och om det var ok att han tog en annan hoj i mellantiden. Jag okejjade medan svetten mer än rann. Detta var fail nummer tre...
Så jag fortsatte att kicka. Och kicka, och kicka lite till. Det var inte bättre av att jag inte fick i neutralen, så jag fick kicka med kopplingen indragen utan någon chans att dekomprimera ordenligt och ventilera ut cylindern på ett korrekt sätt. Så jag tog en stunds vila och pustade en stund. Svetten rann. Pulsen slog. Musklerna darrade som fiolsträngar.
Stängde sen av tändningen. Trippelkollade att dödaren inte var på(...). Stängde av bensinkranen. Kickade försiktigt med trotteln på full gavel inte en gång, utan fyra försiktiga gånger. Väntade några minuter och andades på ett sätt som skulle ha gjort en zenmästare grön av avund. Satte på soppakranen och sökte med yttersta försiktighet kompressionsläget. Sen tittade jag upp mot skyn, bad en kort och tyst bön till vem som än lyssnade och kickade till för kung, fosterland, fru och barn. Och den gick NÄSTAN igång! Sporrad av detta sökte jag kompläget igen och kickade till igen. Edwin gick igång. En tår trillade sakta ner så där filmiskt vackert nerför min kind. Eller om det bara var en svettdroppe...
Lät Edwin gå en stund, och inspektören kom ut och kikade runt hörnet och jag gav honom tummen upp. Han åkte iväg stilla dunkande. Jag lutade mig mot SBP-väggen med darrande knän en stund innan jag gick in i hallen för att vänta in inspektören.
När han kom tillbaka kollades lamporna, som befanns vara justa. Jag meddelade inspektören att jag inte vågade stänga av hojen och om det gick bra att bara ställa den utanför mot väggen igen medan han fixade med protokoll. Det var okej. Fick lappen och åkte hem igen.
Svetten trillade sakta nerför ryggen och pannan... Inget återbesök förrän om två år.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!