Läste i VFR-tråden på sporthoj och där var det en snubbe som hade kopplat bort sina syresensorer (lambdasond) med gott resultat. Ryckighet försvann och fenomenet att hojen vill hålla igen på jämn gas.
Ingen här som har gjort det? Om jag förstått det rätt så är sensorerna väldigt sega i sin reglering och gör egentligen ingen större nytta men måste vara där för avgaskrav och för att skydda katalysatorn.
Jobbar ju med bilar på dagarna och vet att dom går ju inte direkt bra utan sensorn inkopplad. Dock skall man ju montera ett motstånd på 330 ohm (för att undvika FI-lampa) och det har jag ju inte testat på nån bil. En bilsensor jobbar ju med spänning mellan 0-1 volt alt 0-5 volt så jag får inte riktigt fram hur den funkar på hojen.
Vet också att man oftast kopplar bort dom då man monterar pc3 eller 5. Vad jag kunde läsa hade den här snubben inte monterat någon pc3.
håller med dig angående syresensor på hoj kontra bil, men tydligen är enbart sonden aktiv vid vissa dellaster och ej så pratsam med motorstyrenheten som på en bil utan hojen jobbar oftast med fasta värden, ligger du dock och kör landsväg så ska den in och ställa om men den är tydligen lika modern som en tidig 7 färs.....
Ta tex. en krånglande sond på bil modell äldre så kan bilen gå avsevärt bättre med bruten spänning istället för död sond med fel spänning, bryter man så går den på sina 0.5volt och allt blir teoretiskt gentemot övriga sensorer men bilen går mjukt ändå, dock kanske lite sämre a/r värde så bränsletörsten ökar, tror det blir samma på hojen, och ökad soppa kan bli positivt om andningsvägarna har öppnats, men om det är så bra för kissen? knappast men ryckigheten försvinner nog då den ej går magert längre eller att "samtalen" är för långsamma, hojarna ligger långt efter en modern ottomotor i en bil
Ja precis, tror det var tyska vfr 98-01 har ingen kat så om man plockar bort katen och monterar motstånd så borde det bli kalas. Frågan är vad man skall ha för typ av motstånd. Lär väl inte behöva tåla nån effekt direkt Googla verkar inte hjälpa så mycket fast det finns optimizer på powercommanders hemsida för 20 dollar.
Vill minnas att jag läst nånstans att -98-99 saknar o2-sensorer.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Pegaso skrev:Vill minnas att jag läst nånstans att -98-99 saknar o2-sensorer.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har man kat så bör man ha O2 sensorer, alla svensksålda skall ha kat 98-01. Enl den info jag hittat.
Ok.
Kan ha varit på ett engelskspråkigt forum jag läste det. Dom kanske inte har kat.
Bra att veta att min har det då, om det nån gång blir pengar över till en PC.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Trionic 5 ja, svårt med tändkassetten kanske men det går väl att modda så det funkar. Kanske Volvos ME7 fast då är det luftmassemätare som gäller. Nja man får nog modda det som sitter där. En PC3 blir det snart iaf ev en PC5 om man kan få ihop det, har mailat en snubbe i Usa som gjort det på sin.
Vet faktiskt inte om UK har kat. Men koppla bort sensorerna innebär att man får göra en bänkning för att det skall bli rätt så jag väntar nog tills jag monterat PC och gör då en bänkning. Nytt grenrör i rostfritt står på önskelistan.
mmm det grenröret ser mumma ut , kan tillägga att min varadero som har kissar har ingen lambda, svensksåld är den med. fast den går ju "ryckigt" ändå....
Ja ett t-5 system är nog ej så smidigt då kassetten verkligen behövs till detta men det hade varit optimalt annars, svårt med joineseringsmätningen (eller hur det nu stavas) annars är det väl bara map-sensor, lufttemp,vattentemp och spjällegesgivare som behövs? kanske går att mappa bort tändkassetens funktion och köra mer fasta men exakta värden? har aldrig hållt på i t5 suit så vet ej hur pass vesentligt det är med kasseten? tändningen kanske är jäklig med att få till?? men det hade varit ett roligt projekt annars.
Jimmy.S skrev:mmm det grenröret ser mumma ut , kan tillägga att min varadero som har kissar har ingen lambda, svensksåld är den med. fast den går ju "ryckigt" ändå....
Ja ett t-5 system är nog ej så smidigt då kassetten verkligen behövs till detta men det hade varit optimalt annars, svårt med joineseringsmätningen (eller hur det nu stavas) annars är det väl bara map-sensor, lufttemp,vattentemp och spjällegesgivare som behövs? kanske går att mappa bort tändkassetens funktion och köra mer fasta men exakta värden? har aldrig hållt på i t5 suit så vet ej hur pass vesentligt det är med kasseten? tändningen kanske är jäklig med att få till?? men det hade varit ett roligt projekt annars.
EDIT: min tyskimporterade vfr -99 jag hade, hade kat
Jaså ingen lambda, trodde faktiskt alla med kat hade det. Finns ju risk att katen brinner upp annars
Ja jag tänkte en PC3, nytt grenrör, O2 optimizer, modifierad luftburk med pipercross filter och bänkning. Kan nog bli trevlig sen. Nästa steg är att satsa lite på fjädringen. Kanske en bakdämpare från Hyperpro
Jimmy.S skrev:mmm det grenröret ser mumma ut , kan tillägga att min varadero som har kissar har ingen lambda, svensksåld är den med. fast den går ju "ryckigt" ändå....
Ja ett t-5 system är nog ej så smidigt då kassetten verkligen behövs till detta men det hade varit optimalt annars, svårt med joineseringsmätningen (eller hur det nu stavas) annars är det väl bara map-sensor, lufttemp,vattentemp och spjällegesgivare som behövs? kanske går att mappa bort tändkassetens funktion och köra mer fasta men exakta värden? har aldrig hållt på i t5 suit så vet ej hur pass vesentligt det är med kasseten? tändningen kanske är jäklig med att få till?? men det hade varit ett roligt projekt annars.
Tror inte att tändkassetten är ett större problem, är helt övertygad om att man kan komma runt och lösa det "problemet", dom har ju liasom åkt till Månen Jonisieringen är nog inte heller ett större problem, bara man tar stift som är av resistortyp. Det skulle dock vara "smutt" med ett sådant styrsystem på hojen, liasom inge ryckningar, inga mystiska "fel" vid vissa varv och väderlek osv, utan alltid ha en motor som "levererar" så att säga..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Donner skrev:Jaså ingen lambda, trodde faktiskt alla med kat hade det. Finns ju risk att katen brinner upp annars
Ja jag tänkte en PC3, nytt grenrör, O2 optimizer, modifierad luftburk med pipercross filter och bänkning. Kan nog bli trevlig sen. Nästa steg är att satsa lite på fjädringen. Kanske en bakdämpare från Hyperpro