4200 mil service?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
4200 mil service?
Har bara 200 mil kvar nu sen är det dags för service enligt boken.
Har köpt oljan & filter men köpte typ 2 liter för lite, kunde aldrig ana att det går i 3.8 liter i hojen.
Vad mer ska göras på den servicen?
Min bok är på tyska så det är svårt att förstå.
Och serviceschemat i rep handboken har jag lite svårt att utläsa.
Någon som kan tala om för mig vad mer som behöver göras?
Har köpt oljan & filter men köpte typ 2 liter för lite, kunde aldrig ana att det går i 3.8 liter i hojen.
Hojen såld
- Ronneby-Benny
- Medlem

På en VFR97 Sitter en gammal gubbskrutt som kör skiten av ungdomar pga galenskap!
Det låter ju strålande!Ronneby-Benny skrev:I sanningens namn, oljebyte och filter, men skaffa Kn-filter så slipper du köpa nytt filter varje gång, Kn-filter rengöres och oljas in med filter olja plus ger lite bättre luftflöde. I sanningens namn gör jag inget annat med min hoj, förutom att smörja vajrar, en gång om året byter jag bromsvätska och det till kopplingen också, gör helt enkelt underhåll efter godtycke och bryr mig inte om miltalet. Ventiler har jag ännu inte låtit justera fast motorn är uppe i 7700 mil, så länge det inte låter illa och motorn går bra skiter jag i ventil-justering. Enligt mekarna jag snackat med brukar ventilerna hålla normen i många många mil.

Ba å gasa å åk då

Hojen såld
- Ronneby-Benny
- Medlem
Samma här, på Stigefelts i Anderstorp sa meken att han servat en viffer nyss som gått 24000mil endast slitdelar bytta aldrig "öppnad".Ronneby-Benny skrev:På Lelles träffade jag en som kört 25000:- mil med sin Viffe och har bara bytt olja samt filter samt lameller!
En riktig hoj håller livet ut
VFR'en tyvärr såld.
Nu håller jag på och byter olja i hojen, nån tok hade skruvat åt filtret på tok för hårt, men med lite våld så gick det att få loss, nu sitter det nya filtret med lagom handkraft.
Jag ska hälla i Biltemas racingolja då jag läste att många kör med den och tycker den funkar toppen. Så vi får väl se, är lite orolig för kopplingen, har en polare med en R1a och han bytte olja i sin hoj från castrol till motul, då pajade kopplingen hans på en gång.
Men men, vi får se...
Vad kör ni andra med för olja?
Jag ska hälla i Biltemas racingolja då jag läste att många kör med den och tycker den funkar toppen. Så vi får väl se, är lite orolig för kopplingen, har en polare med en R1a och han bytte olja i sin hoj från castrol till motul, då pajade kopplingen hans på en gång.
Men men, vi får se...
Hojen såld
Filtret dras med handkraft men det suger fast så när man släpper behöver man en avdragare eller slå hål med mejsel.Andersson skrev:Nu håller jag på och byter olja i hojen, nån tok hade skruvat åt filtret på tok för hårt, men med lite våld så gick det att få loss, nu sitter det nya filtret med lagom handkraft.
Men men, vi får se...
Kopplingen pajjar inte pga fel olja, den kan däremot börja slira. Men problemet är lika lättlöst som orsakat. Byt olja till annan fungerande.
Många kör på Biltemas Racing själv har jag aldrig haft en hoj som velat ha tunn fin olja. Troligt är att även jag byter till B Racings olja om några hundra mil. Den va ju nyss inne på service och bara rullat 100-150 sedan dess.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Ja den stod på centralstödet, jag lät det stå och rinna i ca en halvtimme och efter det så provade jag och tippa hojen lite åt höger också, kom inge mer för det.viffer skrev:Hade du verkligen hojen stående rakt upp när du tappade ur oljan?Andersson skrev:Har nu kört dryga 10 mil med nya oljan, allt funkar fint och oljenivån är vid det översta märket trots att jag bara fyllt på 3 liter.
Allt verkar funka fint...
Hojen såld
Bytte olja i "birden" innan Lelle och det står 3,8l i den manualen också, jag pytsade i hela 4l dunken och nivån ligger nu strax under maxstrecket.Andersson skrev:Ja den stod på centralstödet, jag lät det stå och rinna i ca en halvtimme och efter det så provade jag och tippa hojen lite åt höger också, kom inge mer för det.viffer skrev:Hade du verkligen hojen stående rakt upp när du tappade ur oljan?Andersson skrev:Har nu kört dryga 10 mil med nya oljan, allt funkar fint och oljenivån är vid det översta märket trots att jag bara fyllt på 3 liter.
Allt verkar funka fint...
VFR'en tyvärr såld.
Jag bytte häromdagen och upplevde samma sak, 3l och sedan fullt till översta strecket. Kollade i min tysk/italienska handbok som följde med och enligt den skulle det gå åt 3,1 liter vid byte...viffer skrev:Bytte olja i "birden" innan Lelle och det står 3,8l i den manualen också, jag pytsade i hela 4l dunken och nivån ligger nu strax under maxstrecket.Andersson skrev:Ja den stod på centralstödet, jag lät det stå och rinna i ca en halvtimme och efter det så provade jag och tippa hojen lite åt höger också, kom inge mer för det.viffer skrev: Hade du verkligen hojen stående rakt upp när du tappade ur oljan?
Re: 4200 mil service?
Enligt instruktionsboken så är 4200 mila servicen bara en kontrollservice.Andersson skrev:Har bara 200 mil kvar nu sen är det dags för service enligt boken.
kontroll av tomgångsvarvtal, bromsvätska, bromsklotsar slitage och hydralvätska koppling.
Byta varannat år: Kylvätska, Bromsvätska, Hydralvätska för koppling.