Fråga kring laddning
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Fråga kring laddning
Hej,
När jag använder hojen för mina 6 km till jobbet så måste jag ladda batteriet minst en gång per vecka.
Laddspänningen är 13.8V oavsett varvtal och batteriet är ett år gammalt och underhållsladdades hela vintern.
Körde en 90mila tripp i helgen och då var batteriet bra laddat under hela turen(Borde ju ha laddats ur under den tiden om det var problem med laddningen)
Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?
Mvh
Dan VFR800 - 03
När jag använder hojen för mina 6 km till jobbet så måste jag ladda batteriet minst en gång per vecka.
Laddspänningen är 13.8V oavsett varvtal och batteriet är ett år gammalt och underhållsladdades hela vintern.
Körde en 90mila tripp i helgen och då var batteriet bra laddat under hela turen(Borde ju ha laddats ur under den tiden om det var problem med laddningen)
Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?
Mvh
Dan VFR800 - 03
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Fråga kring laddning
6 km är i kortaste laget för att hinna ladda upp batteriet efter att du vevat runt startmotorn. Har du nån ytterligare extrautrustning inkopplad i elsystemet (handtagsvärmare, GPS etc) så blir det ännu värre.danlse skrev:Hej,
När jag använder hojen för mina 6 km till jobbet så måste jag ladda batteriet minst en gång per vecka.
Laddspänningen är 13.8V oavsett varvtal och batteriet är ett år gammalt och underhållsladdades hela vintern.
Körde en 90mila tripp i helgen och då var batteriet bra laddat under hela turen(Borde ju ha laddats ur under den tiden om det var problem med laddningen)
Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?
Mvh
Dan VFR800 - 03
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fråga kring laddning
Jo, jag laddar det en gång i veckan. Oftast några timmar per dag, över helgen. Beror lite på om man kör nåt eller inte.danlse skrev:Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?
Insprutare verkar gilla att få elpåfyllning regelbundet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Fråga kring laddning
En insprutningsmotor drar en j-a massa ström... ska man köra kortare sträckor regelmässigt är det faktist bättre att köra en äldre hoj/bil. Nudge, nudge, Adrian, du har väl en att sälja?adrian_vg skrev:Jo, jag laddar det en gång i veckan. Oftast några timmar per dag, över helgen. Beror lite på om man kör nåt eller inte.danlse skrev:Var tror experterna här? Inte ska man väl behöva underhållsladda en gång i veckan när man kör dagligen?
Insprutare verkar gilla att få elpåfyllning regelbundet.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fråga kring laddning
Ja, ja, men fördelarna överväger. 8-Ptersan skrev:Nudge, nudge, Adrian, du har väl en att sälja?
Saknar den mjuka gången i förgasarmotorn lite grann...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Fråga kring laddning
Ok det är alltså insprutningen som är hungrig på ström.
Känns lite som att köra en batteridrivet fordon - med jobbetkörningen klarar den alltså 60 km på en laddning och det är väl vad man kan förvänta sig av en Elbil eller liknande..
(Inte helt rättvis jämförelse 90 mil i helgen hade ju Inte funkat med eldrift)
Känns lite som att köra en batteridrivet fordon - med jobbetkörningen klarar den alltså 60 km på en laddning och det är väl vad man kan förvänta sig av en Elbil eller liknande..
(Inte helt rättvis jämförelse 90 mil i helgen hade ju Inte funkat med eldrift)
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fråga kring laddning
Lite överdrivet kanske. 8*)danlse skrev:Ok det är alltså insprutningen som är hungrig på ström.
Känns lite som att köra en batteridrivet fordon - med jobbetkörningen klarar den alltså 60 km på en laddning och det är väl vad man kan förvänta sig av en Elbil eller liknande..
(Inte helt rättvis jämförelse 90 mil i helgen hade ju Inte funkat med eldrift)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Honda-aspirant
- Medlem
- Inlägg: 36
- Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59
Re: Fråga kring laddning
Det känns lite klent med endast 5 turer innan du måste ladda batteriet, eller det kanske är så stor skillnad mellan insprut och förgasare? Jag kör till skolan med min hoj utan problem, en tur på mindre än 3 km.
Honda VFR 750 F - 89
Re: Fråga kring laddning
Ibland kör jag korta sträckor och då till jobbet, samt har haft den där några dagar ibland då jag startat och kört den in o ut ur verkstaden. 7-10 kallstarter på rad och inga problem alls. Du har kanske nåt som ligger och drar ström när hojen står stilla.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fråga kring laddning
Dan, har du fortfarande larmet monterat?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Fråga kring laddning
Larmet finns kvar och visst har jag tänkt på det som en strömslukare men det stämmer inte heller riktigt. Jag kan ha hojen stående i flera veckor utan att ladda batteriet om jag inte kör alls.
Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?
Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fråga kring laddning
Osannolikt.danlse skrev:Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?
Hade du kollat ev krypströmmar runt batterianslutningarna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Fråga kring laddning
kan hoppa in här: Hur gör man det?adrian_vg skrev:Osannolikt.danlse skrev:Kan väl inte vara så att larmet tar mer ström när jag kör?
Hade du kollat ev krypströmmar runt batterianslutningarna?
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Fråga kring laddning
Till att börja med kan man kolla att anslutningarna inte är oxiderade. Sen får man mäta. Om mätningarna man ska göra har det skrivits en hel del på forumet. 8*)Seth skrev:kan hoppa in här: Hur gör man det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: Fråga kring laddning
Min stod i 4-5 månader under vinterförvaringen, inte urkopplad, laddad, eller startad alls under den perioden och den startade sedan utan en tvekan
Kör både längre o kortare turer, batteriet har aldrig strulat det minsta under ca 1500 mil och hojen har gått ca 1920mil totalt á 3år.

VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left