Anliggande bakbroms (800´a -98)

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
exxet
Medlem

Anliggande bakbroms (800´a -98)

#1 Inlägg av exxet »

Hej alla, ny här på forumet och har redan en fråga till er där ute :)

Skulle lufta bromsen bak på min 800´a (-98) och mittenkolven går ut om man trycker hårt på bromspedalen, däremot så går kolven inte tillbaka igen och för att få tillbaka den måste man öppna avluftningsskruven.

Om jag förstår det rätt så ska ju pedalen inte ens påverka mittkolven då den påverkas av den lilla kolven vid vänster framok.

Har verkstandshandboken men blir inte klok på detta, kan det vara fel i oket bak?
Kan oljan tränga över från dom yttre kolvarna eller kan oljan gå runt via cylindern vid vänster framok?

Har lyckats få p-broms funktion på mc´n.... men pedalen är ju stum och fin nu, alltid nåt.... :-(
/Jonas

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Re: Anliggande bakbroms (800´a -98)

#2 Inlägg av Donner »

Om jag har förstått det hela rätt så skall den där kolven som sitter vä fram påverka mittenkolven bak.
Det kan ju vara att den är i intryckt läge och ej går tillbaka. Sitter precis över vä bromsok.

När du bromsar fram och hojen är i rullning så trycks den in av centifugalkrafen som tvingar hela oket uppåt och då skall den påverka mittenkolven bak.

Edit: Läste lite dåligt, såg att du förstod att den där kolven fram påverkade bak.
Får fundera en stund och se om jag kommer på hur bakbromsen kan påverka mittenkolven.
Har inte boken framför mig just nu :)

Mvh Jocke

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#3 Inlägg av blacken »

Troligtvis så "öppnar" inte huvudbromskolven tillräckligt efter ansättning. Dvs den går inte tillbaka så långt att påfyllningsröret ifrån bromsvätskebehållaren är öppen gentemot bromskolven. Eller så kan det vara en "flärp" i bromsslangen som vill agera som en envägsventil..:)
Senast redigerad av blacken den mån apr 18, 2011 18:44, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Kontakt:

#4 Inlägg av HondaHasse »

Du menar på huvudcylindern bak, verkar troligt!
eller att bromsslangen är kass så att den funkar som en backventil, hade det felet på en gammal folka en gång.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#5 Inlägg av Donner »

Hittade boken.

Kan vara denna ventilen som bråkar. Kallad pcv-ventil.
Bilagor
IMAG0244x.jpg
IMAG0244x.jpg (74.03 KiB) Visad 8401 gånger

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#6 Inlägg av blacken »

Donner skrev:Hittade boken.

"PCV" ventil? "Positive Crancase Ventilation"?. Fast misstänker att den är enbart en reducerventil..

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#7 Inlägg av Donner »

blacken skrev:

"PCV" ventil? "Positive Crancase Ventilation"?. Fast misstänker att den är enbart en reducerventil..
Proportional control valve. Ja jag tänkte dock om den hakat upp sig på nåt sätt :?:

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#8 Inlägg av blacken »

Donner skrev:
blacken skrev:

Proportional control valve. Ja jag tänkte dock om den hakat upp sig på nåt sätt :?:
Mjaaa, osvuret lär vara bäst, sägs det. Men inte så troligt med tanke på dess funktion, den är i princip bara ett sorts fjädrande hydrauliskt motstånd, dvs det är en kolv eller liknande som fjädrar/ger efter vid belastning inget mera..

exxet
Medlem

#9 Inlägg av exxet »

blacken skrev:Troligtvis så "öppnar" inte huvudbromskolven tillräckligt efter ansättning. Dvs den går inte tillbaka så långt att påfyllningsröret ifrån bromsvätskebehållaren är öppen gentemot bromskolven. Eller så kan det vara en "flärp" i bromsslangen som vill agera som en envägsventil..:)

Bör inte vara det?
Pedalen ska ju inte påverka mittre bromskolven (rätta mig om jag har fel!), bara dom yttre och dom yttre går både ut och tillbaka så fint.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är den mittre och dom yttre kolvarna separata bromskretsar så att säga?
Den mittre ska väl påverkas av den lilla kolven vid vänster bromsok fram.

Ingen av dom 3 kärvar heller, dock så går den mittre ut med mer motstånd, man måste hålla emot dom yttre kolvarna innan den mittre rör sig när man trycker på pedalen och sen går inte den mittre tillbaka.

exxet
Medlem

#10 Inlägg av exxet »

Kan vara denna ventilen som bråkar. Kallad pcv-ventil.[/quote]
"PCV" ventil? "Positive Crancase Ventilation"?. Fast misstänker att den är enbart en reducerventil..[/quote]

Proportional control valve. Ja jag tänkte dock om den hakat upp sig på nåt sätt :?:[/quote]
Mjaaa, osvuret lär vara bäst, sägs det. Men inte så troligt med tanke på dess funktion, den är i princip bara ett sorts fjädrande hydrauliskt motstånd, dvs det är en kolv eller liknande som fjädrar/ger efter vid belastning inget mera..[/quote]

Den ventilen tror jag funkar för när man trycker ihop cylindern vid vä ok fram så påverkas mittre kolven bak och dessutom så går kolven tillbaka efter att man släppt trycket!
(samma kolv som inte går tillbaka om man trycker på pedalen)

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#11 Inlägg av blacken »

exxet skrev:Kan vara denna ventilen som bråkar. Kallad pcv-ventil.
"PCV" ventil? "Positive Crancase Ventilation"?. Fast misstänker att den är enbart en reducerventil..[/quote]

Proportional control valve. Ja jag tänkte dock om den hakat upp sig på nåt sätt :?:[/quote]
Mjaaa, osvuret lär vara bäst, sägs det. Men inte så troligt med tanke på dess funktion, den är i princip bara ett sorts fjädrande hydrauliskt motstånd, dvs det är en kolv eller liknande som fjädrar/ger efter vid belastning inget mera..[/quote]

Den ventilen tror jag funkar för när man trycker ihop cylindern vid vä ok fram så påverkas mittre kolven bak och dessutom så går kolven tillbaka efter att man släppt trycket!
(samma kolv som inte går tillbaka om man trycker på pedalen)[/quote]

Hmmm, om man gluttar på schemat så verkar det som det är en separat kolv på framoket som aktiverar mittre bak. och är det så, så kan det vara den kolven som inte återgår helt till sitt viloläge,dvs när knarren "dyker" på framgaffeln vid inbromsning så trycks den in, och på så sätt aktiverar mitten bak. eller är man helt ute och cyklar?
samma kolv som inte går tillbaka om man trycker på pedalen
Då så är det med stor sannolikhet att det är den kolven som pedalen är kopplad till, som "spökar" prova att dra i kolvstången (utåt) som går in i cylindern, och se vad som händer..

Kuppis
Medlem

#12 Inlägg av Kuppis »

Hej
Hade samma problem på min vf,det lilla hålet i huvudcylindern satt det nåt skit i,petade rent med en tunn tråd blåste rent med tryckluft inga problem sen dess..
Gammal man gör........

Skriv svar