Off-topictråden del 6

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#466 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Nee, statistik kan inte heller förklara det, för den är i grunden en ganska "ovetenskapligt" pålitlig mätmetod, för den är helt anpassad till ett subjektivt värde som sätts av betraktaren. Tro mig, det finns åtskilligt "därute" som inte går att rationellt förklara med vetenskapen eller dess metoder. Men det finns där oavsett om man väljer att "köra ner huvudet i sanden" eller ej..
Ok, jag kan sträcka mig till "... som inte går att rationellt förklara än...". 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#467 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Nee, statistik kan inte heller förklara det, för den är i grunden en ganska "ovetenskapligt" pålitlig mätmetod, för den är helt anpassad till ett subjektivt värde som sätts av betraktaren. Tro mig, det finns åtskilligt "därute" som inte går att rationellt förklara med vetenskapen eller dess metoder. Men det finns där oavsett om man väljer att "köra ner huvudet i sanden" eller ej..
Ok, jag kan sträcka mig till "... som inte går att rationellt förklara än...". 8*)
Och det kommer aldrig att kunnas förklaras "rationellt" just för att det inte är "rationellt" så att säga..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#468 Inlägg av tersan »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
Och det kommer aldrig att kunnas förklaras "rationellt" just för att det inte är "rationellt" så att säga..
Hur kan du säga "aldrig"? Mycket av det vi idag känner till och kan förklara har ju en gång i tiden ansetts som oförklarligt/magi/etc...

Men om vi återgår till Hr Geller så var ju skedböjartricket omodernt bland andra illusionister redan förra gången han var "aktuell"... :wink: Men det finns alltså folk som fortfarande tror på hans "förmåga"? :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#469 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Men om vi återgår till Hr Geller så var ju skedböjartricket omodernt bland andra illusionister redan förra gången han var "aktuell"... :wink: Men det finns alltså folk som fortfarande tror på hans "förmåga"? :roll:
Det finns en helt ny generation där ute som inte känner till honom och hans sked. Mer, och framför allt nya, massor att påverka alltså. 8*)
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#470 Inlägg av blacken »

Hur kan du säga "aldrig"? Mycket av det vi idag känner till och kan förklara har ju en gång i tiden ansetts som oförklarligt/magi/etc...
Njaaeee, jag talar om dom sk"fenomen" som fanns då som nu, och aldrig fått en rationell förklaring utifrån en vetenskaplig logisk synvinkel av diverse "Lattjo pryttlar" och företeèlser som har hänt, händer och kommer att hända, i folks vardag. Och det var ett djäkla gafflande om Uri:s sked :). han har ju som bekant inte bara böjt skedar,gafflar och dylikt, han har även fått dom att gå av bara genom att hålla dom mellan pekfingret och tummen..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#471 Inlägg av adrian_vg »

Har här du ett trick kan prova själv hemma:

1. Tag en ring och bind fast den i ett snöre, ca 2dm långt.

2. Håll ringen i snöret med tumme och pekfinger i valfri hand.

3. Håll handen och armen stadig, så stilla du kan. Stöd gärna armbågen på ett bord.

4. Stilla ringens ev snurrande i snöret med din andra hand; både ringen och snöret ska vara orörliga från början.

5. Med enbart tankekraft, tvinga den att snurra medurs på snöret. Du får inte snurra på den med den andra handen, eller sätta snurr på den med handen du håller med. Använd din tankekraft - fokusera på den.

5.1. Ok, du fick den att snurra på snöret. Prova steg 6 nu.

6. Stoppa ringens snurrande med tanken, och tvinga den nu att snurra moturs, fortfarande utan att röra vid den annat än med dina hjärnkrafter.

7. "Impressive, but you are not a jedi yet!" 8-)

Fått den att snurra? Jag kan. Övertygad nu? Kan du förklara hur det går till? 8*)
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#472 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Har här du ett trick kan prova själv hemma:

1. Tag en ring och bind fast den i ett snöre, ca 2dm långt.

2. Håll ringen i snöret med tumme och pekfinger i valfri hand.

3. Håll handen och armen stadig, så stilla du kan. Stöd gärna armbågen på ett bord.

4. Stilla ringens ev snurrande i snöret med din andra hand; både ringen och snöret ska vara orörliga från början.

5. Med enbart tankekraft, tvinga den att snurra medurs på snöret. Du får inte snurra på den med den andra handen, eller sätta snurr på den med handen du håller med. Använd din tankekraft - fokusera på den.

5.1. Ok, du fick den att snurra på snöret. Prova steg 6 nu.

6. Stoppa ringens snurrande med tanken, och tvinga den nu att snurra moturs, fortfarande utan att röra vid den annat än med dina hjärnkrafter.

7. "Impressive, but you are not a jedi yet!" 8-)

Fått den att snurra? Jag kan. Övertygad nu? Kan du förklara hur det går till? 8*)
Fan!. Uri har fått konkurrans. :lol: Det finns två förklaringar till det "fenomenet" dels du är Uri eller Obi wan Kenobi :D Eller omedvetet så får du din hand att röra sig med väldans dimunitiva rörelser så att ringen utför begärd rörelse...

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#473 Inlägg av tersan »

blacken skrev:
Njaaeee, jag talar om dom sk"fenomen" som fanns då som nu, och aldrig fått en rationell förklaring utifrån en vetenskaplig logisk synvinkel av diverse "Lattjo pryttlar" och företeèlser som har hänt, händer och kommer att hända, i folks vardag. Och det var ett djäkla gafflande om Uri:s sked :). han har ju som bekant inte bara böjt skedar,gafflar och dylikt, han har även fått dom att gå av bara genom att hålla dom mellan pekfingret och tummen..
Aaah, du är ute och snurrar helt enkelt... :wink:

För övrigt anser jag att t ex Joe Labero har mer stuns i sina trick än Geller... han växlar ju bland annat sedlar till större valörer, måste ju vara mer användbart än att förstöra bestick. :mrgreen:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#474 Inlägg av blacken »

tersan skrev:
blacken skrev:
Aaah, du är ute och snurrar helt enkelt... :wink:

För övrigt anser jag att t ex Joe Labero har mer stuns i sina trick än Geller... han växlar ju bland annat sedlar till större valörer, måste ju vara mer användbart än att förstöra bestick. :mrgreen:
Mjaa, är mera road av fenomenet i sig, han gjorde det stuntet i Svensk TV (undertecknad såg på det programmet) när han var här förra gången, och ingen kunde förklara hur han gjorde det. Men Laberos växlingstrick var apkul när dom körde det på TV. Stackarna i kassorna fick ju råspunk på han. :lol:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#475 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Fan!. Uri har fått konkurrans. :lol: Det finns två förklaringar till det "fenomenet" dels du är Uri eller Obi wan Kenobi :D Eller omedvetet så får du din hand att röra sig med väldans dimunitiva rörelser så att ringen utför begärd rörelse...
;*)

Du är på rätt spår. Din fokusering på ringen, trots att du *tror* att du håller stadigt som f@n, gör att du aktiverar mikromuskulaturen i handen/fingrarna - som sen får ringen att svänga.

Erkänn att du kände dig lite tagen när ringen började svänga? 8*D

Det var ett billigt trick, men jag ville bara visa på vad Geller också gör, om än i en mycket högre skola. Killen är uppenbarligen väldigt intelligent som kan läsa av och utifrån det manipulera folk som han gör.

Jag skulle vilja vara Obi-Wan Kenobi, han har kraften på sin sida. 8-)
===

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#476 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Fan!. Uri har fått konkurrans. :lol: Det finns två förklaringar till det "fenomenet" dels du är Uri eller Obi wan Kenobi :D Eller omedvetet så får du din hand att röra sig med väldans dimunitiva rörelser så att ringen utför begärd rörelse...
Du är på rätt spår. Din fokusering på ringen, trots att du *tror* att du håller stadigt som f@n, gör att du aktiverar mikromuskulaturen i handen/fingrarna - som sen får ringen att svänga.

Det var ett billigt trick, men jag ville bara visa på vad Geller också gör, om än i en mycket högre skola. Killen är uppenbarligen väldigt intelligent som kan läsa av och utifrån det manipulera folk som han gör.

Så DET var anledningen, trodde antingen på jordrotationen (den som får kundvagnarna atr dra sig...) eller nåt "muskelproblem".
Om man har i åtanke att dessa gossar inte kallar sig "trollkarlar" utan "illusionister" så förklaras ju iaf en del.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#477 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Så DET var anledningen, trodde antingen på jordrotationen (den som får kundvagnarna atr dra sig...) eller nåt "muskelproblem".
Om man har i åtanke att dessa gossar inte kallar sig "trollkarlar" utan "illusionister" så förklaras ju iaf en del.
Det var iaf inte magi, om nu nån trodde det. ;*)
===

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#478 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:Det var iaf inte magi, om nu nån trodde det. ;*)
You'll never know... :roll:
Jag tror dock att folket här är för förnuftiga för att gå på sånt.. (hoppas...)
Finns nog inget som är mer lättlurat än mänskliga ögat.
"Film/rörliga bilder" t ex, är ju bara en radda stillbilder..
Begreppen "storlek - avstånd" saknar ju helt relevans om inte ögat har en välkänd referens.
Vilket vi är olika bra på att bedöma och säkert orsak till en hel del problem på vägarna.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#479 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:
adrian_vg skrev:Det var iaf inte magi, om nu nån trodde det. ;*)
You'll never know... :roll:
Jag tror dock att folket här är för förnuftiga för att gå på sånt.. (hoppas...)
Finns nog inget som är mer lättlurat än mänskliga ögat.
"Film/rörliga bilder" t ex, är ju bara en radda stillbilder..
Begreppen "storlek - avstånd" saknar ju helt relevans om inte ögat har en välkänd referens.
Vilket vi är olika bra på att bedöma och säkert orsak till en hel del problem på vägarna.
:tummenupp
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#480 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
;*)

Erkänn att du kände dig lite tagen när ringen började svänga? 8*D

Visst finns det skickliga "manipulatorer" som är duktiga på att ge sken av saker och ting. Men det finns annat också som vetenskapen går bet på, till exempel hur kan man förklara sådant som bara händer utan yttre påverkan, typ man får en lägenhet i ett attraktivare områda UTAN! att man har sökt den eller någon annan heller för den delen. Det damp ner i brevlådan en lägenhetsanvisning bara "så där". Eller hur någonting tar tag i hojen och för den åt sidan och tillbaka! En gång när det höll på att gå riktigt illa. Liasom det finns något mera än bara "vi" och som inte kan fångas med "vetenskapliga" metoder, det är inte "övernaturligt" utan är en del av det "naturliga", bara det att vi i det moderna samhället väljer att inte tro på det. Men det finns där ändå..

Låst