Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Hmm... Spela Dragon Age 2 vid datorn och få ont i ryggen, eller försöka lufta kopplingen på svartviffern och svära åt kåporna. Svårt beslut... 8-] Men vädret är fint med fler plusgrader. Lutar åt koppling. Undrar om jag har hydraulvätska kvar nånstans...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Viffern vann. 8*)
Luftade kopplingen. Det behövdes. När jag jämförde gamla och nya vätskan, var den gamla i det närmaste mörkbrun...
Sporrad av framgången, gav jag mig på främre DCBS:en och gjorde en temporär luftning så att jag åtminstone skulle ha lite broms inför första turen om några dagar eller så. Luftningen behövdes definitivt. STORA luftbublor och ännu mörkare bromsvätska kom ut! Låg något tjockt och slemmigt i botten på hydraulbehållaren (vad var det??), skiktat nästan, men tror jag fick ut det mesta. Får göra om luftningen på riktigt framåt våren, bromsvätskan var i det närmaste slut i flaskan ändå.
Tack Biltema för bromsluftaren med backventil och tack till den snälla frun för observationshjälpen av främre högre kalipern!
Frambromsen är riktigt stum nu! Man känner numera bara ballongeffekten i frambromsslangarna...
Edit: Dessutom såg jag att nederkåpan spruckit vid nedersta fästet på sidan. Får bli lite glasfiberfix till sommaren för både Edwin och svartviffern...
Luftade kopplingen. Det behövdes. När jag jämförde gamla och nya vätskan, var den gamla i det närmaste mörkbrun...
Sporrad av framgången, gav jag mig på främre DCBS:en och gjorde en temporär luftning så att jag åtminstone skulle ha lite broms inför första turen om några dagar eller så. Luftningen behövdes definitivt. STORA luftbublor och ännu mörkare bromsvätska kom ut! Låg något tjockt och slemmigt i botten på hydraulbehållaren (vad var det??), skiktat nästan, men tror jag fick ut det mesta. Får göra om luftningen på riktigt framåt våren, bromsvätskan var i det närmaste slut i flaskan ändå.
Tack Biltema för bromsluftaren med backventil och tack till den snälla frun för observationshjälpen av främre högre kalipern!
Frambromsen är riktigt stum nu! Man känner numera bara ballongeffekten i frambromsslangarna...

Edit: Dessutom såg jag att nederkåpan spruckit vid nedersta fästet på sidan. Får bli lite glasfiberfix till sommaren för både Edwin och svartviffern...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Jag har också bytt bromsvätskan, fick samma effekt som du, riktigt stum frambroms. Jag hade annars planer på att byta till stålomspunna slangar till nästa vinter, behövs inte nu 

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Inte än iaf. Men kanske om ett par år eller så, när balongbromsslangarna ballongat upp sig lite för mycket!HondaHasse skrev:Jag har också bytt bromsvätskan, fick samma effekt som du, riktigt stum frambroms. Jag hade annars planer på att byta till stålomspunna slangar till nästa vinter, behövs inte nu
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Lite spännande var det att få på dem. Och känslan var ... annorlunda. Färgen är sk!tsnygg och matchande. 8*)
Före:

Efter, utjusterad till max:

Efter, injusterad till max:

Och så bromsen:

Före:
Efter, utjusterad till max:
Efter, injusterad till max:
Och så bromsen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Nästan lika snygga som mina 

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Hah! För priset jag betalade för Titaxarna, har jag rätt att kalla mina Snyggast i Hela Världen(tm)!Donner skrev:Nästan lika snygga som mina
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Haha ja okej det får du göra... 

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Igår var årsdagen (2008) av mitt första vifferköp och tillika återfall till mc efter ett runt tio år långt uppehåll från allt motorcyklande!
Vitviffern var inte i min ägo speciellt länge, men gjorde definitivt att jag fick mersmak för VFR, och dessutom hittade till detta forum. 8*D

Vitviffern var inte i min ägo speciellt länge, men gjorde definitivt att jag fick mersmak för VFR, och dessutom hittade till detta forum. 8*D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Snart dags att summera den kalla mc-säsongen... 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Vårens premiärtur avklarad med viffern! Det tog flera mil att komma till köpcentret en kilometer bort för att köpa halstabletter till den förkylda frun. Min vana trogen råkade jag ut för min ärkenemesis - en äldre tant i den obligatoriska Toyota Corollan. Trots att jag kör året runt, och borde vara van vid bilisters "alternativa körsätt", kan jag inte låta bli att förvånas hur en del beter sig som totala klantarslen i trafiken...
De nyluftade frambromsarna tillsammans med Titaxgreppen är grymma! Stålomspunnet är inte aktuellt riktigt än verkar det som.
V4:an gick så mjukt och fint efter vinterns bataljer med en encylindrig 600:a, att det känns som att komma hem igen med viffern sas.
Är lite öm i nacken bara. Körställningen är lite annorlunda på viffern, men det fixar sig om några veckor.
De nyluftade frambromsarna tillsammans med Titaxgreppen är grymma! Stålomspunnet är inte aktuellt riktigt än verkar det som.
V4:an gick så mjukt och fint efter vinterns bataljer med en encylindrig 600:a, att det känns som att komma hem igen med viffern sas.
Är lite öm i nacken bara. Körställningen är lite annorlunda på viffern, men det fixar sig om några veckor.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Summering av den kalla mc-säsongen; i ingen speciell ordning.
Antal ömma vader pga bakslag: 0
Antal bakslagslyftar nästan över styret: 3
Antal par sidenlångkallingar som gått åt: 1
Antal par sidenhandskar som gått åt: 1
Antal ljuddämpare som gått sönder: 1
Antal kopplingsgreppsklammer som brutits av: 1
Antal bitar kåpplasten gick sönder i: 2,5
Antal körda mil: Ca 210
Antal vurpor på isigt underlag: 3
Antal dumma bilister som inte håller avstånd trots osäkert före: för många...
Antal helt misslyckade kickstarter där motorcykeln inte velat alls: 0
Antal gånger varmluftspistolen har behövts för att tina motorcykeln: 4
Lägsta noterade temperatur vid färd med motorcykeln på morgonen: -25 grader C
Högsta noterade temperatur vid färd med motorcykeln på morgonen: +6 grader C
Antal förlorade dubb i däcken: 0
Antal påfyllningar av bensin: Ca 20
Antal gapskratt åt bilister som inte tar sig fram i snön där Edwin gör det: 72
Antal förfrusna fingrar: 0
Antal illa åtgångna hjälmvisir: 1
Antal oljepåfyllningar under vintern: 2
Antal kedjesmörjningar under vintern: 1
Antal mekningar i hallen: 1
Antal mekningar utomhus i minusgrader: 3
Antal söndervibrerade blinkerslampor: 2
Antal utbytta blinkreläer: 1
Antal utbytta tändstift: 1
Antal utbytta kopplingsgrepp: 1
Antal däckpåfyllningar: 1
Antal kickar per start i snitt: 2
Antal frågor "är det inte kallt att köra motorcykel nu?": ca 25
Antal uppmuntrande kommentarer om att köra motorcykel på vintern: ca 30
Antal förvånade bilhandlare när det kommer in en motorcyklist i bilhallen mitt i vintern: 1
Antal störda vinterkonserter i Uppsala C med Edwins allmänna brölande: 2
Antal gånger man frågat sig själv om man är riktigt riktig i skallen som kör mc under vintern: ca 12
Högsta uppnådda hastighet under vintern: ca 80km/h
Högsta lutningsvinkel på det vingliga sidostödet (från markplan): ca 30 grader
Lägsta lutningsvinkel på det vingliga sidostödet (från markplan): ca 75 grader
Längsta kontinuerliga kontrollerade sladd med bakhjulet: ca 200m
Längsta okontrollerade sladd: 2m
Antal hjälpsamma bilister vid vurpa: 1
Antal smitare vid vurpa: 1
Antal ömma vader pga bakslag: 0
Antal bakslagslyftar nästan över styret: 3
Antal par sidenlångkallingar som gått åt: 1
Antal par sidenhandskar som gått åt: 1
Antal ljuddämpare som gått sönder: 1
Antal kopplingsgreppsklammer som brutits av: 1
Antal bitar kåpplasten gick sönder i: 2,5
Antal körda mil: Ca 210
Antal vurpor på isigt underlag: 3
Antal dumma bilister som inte håller avstånd trots osäkert före: för många...
Antal helt misslyckade kickstarter där motorcykeln inte velat alls: 0
Antal gånger varmluftspistolen har behövts för att tina motorcykeln: 4
Lägsta noterade temperatur vid färd med motorcykeln på morgonen: -25 grader C
Högsta noterade temperatur vid färd med motorcykeln på morgonen: +6 grader C
Antal förlorade dubb i däcken: 0
Antal påfyllningar av bensin: Ca 20
Antal gapskratt åt bilister som inte tar sig fram i snön där Edwin gör det: 72
Antal förfrusna fingrar: 0
Antal illa åtgångna hjälmvisir: 1
Antal oljepåfyllningar under vintern: 2
Antal kedjesmörjningar under vintern: 1
Antal mekningar i hallen: 1
Antal mekningar utomhus i minusgrader: 3
Antal söndervibrerade blinkerslampor: 2
Antal utbytta blinkreläer: 1
Antal utbytta tändstift: 1
Antal utbytta kopplingsgrepp: 1
Antal däckpåfyllningar: 1
Antal kickar per start i snitt: 2
Antal frågor "är det inte kallt att köra motorcykel nu?": ca 25
Antal uppmuntrande kommentarer om att köra motorcykel på vintern: ca 30
Antal förvånade bilhandlare när det kommer in en motorcyklist i bilhallen mitt i vintern: 1
Antal störda vinterkonserter i Uppsala C med Edwins allmänna brölande: 2
Antal gånger man frågat sig själv om man är riktigt riktig i skallen som kör mc under vintern: ca 12
Högsta uppnådda hastighet under vintern: ca 80km/h
Högsta lutningsvinkel på det vingliga sidostödet (från markplan): ca 30 grader
Lägsta lutningsvinkel på det vingliga sidostödet (från markplan): ca 75 grader
Längsta kontinuerliga kontrollerade sladd med bakhjulet: ca 200m
Längsta okontrollerade sladd: 2m
Antal hjälpsamma bilister vid vurpa: 1
Antal smitare vid vurpa: 1
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt
Absolut! Mindre kul när man ligger där pga en översnöad isfläck och bilisterna i sin tur seglar förbi. Men det väger definitivt över till min fördel. ;*)Jimmy.S skrev:skön vinter
måste vara riktigt kul att segla förbi en ståendes bil och se deras förvånande blickar "Antal gapskratt åt bilister som inte tar sig fram i snön där Edwin gör det: 72"
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!