Bränslepump 1988 lösning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

Bränslepump 1988 lösning

#1 Inlägg av Robert »

Tja. (så säger de här i Stockholm :P )

Jag har en 88'a som har en bränslepump på vänster sida. På pumpen sitter ett litet svart lock som man lätt kan skruva av och där inne döljer sig...hör och häpna....BRYTARSPETSAR.... :shock: . Där sitter ett fladdrande gnistaltrande bleck. Jag har tittat i Haynes (klart man har med den på resan) men inte ett ord om denna manick.

On blecken "klibbar" dvs svetsas samman så går säkringen för IGNITION. Min fråga är, räcker det med att slipa lite på ytorna (det är det jag gjorde och den funkar) eller måste jag byta ut något?

Då kommer frågan, måste jag byta ut HELA pumpen eller kan man bara byta de där blecken till nya? (som man gjorde på fördelarlockens tid)? Och måste jag göra det nu eller kan jag köra 100 mil till?

Tacksam för goda råd :wink:
Senast redigerad av Robert den lör jul 17, 2010 00:37, redigerad totalt 1 gånger.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Roberts bränslepump 1988

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Robert skrev:Tja. (så säger de här i Stockholm :P )

Jag har en 88'a som har en bränslepump på vänster sida. På pumpen sitter ett litet svart lock som man lätt kan skruva av och där inne döljer sig...hör och häpna....BRYTARSPETSAR.... :shock: . Där sitter ett fladdrande gnistaltrande bleck. Jag har tittat i Haynes (klart man har med den på resan) men inte ett ord om denna manick.

On blecken "klibbar" dvs svetsas samman så går säkringen för IGNITION. Min fråga är, räcker det med att slipa lite på ytorna (det är det jag gjorde och den funkar) eller måste jag byta ut något?

Då kommer frågan, måste jag byta ut HELA pumpen eller kan man bara byta de där blecken till nya? (som man gjorde på fördelarlockens tid)? Och måste jag göra det nu eller kan jag köra 100 mil till?

Tacksam för goda råd :wink:
Brytarspetsar? Det är inte borstarna till motorn du ser?
Lågtryckspumpen som sitter på vissa förgasarhojar som har förgasarna högre än tanken t.ex. en del VF och VFR är en liten kolvpump som säger "RRRRRRRR" när den går på fullvarv och "tick-tick-tick-tick" i normalfall.

Jag har aldrig haft isär min pump, bara bytt relä en gång, så jag vet inte hur det ser ut. Men du kan kolla reservdelsfichen om det finns delar till den.
OEM ficher finns online, jag har listat några ställen här http://www.iww.se/links/v65/v4.htm
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Hondaman
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 09, 2009 21:09
Ort: Dalarna

#3 Inlägg av Hondaman »

Utan att ha en aning om hur det är på din hoj....

På Africa Twin (ja ja, en Honda iaf) finns en liknande bränslepump med någon form av brytarspetsar. Den har en förkärlek för att haverera när som helst. Till den bågen finns en utbytespump (vakuum) som Hela Hojen säljer. Funkar klanderfritt.

Att putsa på kontaktytorna känns som en tillfällig lösning tyvärr...
-- VFR 800 FI -99 --

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

Det brukar gå att hålla liv i gamla hederliga pumpar med lite putsande som föreslagits, men på sikt är det nog idé att montera en ny.
VFR750F -92, grön

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#5 Inlägg av Robert »

Tack för feedbacken. Jag ska försöka få tag på smärgelduk eller liknande och slipa lite till innan jag åker imorgon.

Den där utbytespumpen kanske man ska ta och titta lite närmre på.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#6 Inlägg av Robert »

Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.

Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör. Som elingengör fattar jag inte varför man inte sätter in en sk "frihjulsdiod" för att släcka gnistan :roll: . Jag ska prova när jag kommer hem.

Jag gick in på Kicks i Stockholm som säljer smink och frågad efter en smal nagelfil som kunde slipa kontakter på en bränslepump... :P Det blev tyst i kassan kan man säga. Men de hade en fin metallfil som jag ska använda.
Senast redigerad av Robert den tis jul 13, 2010 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.

Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#8 Inlägg av Robert »

Tommy Gsson skrev:
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.

Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Äntligen Tommy :D . Jag hoppades du skulle nappa :wink:

Här är länken. Hans lösning är god (han byter brytarens funktion och låter originalbrytaren styra en ny brytare som tar huvudströmmen). Han liksom flyttar problemet till en annan brytare. Men visst, pajar den så är den lättara att byta.

http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf

Givet samtalsämne på Nordic Meet 2010 8)
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av moshh »

Bränslepumpen på min VFR 750 -87 gav upp förra säsongen.
Jag gav Biltema en chans och det har fungerat perfekt!
Den här köpte jag (svarta längst ner):

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Bra ... anslepump/
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#10 Inlägg av Göingen »

Robert skrev:
Tommy Gsson skrev:
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.

Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Äntligen Tommy :D . Jag hoppades du skulle nappa :wink:

Här är länken. Hans lösning är god (han byter brytarens funktion och låter originalbrytaren styra en ny brytare som tar huvudströmmen). Han liksom flyttar problemet till en annan brytare. Men visst, pajar den så är den lättara att byta.

http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf

Givet samtalsämne på Nordic Meet 2010 8)
Vacuumpumpen från African Queens funkar bra om man monterar den så att inlopp och utlopp är vända uppåt. Får du en luftblåsa i pumpen så funkar den kass eller inte alls. Ja monterade en dylik på min AT vid ca 1500 mil körda. Den satt kvar och funkade när hojen såldes vid 5000mil.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#11 Inlägg av Tommy Gsson »

Robert skrev:
Tommy Gsson skrev:
Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.

Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör.
Länk?
T.
Äntligen Tommy :D . Jag hoppades du skulle nappa :wink:

Här är länken. Hans lösning är god (han byter brytarens funktion och låter originalbrytaren styra en ny brytare som tar huvudströmmen). Han liksom flyttar problemet till en annan brytare. Men visst, pajar den så är den lättara att byta.

http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf

Givet samtalsämne på Nordic Meet 2010 8)
Det där borde vi kunna utveckla lite mer med lite elektronik kanske?
Undra hur många öl det går åt för att lösa det?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.

Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör. Som elingengör fattar jag inte varför man inte sätter in en sk "frihjulsdiod" för att släcka gnistan :roll: . Jag ska prova när jag kommer hem.

Jag gick in på Kicks i Stockholm som säljer smink och frågad efter en smal nagelfil som kunde slipa kontakter på en bränslepump... :P Det blev tyst i kassan kan man säga. Men de hade en fin metallfil som jag ska använda.
Du får väl åka förbi Enköping imorgon annars så kopplar vi in ett relä åt dig.
Har både hållare och reläer ligger i lådan.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#13 Inlägg av blacken »

Robert skrev:Jag hittade en bra pdf fil som någon hade skapat. Det gällde bränslepumpen till Honda Africa Twin men det är samma pump.

Det visar sig att brytarspetsarna är faktiskt just brytare till en spole som drar en membranpump. Han visar hur man kan bygga om brytaren. Men nu förstår jag bättre vad brytarna gör. Som elingengör fattar jag inte varför man inte sätter in en sk "frihjulsdiod" för att släcka gnistan :roll: . Jag ska prova när jag kommer hem.

Jag gick in på Kicks i Stockholm som säljer smink och frågad efter en smal nagelfil som kunde slipa kontakter på en bränslepump... :P Det blev tyst i kassan kan man säga. Men de hade en fin metallfil som jag ska använda.
Smart idè, det fanns något liknande tänk till brytarna på äldre bilar, "Piranha" hette dom som gjorde den tjofräsen. Men att slipa på dylika kontaktytor kan vara förknippat med vissa "aber"ibland. Oftast så är dom överdragna med ett hårdare material, och som är ganska tunnt, slipar man så försvinner beläggningen och metallvandringen kommer som ett skott på posten som det så fint heter..

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#14 Inlägg av tersan »

Tommy Gsson skrev:Det där borde vi kunna utveckla lite mer med lite elektronik kanske?
Undra hur många öl det går åt för att lösa det?
T.
Helt klart värt att ta reda på!
VFR750F -92, grön

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#15 Inlägg av Robert »

Ok. Tack för alla tips. Och tack för varningen, jag ska endast slipa om de svetsar igen.

Sen får vi se om det blir modifiering eller pumpbyte.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Skriv svar