Bildrulletråden
Moderator: adrian_vg
Jag skickade ett brev.
Bäste XXXX YYYY (jag tog reda på ägaren)
Den 7 mars 2010, på eftermiddagen, sågs er bil utanför Svågertorps järnvägsstation vara inblandad i en incident med en röd motorcykel. Det är jag som var föraren på motorcykeln.
Jag vet ej om det var ni som körde. Hur som helst var det hela mycket obehagligt för er bil körde fysiskt på mig under omkörningen. Det var ren tur att jag behöll balansen och inte for in under er bil och blev överkörd.
Jag vill ta tillfället i akt att förklara trafikreglerna vid korsningen där detta inträffade.
(Här ritade jag en skiss som visar vägar och skyltar)
Bilen, Toyota med regnummer XXXXXX kommer körande på Grophusgatan i riktning mot Bauhaus och Blomsterträdgården. Jag på mc kommer på Stolpbodsgatan, riktning mot stationen.
Vid korsningen ser jag Toyotan i god tid och konstaterar att det är säkert att köra in på Grophusgatan av två anledningar:
1. Toyotan befinner sig så långt bort att oavsett vad som händer så hinner jag med säkerhet svänga in på Grophusgatan i god tid.
2. Toyotan ska lämna företräde enligt skylten. Dvs, högerregeln gäller inte här.
Vad som händer sen är omskakande. Jag kör lugnt och ordentligt in på Grophusgatan. Toyotan ignorerar lämna företräde skylten och accelererar mot mig. Strax bakom mig bromsar Toyotan in kraftigt tutande. Jag saktar ner för att ta reda på vad som händer. Då kör Toyotan om mig så nära på min vänstersida att Toyotan faktiskt kör på min arm och jag trillar nästan av motorcykeln.
Chockad av vad som hänt stannar jag och ser till min fasa att Toyotan kör vidare utan att stanna. En regelrätt smitning från olycka. Jag kör ikapp Toyotan för att tala med föraren men föraren irrar runt på parkeringar och sedan ut på motorvägen. Jag väljer att inte följa med på motorvägen eftersom föraren mycket väl skulle kunna döda mig på motorvägen.
Att bilföraren i Toyotan inte följer trafikregler är något som vi mc förare lever med dagligen. Det är helt enkelt det vi får utgå ifrån för att inte mista livet i trafiken. Men att föraren med uppsåt KÖR PÅ en mc förare och smiter är oförlåtligt. Det är med stor tvekan jag väljer att inte polisanmäla händelsen.
Jag skriver inte detta för att erhålla någon form av upprättelse, därav min anonymitet. Dessutom är jag rädd för att föraren av bilen ska ge sig på mig, min familj och mina barn. Det måste vara en helt oberäknelig människa som saknar all form av självbehärskning.
Men om mitt brev kan rädda livet på andra motorcyklister i framtiden så har det nått ett syfte.
Hälsningar
Oskyddad på vägen
Med andra ord så polisanmälde jag inte. Jag kan bara hoppas att han har lärt sig något. Tack för era råd allihopa
Den 7 mars 2010, på eftermiddagen, sågs er bil utanför Svågertorps järnvägsstation vara inblandad i en incident med en röd motorcykel. Det är jag som var föraren på motorcykeln.
Jag vet ej om det var ni som körde. Hur som helst var det hela mycket obehagligt för er bil körde fysiskt på mig under omkörningen. Det var ren tur att jag behöll balansen och inte for in under er bil och blev överkörd.
Jag vill ta tillfället i akt att förklara trafikreglerna vid korsningen där detta inträffade.
Bilen, Toyota med regnummer XXXXXX kommer körande på Grophusgatan i riktning mot Bauhaus och Blomsterträdgården. Jag på mc kommer på Stolpbodsgatan, riktning mot stationen.
Vid korsningen ser jag Toyotan i god tid och konstaterar att det är säkert att köra in på Grophusgatan av två anledningar:
1. Toyotan befinner sig så långt bort att oavsett vad som händer så hinner jag med säkerhet svänga in på Grophusgatan i god tid.
2. Toyotan ska lämna företräde enligt skylten. Dvs, högerregeln gäller inte här.
Vad som händer sen är omskakande. Jag kör lugnt och ordentligt in på Grophusgatan. Toyotan ignorerar lämna företräde skylten och accelererar mot mig. Strax bakom mig bromsar Toyotan in kraftigt tutande. Jag saktar ner för att ta reda på vad som händer. Då kör Toyotan om mig så nära på min vänstersida att Toyotan faktiskt kör på min arm och jag trillar nästan av motorcykeln.
Chockad av vad som hänt stannar jag och ser till min fasa att Toyotan kör vidare utan att stanna. En regelrätt smitning från olycka. Jag kör ikapp Toyotan för att tala med föraren men föraren irrar runt på parkeringar och sedan ut på motorvägen. Jag väljer att inte följa med på motorvägen eftersom föraren mycket väl skulle kunna döda mig på motorvägen.
Att bilföraren i Toyotan inte följer trafikregler är något som vi mc förare lever med dagligen. Det är helt enkelt det vi får utgå ifrån för att inte mista livet i trafiken. Men att föraren med uppsåt KÖR PÅ en mc förare och smiter är oförlåtligt. Det är med stor tvekan jag väljer att inte polisanmäla händelsen.
Jag skriver inte detta för att erhålla någon form av upprättelse, därav min anonymitet. Dessutom är jag rädd för att föraren av bilen ska ge sig på mig, min familj och mina barn. Det måste vara en helt oberäknelig människa som saknar all form av självbehärskning.
Men om mitt brev kan rädda livet på andra motorcyklister i framtiden så har det nått ett syfte.
Hälsningar
Oskyddad på vägen
Med andra ord så polisanmälde jag inte. Jag kan bara hoppas att han har lärt sig något. Tack för era råd allihopa

Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
-
- Medlem
Ser framemot att läsa svaret! Om du nu får nåt....Robert skrev:Jag skickade ett brev.
Hälsningar
Oskyddad på vägen

Och vad gäller ditt val att skriva ett personligt brev till vederbörande istället för att blanda in polis, jag tycker att du gjort helt rätt. Vederbörande lär ju få en tankeställare av brevet. Vi kan ju bara hoppas att det registreras i minnet!
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Snyggt skrivet. Gillar den lugna tonen!Robert skrev:Jag skickade ett brev.
[...]
Hoppas bara det tar skruv för personen i fråga; om det är det som behövs, dvs att man attitydjusterar en person i taget, må så vara.
Att inte polisanmäla f@nskapet är jag lite kluven till dock. Inte för att polisen kommer att kunna göra något åt bilisten ifråga, men ändå.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Nej det är inte förbjudet att vara korkad, med det är förbjudet att vara så korkad att man utsätter andra för fara, kanske t.o.m. livsfara. Sånt som Robert råkade ut för kallas enligt lagen "grov vårdslöshet i trafik" och hade en polis sett det så hade killen blivit av med körkortet på plats och fått gå därifrån. Tyvärr är lagens långa arm nästan aldrig där dom behövsadrian_vg skrev:Enligt lagen är det heller inte förbjudet att vara korkad, även om det med vissa bildrullar borde vara det...blacken skrev:men om nu en länsmansanmälan inte har avsedd effekt, vad göra då?. Ska man bara dra ner brallorna och säga "varsågod knulla på mig i röven bara, och du behöver inte ha anständigheten att runka av en samtidigt", ok,ok lite "grova" ord men bilden går väl fram ändå.

Har aldrig varit med om det. Ofta är dom så jävla chockade att dom tappar all handlingsförmåga och att dom skulle hämnas efteråt på någon annan hojåkare ser jag som föga troligt, snarare tvärt om. Som jag sa, åtminstone tidigare såg bilisterna hojåkare som "farliga" och undvek därför att jävlas alltför mycket. Jag längtar tillbaka att det skulle bli så igen för vartefter man låter sig "rövknullas" utan reaktion minskar bilisternas respekt för oss.adrian_vg skrev:Det finns iaf en gräns där också, hur mycket man kan ta för sig innan bildrullarna "hämnas" tillbaka.
Det gör jag och troligen Blacken också. Är han en sån person med den erfarenhet som jag antar han är så är han nog en väldigt bra ambassadör för hojåkarkollektivet.adrian_vg skrev:När du tar på dig skinnstället, är du vare sig du vill eller inte, ambassadör för hela det svenska mc-kollektivet. Så är det bara, och det är inget du själv kan styra över med annat än att du själv uppträder juste i trafiken.
Men när "enough is enough" ingår det i detta ambassadörskap att på ett tydligt sätt tala om för bilisterna att om dom beter sig som svin mot oss så kan det kosta, då kanske dom får sig en minnesbeta till nästa gång oavsett om det handlar om utskällning efter noter, lossnade backspeglar, buckliga dörrar eller näsblod (beror alldeles på situationen och omständigheterna

Jag ångar än idag att jag inte förra året på Tranebergsbron när två idiotbrudar (troligen med nypudrade näsor) ligger bakom mig i sin nerkabbade BMW och tutar så fort jag lämnar lite avstånd till bilen framför. Hade jag inte haft så förbannat ont i höfterna så hade jag stannat, klivit av hojen, gått fram till bilen, sträckt mig in (det är nog ganska meningslöst att försöka slåss och fäkta med en fullt utrustad hojåkare), tagit tändningsnyckeln och slängt den över bron. Sen hade jag satt mig på hojen och åkt därifrån så hade dom kunna stå där, fått ringa bärgare eller pappa (troligen hans bil) som hade fått komma med reservnyckel

Med anledning av "stickspåret".
Det är inte lämpligt att en instruktör kör bakhjul på väg till eller från en kurs. Men det är hans sak vad han gör på övrig tid.
Helt rätt!jeppes skrev:Stanna fanskapet o red ut saken på plats! Svårt o komma efteråt med nåt kreativt. Vill han ha en snyting, so be it!

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Personen i Corollan tycks ha haft handlingsförmåga nog att aktivt smita. Att försöka jaga ikapp och snacka med personen är antagligen lika effektivt som att försöka hälla vatten på en gås och hoppas att den blir våt. Personen är antagligen alldeles för testosteronstinn och tydligen van att hävda sig själv i trafiken, och möjligen en vaneförbrytare.Tyrannosaurus skrev:Har aldrig varit med om det. Ofta är dom så jävla chockade att dom tappar all handlingsförmåga och att dom skulle hämnas efteråt på någon annan hojåkare ser jag som föga troligt, snarare tvärt om. Som jag sa, åtminstone tidigare såg bilisterna hojåkare som "farliga" och undvek därför att jävlas alltför mycket. Jag längtar tillbaka att det skulle bli så igen för vartefter man låter sig "rövknullas" utan reaktion minskar bilisternas respekt för oss.
Det tror jag säkert att ni är, båda två. Jag undrar bara över klokheten med faktiskt fysiskt våld i en situation, vare sig det handlar om näsblod eller att sparka in dörren på bilen.Tyrannosaurus skrev:Det gör jag och troligen Blacken också. Är han en sån person med den erfarenhet som jag antar han är så är han nog en väldigt bra ambassadör för hojåkarkollektivet.
Men när "enough is enough" ingår det i detta ambassadörskap att på ett tydligt sätt tala om för bilisterna att om dom beter sig som svin mot oss så kan det kosta, då kanske dom får sig en minnesbeta till nästa gång oavsett om det handlar om utskällning efter noter, lossnade backspeglar, buckliga dörrar eller näsblod (beror alldeles på situationen och omständigheterna). Faktum är att man i vissa fall t.o.m. får bifall av de vettiga bilisterna i närheten. Jag har fått det.
Intressant att du skulle skriva just det! Samma argument framkom på seminariet. Jag tror inte vi kom fram till nån definitiv ståndpunkt.Tyrannosaurus skrev:Med anledning av "stickspåret".
Det är inte lämpligt att en instruktör kör bakhjul på väg till eller från en kurs. Men det är hans sak vad han gör på övrig tid.
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Håller med, men jag är också tveksam till att inte polisanmäla då det rör sig om en glasklar smitning, men samtidigt står ju troligen ord mot ord.adrian_vg skrev:Snyggt skrivet. Gillar den lugna tonen!Robert skrev:Jag skickade ett brev.
[...]
Hoppas bara det tar skruv för personen i fråga; om det är det som behövs, dvs att man attitydjusterar en person i taget, må så vara.
Att inte polisanmäla f@nskapet är jag lite kluven till dock. Inte för att polisen kommer att kunna göra något åt bilisten ifråga, men ändå.
Brevet kan faktiskt även ha en annan effekt... Bilisten vet nu att du har hans namn och adress vilket kanske kan fungera i avskräckande syfte.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Du svarade faktiskt på ditt eget inlägg

adrian_vg skrev:Personen i Corollan tycks ha haft handlingsförmåga nog att aktivt smita. Att försöka jaga ikapp och snacka med personen är antagligen lika effektivt som att försöka hälla vatten på en gås och hoppas att den blir våt. Personen är antagligen alldeles för testosteronstinn och tydligen van att hävda sig själv i trafiken, och möjligen en vaneförbrytare.
Här har vi anledningen till att situationen och omständigheten kanske hade krävt lite näsblod för att få ner fanstyget på jordenadrian_vg skrev:Det tror jag säkert att ni är, båda två. Jag undrar bara över klokheten med faktiskt fysiskt våld i en situation, vare sig det handlar om näsblod eller att sparka in dörren på bilen.

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Givetvis så ska man undvika all form av våld i trafiken, jag är övertygad om att Herr T Rex inte heller åsyftar att man ska banka ner "svenne banan" i instrument brädan för en förseèlse gentemot en i trafiken, som en "universial medicin", men man saknar den respekten för oss som det var på 70 talet, då låskedjan hade två funktioner dels att låsa hojen, dels att hållfast testa i bildårars vindrutor.Det tror jag säkert att ni är, båda två. Jag undrar bara över klokheten med faktiskt fysiskt våld i en situation, vare sig det handlar om näsblod eller att sparka in dörren på bilen.

Men det är inte heller så lätt att vara diplomatisk ibland när man har det vaskulära systemet fullt av adrenalin efter en sjysst NDE, och konfronterar en idiot som fått sitt körkort antingen via Ellos postorder eller hittade det i frukostflingorna den dagen. Som inte heller vill se sitt ansvar till det som hände, att "smockan" då uppenbarar sig på scenen är ju inte att anse som speciellt "ociviliserat", eller oväntat ologiskt..
- adrian_vg
- Kontakt:
Gjorde jag? Jag är sjuk och hemma med feber, magkajko och huvudvärk. Får skylla på det...Tyrannosaurus skrev:Du svarade faktiskt på ditt eget inlägg

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Jag som är så blygsam och tillbakadragen...blacken skrev:Nää jag tror att du bara tycker om att höra din egen text..

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Mindre bildrulle, men ändå;
På macken i morse och skulle pumpa däcken. Satt på huk vid framhjulet på viffern med pumpslangen i högsta hugg när en bil kör förbi en meter från mig. Rakt igenom en mindre vattenpöl... Ni kan ju ana vad som hände. Jag räknade till tio, pumpade klart framdäcket och gick fram till föraren (de hade stannat en bit fram för att kolla vattnet i bilen eller nåt), och förklarade med lugn stämma att han kanske skulle ta det försiktigt genom vattenpölarna i fortsättningen. Killen blev helt ställd och hans polare var som en stenstod(...). Han hade förstås inte sett mig, varvid jag förklarade att motorcyklister kunde dyka upp överallt, var som och när som helst.
Sen gick jag min väg för att torka skinnstället från pölvattnet. Min reflexväst hade tagit det mesta av skiten dock. Sen kom killen fram och bad om ursäkt!
Tjoho!!
Jag attitydjusterar en bilist i taget!
På macken i morse och skulle pumpa däcken. Satt på huk vid framhjulet på viffern med pumpslangen i högsta hugg när en bil kör förbi en meter från mig. Rakt igenom en mindre vattenpöl... Ni kan ju ana vad som hände. Jag räknade till tio, pumpade klart framdäcket och gick fram till föraren (de hade stannat en bit fram för att kolla vattnet i bilen eller nåt), och förklarade med lugn stämma att han kanske skulle ta det försiktigt genom vattenpölarna i fortsättningen. Killen blev helt ställd och hans polare var som en stenstod(...). Han hade förstås inte sett mig, varvid jag förklarade att motorcyklister kunde dyka upp överallt, var som och när som helst.
Sen gick jag min väg för att torka skinnstället från pölvattnet. Min reflexväst hade tagit det mesta av skiten dock. Sen kom killen fram och bad om ursäkt!
Tjoho!!

Senast redigerad av adrian_vg den tis apr 13, 2010 10:05, redigerad totalt 2 gång.
===
===
Läskigt va det!
Detta hände när jag övningskörde .
Jag låg på 70 väg en raka höll hastigheten min handledare framför och sedan en last bil som närmade sig mig han la sig tätt bakom mig.
Det blev en raka och långt fram kom flera bilar.
lastbilen låg och tryckte nära mkt obehagligt.
Bakom lastbilen kom en BMW som ville om lastbilen men inte såg oss .
Förmodligen räknade han ut att han om han va snabb skulle hinna köra om lastbilen på rakan innan mötande kom.
Men men, där va 2 hinder som han inte tänkte på jag som inte syntes framför den rumpåkande yrkesschaffören (lastbilsdrullen).
Nåväl han fick klämma sig emellan mig och min handledare och vi kom undan med hjärtklappning alla tror jag .
MMW föraren stannade sin bil vid en busshållplats tror han hade lite nervhicka.
Det va läskigt men gett mig en erfarenhet att vara ännu mer observant på andra, vi hade ju tur denna gång bara.
/ Tur Cessan
Jag låg på 70 väg en raka höll hastigheten min handledare framför och sedan en last bil som närmade sig mig han la sig tätt bakom mig.
lastbilen låg och tryckte nära mkt obehagligt.
Bakom lastbilen kom en BMW som ville om lastbilen men inte såg oss .
Förmodligen räknade han ut att han om han va snabb skulle hinna köra om lastbilen på rakan innan mötande kom.
Men men, där va 2 hinder som han inte tänkte på jag som inte syntes framför den rumpåkande yrkesschaffören (lastbilsdrullen).
Nåväl han fick klämma sig emellan mig och min handledare och vi kom undan med hjärtklappning alla tror jag .
MMW föraren stannade sin bil vid en busshållplats tror han hade lite nervhicka.
Det va läskigt men gett mig en erfarenhet att vara ännu mer observant på andra, vi hade ju tur denna gång bara.
/ Tur Cessan
- adrian_vg
- Kontakt:
Re: Läskigt va det!
Det enda som är mer obehagligt än en bil tätt, tätt bakom är en lastbil eller buss tätt, tätt bakom...Cessan2 skrev:[...]sedan en last bil som närmade sig mig han la sig tätt bakom mig.
lastbilen låg och tryckte nära mkt obehagligt.[...]

===
===