Jag ska se om jag kan hitta en bra vinterförvaring i år och fixa till det. Det skadar inte med lite omtanke till hojen.Tyrannosaurus skrev:Enligt dina bilder ser det ganska ärgat ut så det var nog därför det lossnade med 5-56.Filip b skrev:Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.
Det kan vara läge att som adrian_vg sa, ta isär, göra rent och smörja = bra vinterjobb.
Jag antar att det bara är en bussning om ens det. På såna och liknande ställen (leder som stöd, bromspedal mm.) är det bra att använda lithium/teflon/PTFE/Slick 50 fett eftersom det ligger kvar bättre och även smörjer när det är torrt.
Men man ska göra rent ordentligt först eftersom sådant fett inte trivs ihop med petroliumbaserat (vanligt) fett.
GUIDE: Kedjejustering RC46
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Denna kedjejustering rör man inte nödvändigtsvis vid däcksbyte. Den används bara till att justera kedjespänningen.Filip b skrev:Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.
Tack alla för hjälpen.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Okej, då är jag med. Tack för upplysningen!Göingen skrev:Denna kedjejustering rör man inte nödvändigtsvis vid däcksbyte. Den används bara till att justera kedjespänningen.Filip b skrev:Jag vet inte om det var för att jag sprayade lite 5-56 eller för att jag gjorde annorlunda nu men det gick i alla fall. Så nu är kedjan lagom spänd. Däcken byttes dessutom i våras men det kanske kan kärva fast ändå på ett knappt halvår. Så mycket har jag tyvärr inte hunnit köra bara.
Tack alla för hjälpen.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Bussning och lite låsringar om jag minns rätt, enl mekmanual. Ska man bara smörja upp själva lagerhållaren/kedjespännaren som är ett känt(?) kärvproblem på VFR, är det inga större problem - det svåra är att få ut jävelskapet om den verkligen sitter fastkärvad som <fult ord>.Tyrannosaurus skrev:Jag antar att det bara är en bussning om ens det. På såna och liknande ställen (leder som stöd, bromspedal mm.) är det bra att använda lithium/teflon/PTFE/Slick 50 fett eftersom det ligger kvar bättre och även smörjer när det är torrt.
Men man ska göra rent ordentligt först eftersom sådant fett inte trivs ihop med petroliumbaserat (vanligt) fett.
Ska man dessutom byta lagren, blir det sju resor värre och man får antagligen vika en hel dag för det om man mekar själv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
-
- Donator 2010
För att göra det ännu djävligare att justera kedjan så brukar graden av spänning variera med drevens position. Slitet drivpaket ger större variation. Om hojen rullas sakta syns detta tydligt. Jag försöker hitta den optimala justeringen, inte för hård eller slak. Kedja alltså 

En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
När den differansen uppkommer så brukar det betyda att kedjan är utsliten och att det är dags att byta.vfrforever skrev:För att göra det ännu djävligare att justera kedjan så brukar graden av spänning variera med drevens position. Slitet drivpaket ger större variation. Om hojen rullas sakta syns detta tydligt. Jag försöker hitta den optimala justeringen, inte för hård eller slak. Kedja alltså
Ett enkelt test är att försöka lyfta kedjan från bakdrevet. Går det att lyfta halva kugghöjden eller mer så är det hög tid för byte.
Köp en VFR1200 så slipper du det bekymret. Man byter olja i slutväxeln en gång om året sen är det bara att glömma. Det brukar gå i ca. 150-200 ml vilket innebär att en liter växellådsolja räcker i 5 år d.v.s. minst lika länge som ett drivpaket under gynnsamma förhållanden

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Jag spände kedjan hösten 2008, sen smorde jag den varannan vecka oavsett körsträcka. Har inte spänt den sen dess. Borde se över den innan säsongen börjar igen i vår.Tyrannosaurus skrev:När den differansen uppkommer så brukar det betyda att kedjan är utsliten och att det är dags att byta.
Ett enkelt test är att försöka lyfta kedjan från bakdrevet. Går det att lyfta halva kugghöjden eller mer så är det hög tid för byte.
Köp en VFR1200 så slipper du det bekymret. Man byter olja i slutväxeln en gång om året sen är det bara att glömma. Det brukar gå i ca. 150-200 ml vilket innebär att en liter växellådsolja räcker i 5 år d.v.s. minst lika länge som ett drivpaket under gynnsamma förhållanden![]()
Tar man hand om sin kedje håller den bra och sträckningen blir minimal. Måste dock hålla med om att kardan är "tha shit" på lång sikt. En kardankonversion till VFR 94-97 vore coolt.

===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Du kan få en VFR 82-86 med kardanadrian_vg skrev:En kardankonversion till VFR 94-97 vore coolt.

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tommy Gsson
- Donator 2023
Det är bara tanter som kör med kardan!Tyrannosaurus skrev:Du kan få en VFR 82-86 med kardanadrian_vg skrev:En kardankonversion till VFR 94-97 vore coolt.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VTR1000SP1 SÅLD
- adrian_vg
- Kontakt:
Tommy Gsson skrev:Det är bara tanter som kör med kardan!
T.

===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Tyrannosaurus - "tant" med basröstburnis skrev:hehe,,Tommy Gsson skrev:Det är bara tanter som kör med kardan!Tyrannosaurus skrev: Du kan få en VFR 82-86 med kardan
T., hört de åxå

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tommy Gsson
- Donator 2023
Ähh.. Bara tänkte att nu när det ända var offtopic såå...adrian_vg skrev:Tommy Gsson skrev:Det är bara tanter som kör med kardan!
T.Var kom du ifrån då...?
T.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD
VTR1000SP1 SÅLD