Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#241 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Drogpåverkad?
Inte den blekaste. Det var inte läge att stanna och fråga ut killen... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#242 Inlägg av adrian_vg »

På väg hem från jobbet idag, tror jag att jag slog nån sorts personbästa; i fem möjliga korsningar på en sträcka om ca 500m, var det fem olika bilar, bilar med släp och stadsbussar som körde ut framför mig... :roll:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#243 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:När jag tvärbromsat och tutat på drullen och han faktiskt släpper förbi mig, och de andra som kom efter mig, kör killen om de andra som ligger bakom mig och tvingar sig in rätt i baken på mig, så nära det går utan att haka fast i min dragkrok, sen han slår på heljuset och tutar konstant i ett par hundra meter. Han följer alltså efter mig och ska hävda sig. :roll:

Frun som var med, blev skitskraj och jag smått oroad av vad som kan hända om jag måste bromsa; det kommer fler rondeller, och trafikljus, en bit fram... I nästa rondell svänger han av med sladd och far iväg i en jäkla fart åt ett annat håll. Tänk om jag hade kommit på bågen och inte hunnit stanna eller bromsat omkull mig...
Men som du själv sa, du körde bil med dragkrok = Tvärtnit => skrammel => du kör från platsen, han får ta bärgare och betala om din krok blev böjd => idioten lär sig kanske en läxa - dyr läxa.

Var är polisen när man VILL att dom ska vara i närheten? Dom skulle ju klippa kortet (med sax) på plats i ett sånt läge.
Ibland önskar man verkligen att man var polis, då hade jag fan i mig haft med mig sax i bilen. Tänk dig minen när man bokstavligen klipper itu kortet och säger "vi kör bilen till en uppställningsplats, du tar bussen" :twisted:
adrian_vg skrev:På väg hem från jobbet idag, tror jag att jag slog nån sorts personbästa; i fem möjliga korsningar på en sträcka om ca 500m, var det fem olika bilar, bilar med släp och stadsbussar som körde ut framför mig... :roll:
Det är bara att konstatera, du kör för sakta :wink:
Du får köra fortare så dom inte hinner ut framför dig :wink: :twisted: :lol:

Föresten, det här kanske skulle kunna vara något för dig att åka till jobbet med, då kan du lämna din fluoriserande väst hemma för då är det inte längre DITT problem om bilisterna inte ser dig :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#244 Inlägg av Göingen »

Tyrannosaurus skrev:Föresten, det här kanske skulle kunna vara något för dig att åka till jobbet med, då kan du lämna din fluoriserande väst hemma för då är det inte längre DITT problem om bilisterna inte ser dig :twisted:
:lol: :lol: :lol:
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#245 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Föresten, det här kanske skulle kunna vara något för dig att åka till jobbet med, då kan du lämna din fluoriserande väst hemma för då är det inte längre DITT problem om bilisterna inte ser dig :twisted:
Ståpäls!! :lol:

13ton "båge" och snubben kör bokstavligen över en bil! Hah!!
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#246 Inlägg av adrian_vg »

Jag ger upp. Tänker inte skriva mer i denna tråd. Blir så less på alla bilister som är så uppfyllda av sig själva att ingen annan runt dem i trafiken spelar roll.

Tidigare, under sommarsäsongen och början av vintersäsongen, blev jag upprörd över i snitt ett par incidenter i veckan. Nu har nåt hänt i bilisternas skalle och på min korta tur till och från jobbet (kanske trekvart om dagen) händer det tre till fyra incidenter varje dag.

Kanske har jag blivit osynlig, kanske har det slutligen slagit totalt slint i skallen på bilisterna, jag vet inte.

Blir bara så less på dem... :(
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#247 Inlägg av TG »

Skulle kunna tänka mig att de tänker som så att nu under vinter är det enbart mopeder som färdas på hjul o därmed inte "förstår" att du kommer "bilfart"...... Bara en liten reflektion....?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#248 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Skulle kunna tänka mig att de tänker som så att nu under vinter är det enbart mopeder som färdas på hjul o därmed inte "förstår" att du kommer "bilfart"...... Bara en liten reflektion....?
Om man är medveten (knappt för vissa) om motorcyklar under sommaren, hur kan man då glömma dem under vintern? Läcker ens hjärna, eller? Motordrivna tvåhjulingar försvinner inte för att man väljer att ignorera dem.

Känns som om det bara är en tidsfråga, innan jag pryder grillen på en bil, och bilisten har min båge i knäet...

Och nu skriver jag i tråden igen... :roll:
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#249 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev: Och nu skriver jag i tråden igen... :roll:

Och du kommer att fortsätta :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Kontakt:

#250 Inlägg av HondaHasse »

Om inte folk ser en 15,5x2,6x3,4m gul buss hur ska du då begära att din lille hoj ska synas?
Folk kör ut precis framför mig varenda dag, de kan ju förlora någon sekund om de väntar på mig. Undrar om de lägger alla sekunderna som dom sparar i en pott som dom tar ut till semestern?
Härom dagen stod jag vid en hållplats, slår ut blinkersen och väntar tills bilisten bakom kör förbi, 5 meter efter hållplatsen går en gata upp till höger, där ska bilisten svänga!! Kan inte vänta tills jag har kört när hon ser mig blinka utan tränger sig framför mig så jag nästan kör henne i sidan!
Kan berätta sådana här historier som skulle fylla tredubbelt mer på en vecka än vad du adrian_vg har skrivit på en månad. Folk skiter i andra helt enkelt, bara jag kommer fram, det är det viktigaste!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#251 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Tidigare, under sommarsäsongen och början av vintersäsongen, blev jag upprörd över i snitt ett par incidenter i veckan. Nu har nåt hänt i bilisternas skalle och på min korta tur till och från jobbet (kanske trekvart om dagen) händer det tre till fyra incidenter varje dag.

Kanske har jag blivit osynlig, kanske har det slutligen slagit totalt slint i skallen på bilisterna, jag vet inte.

Blir bara så less på dem... :(
Det kan finnas flera anledningar, månens cykler, vädret, julklappar mm.
Som f.d. yrkeschaufför lärde man sig att runt jul blev bilisterna helt galna (mer än vanligt) och ser ingenting. Det har inte med din hoj att göra utan som HondaHasse skriver, dom ser inte ens en stor gul buss.

Skulle ta min fälgar och däck till en firma idag för att lägga över vinterdäcken till fälgar som jag köpt med gamla slitna sommardäck.
Det mesta gick väl bra förutom att jag själv missade en refug :oops: (det lät illa men inget gick sönder), men bilisterna kör kors och tvärs och hit och dit som det verkar ganska planlöst.

Hur som... När jag var på väg hem med de nyöverlagda däcken (nu bara 4 mot 8 tidigare [bara 7 gick in så jag fick åka en extra sväng]), tog det rätt lungt eftersom jag inte ville att hjulen skulle fara runt och sabba inredningen (halvkombi/kombicoupé eller vad det kallas). När jag svänger av motorvägen på avdrag kommer jag ifatt någon liten bil med ett baklyse, jag jagar inte men bromsar inte heller utan låter bara rulla och är väl kanske 10 meter ifrån som närmast.

Resultat... Panik där framme... Det blinkas med bromsljus, det ska bytas fil nästan in i en Volvo som ligger där för man kan ju inte slå av och lägga sig bakom eller gasa och lägga sig framför och då gjorde jag inget annat än att bara rulla och lät avståndet sakta öka. Jag skulle f.ö. svänga vänster strax efter.
Jag kan inte tänka mig vad anledningen var till paniken, kanske mina xenon-lampor (jo dom står rätt).
Hade nästan varit kul att "jaga" lite, blinka med helljuset och bära sig åt i det läget :twisted: , men då hade nog Volvoägaren i filen bredvid blivit ledsen eftersom det troligen hade sagt *skrammel* i sidan.

Hur som... Åter till topic.
Har du crossdojor på dig när du kör Edvin? En välriktad crossdojeförsedd spark i bildörren brukar få dom att vakna. En annan metod är en smäll i backspegeln (obs, uppifrån och ner) då lossnar den, inte framåt, då fjädrar den bara på nyare bilar.
Det är åtskilliga bildörrar och backspeglar som man har "justerat" genom åren.

Vad har du för rör? Ett öppet rör kan hjälpa, och då menar jag riktigt öppet, det ska smattra som en K-pist när man gasar på och 600cc klarar det bra.

Helt enkel, gör dig själv stor, synlig, elak och bullrig. Synlig har du ju redan försökt men det verkar inte hjälpa. Men kanske en kombination av allt :twisted: :wink:

Hur har det gått med bakhjulsåkningsträningen föresten? 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#252 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Har du crossdojor på dig när du kör Edvin? En välriktad crossdojeförsedd spark i bildörren brukar få dom att vakna. En annan metod är en smäll i backspegeln (obs, uppifrån och ner) då lossnar den, inte framåt, då fjädrar den bara på nyare bilar.
[...]

Vad har du för rör? Ett öppet rör kan hjälpa, och då menar jag riktigt öppet, det ska smattra som en K-pist när man gasar på och 600cc klarar det bra.

Helt enkel, gör dig själv stor, synlig, elak och bullrig. Synlig har du ju redan försökt men det verkar inte hjälpa. Men kanske en kombination av allt :twisted: :wink:

Hur har det gått med bakhjulsåkningsträningen föresten? 8)
Tycks inte kunna hålla mig borta... :roll:

Offroadstövlar med stålklädd tå och dubbar under. Jag kommer inte så nära att jag kan sparka in nåt eller klämma till speglar, har hittills alltid hunnit stanna i tid innan fysisk kontakt. Föredrar att hålla det så, även om blodet kokar rejält emellanåt. Hötta med fingret eller näven och tuta "elakt" är det grövsta jag kommit mig för.

Standardröret sitter på, med väl bränt innanmäte och läckage mellan avgasrör och dämpare; det tjoffar inte så mycket längre, som det brappar crosshojs-elakt. Fotgängare hör mig definitivt, oftast cyklister också. Bilisterna bryr sig inte, fast det känns som att de ger mer akt än tidigare när jag kommer på högvarv runt 4000rpm (nåja, högt och högt...) på tvåan och trean.

Hur menar du elak? Köra mer aggressivt? Jag drar på rätt bra tycker jag när jag accelerar från köer och trafikljus, så gott nu våta decembervägar tillåter. Lämnar oftast de flesta bilister långt bakom mig i ett oljeos och brappande motor.

Bakhjulsträningen tror jag jag väntar med till våren, tills jag skruvat ur dubbarna ur däcken. Just nu känns det som överjävligt i trafiken och inget jag vill träna på allmän väg. Bilisterna är som sagt som de är. Tränar jag sen på en tom väg är det väl alltid nån jävel som ringer polisen för att nån vettvilling stör friden för medelsvensson mitt i julkalendern... 8)

Jag vill ju bara ta mig till jobbet utan problem och i godan ro. F@n att bilisterna inte låter mig... Känns så deppigt när de är som de är. Blir nästan gråtfärdig av frustration ibland. :?
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#253 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Offroadstövlar med stålklädd tå och dubbar under. Jag kommer inte så nära att jag kan sparka in nåt eller klämma till speglar, har hittills alltid hunnit stanna i tid innan fysisk kontakt. Föredrar att hålla det så, även om blodet kokar rejält emellanåt. Hötta med fingret eller näven och tuta "elakt" är det grövsta jag kommit mig för.
[...]
Hur menar du elak? Köra mer aggressivt? Jag drar på rätt bra tycker jag när jag accelerar från köer och trafikljus, så gott nu våta decembervägar tillåter. Lämnar oftast de flesta bilister långt bakom mig i ett oljeos och brappande motor.

Jag vill ju bara ta mig till jobbet utan problem och i godan ro. F@n att bilisterna inte låter mig... Känns så deppigt när de är som de är. Blir nästan gråtfärdig av frustration ibland. :?
Du ÄR för snäll :wink:
Hötta med fingret och tuta "elakt" (hur tutar man snällt? :wink: ) hjälper inte långt utan det är kontakt som gäller.
Gasa ikapp, klappa till och gasa vidare :twisted: . En näve i sidorutan eller taket kan också vara effektiv.

Det är först i det läget som texten på din väst kan få avsedd verkan... *Chock* Vafan? "Grrr! Den jäveln tycker jag är ett blindstyre/dålig bilförare", vilket du i det läget talar om genom både handling (när du väcker dom) och text. Det handlar helt enkelt att få deras hjärna att kopplas in och sånt som kan skapa reaktion gör det, för du vet väl att det är det värsta du kan säga till en bilist. Säg gärna att frun är otrogen, men säger du att han kör som en kratta och håller på att köra ihjäl folk så ska du få se på reaktion :wink:

Ett kort samtal kan man få vid närmsta rödljus eller stopp i korsning genom att köra upp bredvid och banka till på förarrutan. Då får man oftast en väldigt förvånad blick och en öppnad ruta, varpå man säger/skriker några sanningens ord t.ex. "jävla idiot! Ska du köra ihjäl folk innan du är nöjd!"
Svaret kan ibland bli: "Jag såg dig inte".
Svaret på det är i sin tur: "Skaffa glasögon!" alternativt "Lämna igen körkortet om du är blind!"

Jag har faktiskt polare som inte har sagt ett ord utan när dom har öppnat rutan gett dom en box på läppen och åkt därifrån. En polare, stor snubbe, fast det var ett riktigt grovt tillbud + att idioten kläckte ur sig "du (polarn alltså) kör som en idiot". I det läget tände det på alla 8 och han sövde blindstyret mitt i trafiken med en smäll :twisted: :lol:

Däremot ska du inte köra aggressivt och kom ihåg SMC:s gamla devis: Bilister är som älgar, fast fler och värre!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#254 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Du ÄR för snäll :wink:
Vad kan jag säga. Arton års körkortsinnehav sätter sina spår...
Tyrannosaurus skrev:Ett kort samtal kan man få vid närmsta rödljus eller stopp i korsning genom att köra upp bredvid och banka till på förarrutan. Då får man oftast en väldigt förvånad blick och en öppnad ruta, varpå man säger/skriker några sanningens ord t.ex. "jävla idiot! Ska du köra ihjäl folk innan du är nöjd!"
Svaret kan ibland bli: "Jag såg dig inte".
Svaret på det är i sin tur: "Skaffa glasögon!" alternativt "Lämna igen körkortet om du är blind!"
Jag är en sån som oftast kommer på dräpande kommentarer efteråt. Dina tips är bra. Ska försöka tillämpa dem så gott jag kan.
Tyrannosaurus skrev:Däremot ska du inte köra aggressivt och kom ihåg SMC:s gamla devis: Bilister är som älgar, fast fler och värre!
Om de är... :roll:

Försöker spara aggressionen till kortbanorna, men under vintern är det ju inte så jäkla lätt. En del av min frustration kommer antagligen ur det; ingenstans att "köra av mig".

Men om vädret är ok till helgen, ska jag tanka Edwin full och ge mig ut på lite enduro-lightgrusövningar i trakterna omkring där jag bor. Gudarna ska veta att jag behöver lätta lite på trycket inombords just nu...
===

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Kontakt:

#255 Inlägg av HondaHasse »

Tegfors skrev:
adrian_vg skrev: Och nu skriver jag i tråden igen... :roll:

Och du kommer att fortsätta :wink:
Och han gjorde det :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL