Har någon erfarenhet av en VF750C?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#31 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
Jimmy.S skrev:tackar, hoppas bara det är rätt årsmod.
Nice hoj, oavsett :)

Årsmodell är rätt så lätt att kolla.
Tionde bokstaven i chassit skall vara Y för -00
Tionde bokstaven i chassit skall vara X för -99
Har du koder för de andra årsmodellerna också? Alt en länk till stället du fann dem på? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#32 Inlägg av Rerun »

Bild
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#33 Inlägg av Mister »

Oj, tänkte skriva ner det, reruns bild förklarar allt. Tack.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#34 Inlägg av Jimmy.S »

javisst är det en -99, ett stort X står det i chassienr. trots att den togs i bruk för första gången 2000-02.

tyckte oxå att det kändes väldigt förlegat och märkligt med en choke på insprutning, funderade över hur man ger mera sås till spridarna genom den.... osv. skönt att det bara är en tomgångshöjare, lite osmidig funktion men känns mera funktionellt på något litet sätt mot vad jag har funderat på innan iallafall, men det spelar ju ingen roll så länge det fungerar.

synd bara att den är "strypt" till 98hk är väl katten som gör detta antar jag, någon som vet om det skiljer något på insprutning/ kammar eller liknande mot -00 t.ex? eller är det något annat som drar ner effekten?

funderar nämligen på om det bara räcker med en omprogramering av sprutet och hitta tillbaka hästarna? inte för att det behövs ännu då skillnaden mot trålaren är rätt drastisk men mycket brukar vilja ha mer så i framtiden vet man ju inte vad man hittar på..

Tack för alla positiva kommentarer om hojen 8)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:[Bild]
Super, tack!
Jimmy.S skrev:synd bara att den är "strypt" till 98hk är väl katten som gör detta antar jag, någon som vet om det skiljer något på insprutning/ kammar eller liknande mot -00 t.ex? eller är det något annat som drar ner effekten?
Katten har jag hört, men också en liten hake på vridrullen till spjällen. Eller om det var upp tom årsmodell-97. Osäker på den senare "strypningen".
Jimmy.S skrev:funderar nämligen på om det bara räcker med en omprogramering av sprutet och hitta tillbaka hästarna? inte för att det behövs ännu då skillnaden mot trålaren är rätt drastisk men mycket brukar vilja ha mer så i framtiden vet man ju inte vad man hittar på..
Lyckos du har en insprutare som enkelt kan mappas om med en PC3. Power Commander har tom färdig mappningar på sin sajt man kan ladda ner och stoppa in i sin båge.

Frågan är mer, om du kommer att märka nån skillnad mellan 98hk och 103?

Hade du en slipon monterat? Öppnare luftfilter?
===

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#36 Inlägg av Jimmy.S »

sitter ju slipon monterat, katten ser orörd ut så det motståndet borde vara i sin ordning, luftfilter bör vara original eftersom den har varit på en firma i somras och där bytte dom det under servicen

Är det pc-3 till -99? läste nånstans att det var från -00 och nyare bara. hoppas att det går med 3:an då det underlättar mycket

Jaså är det inte mer än 103 i -00:an? fick för mig att det var 110hk, då gör inte dessa 5 hk någon större skillnad tror jag :lol: för jävlar vad kul det var att gasa på lite igår, måste dock ta det LITE lugnt då jag lider av lite pyspunka i bakdäcket (liten spik :( )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:sitter ju slipon monterat, katten ser orörd ut så det motståndet borde vara i sin ordning, luftfilter bör vara original eftersom den har varit på en firma i somras och där bytte dom det under servicen

Är det pc-3 till -99? läste nånstans att det var från -00 och nyare bara. hoppas att det går med 3:an då det underlättar mycket

Jaså är det inte mer än 103 i -00:an? fick för mig att det var 110hk, då gör inte dessa 5 hk någon större skillnad tror jag :lol: för jävlar vad kul det var att gasa på lite igår, måste dock ta det LITE lugnt då jag lider av lite pyspunka i bakdäcket (liten spik :( )
Är inte helt hundra på din modell, men tror att man byter ut nåt som kallas för O2-eliminator pga katten på din hoj. Har man slipon och öppnare filter, bör man kolla bestyckningen, eller som i ditt fall mappa om, om möjligt för att få ut det sista.

Kan vara PC2 man ska ha, är osäker som sagt. 00 kom väl den nya insprutningen, misstänker att man from då kan använda PC3. Nån som vet mer exakt kanske?

Och du har förstås rätt om effekten; 110hk ska det vara och inget annat! Se http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... f%2000.htm för mer info. Tolv kusar till borde nog kännas av vid körning. :D
===

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#38 Inlägg av Jimmy.S »

ja det är nog så att med den nya insprutningen så fungerar det med pc-3, har ett vagt minne av det iallafall, har ju inte kollat så mycket efter det nu då jag än så länge är grymt impad av axet, hoppas att det inte krävs om mappning med enbart slipon, får hoppas att lambdan justerar det ändrade motståndet så inte hojen går för magert, det skulle ju vara en katastrof...

Jag har även lite svårt att förstå vad O2- eliminatorn gör för nytta då den egentligen lurar hojen att bränsle/luftblandningen ligger rätt och då ger den väl aggresivare tändning, men om det nu inte ligger rätt, då ska ju sprutet justera detta och denna möjligheten försvinner ju eftersom den tror att allt är ok, borde väl finnas knacksensorer som reglerar och backar tändningen ifall det blir helt knas men det känns lite bonnigt eller tänker jag helt fel? Hade det bara varit diagnoslambdasonder så hade jag förstått varför, lr är det inte vanliga sonder utan bredbandslamdor som är mont.? har ej kollat så noga än.

Hur som helst så är det trevligt att känna att man är en i gänget med en go hoj, har varit väldigt ensamt o tråkigt som shadow ägare då det inte finns något direkt forum för den

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#39 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:ja det är nog så att med den nya insprutningen så fungerar det med pc-3, har ett vagt minne av det iallafall, har ju inte kollat så mycket efter det nu då jag än så länge är grymt impad av axet, hoppas att det inte krävs om mappning med enbart slipon, får hoppas att lambdan justerar det ändrade motståndet så inte hojen går för magert, det skulle ju vara en katastrof...
Enbart slipon eller enbart öppnare luftfilter brukar normalt sett en insprutare kunna kompensera för själv, utan pillning. Med både slipon och filter bör kolla upp förbränningen och ev mappa om.
Jimmy.S skrev:Jag har även lite svårt att förstå vad O2- eliminatorn gör för nytta då den egentligen lurar hojen att bränsle/luftblandningen ligger rätt och då ger den väl aggresivare tändning, men om det nu inte ligger rätt, då ska ju sprutet justera detta och denna möjligheten försvinner ju eftersom den tror att allt är ok, borde väl finnas knacksensorer som reglerar och backar tändningen ifall det blir helt knas men det känns lite bonnigt eller tänker jag helt fel? Hade det bara varit diagnoslambdasonder så hade jag förstått varför, lr är det inte vanliga sonder utan bredbandslamdor som är mont.? har ej kollat så noga än.
Inte helt hundra på vad eliminatorn ska göra. Tror Tegfors har en sån, han mappade ju om sin viffer med en PC, den enda jag säkert vet om som gjort det. Kanske att han vet mer?
Jimmy.S skrev:Hur som helst så är det trevligt att känna att man är en i gänget med en go hoj, har varit väldigt ensamt o tråkigt som shadow ägare då det inte finns något direkt forum för den
Du hade kunnat gå med i samma fackförbund som alla andra fiskare. :P ;-)
===

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#40 Inlägg av Jimmy.S »

Jimmy.S skrev:
adrian_vg skrev:Hur som helst så är det trevligt att känna att man är en i gänget med en go hoj, har varit väldigt ensamt o tråkigt som shadow ägare då det inte finns något direkt forum för den
Du hade kunnat gå med i samma fackförbund som alla andra fiskare. :P ;-)

hi hi det facket
:claugh

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011

#41 Inlägg av Fransson »

Pc-2 98-99
Pc-3 00-
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#42 Inlägg av Jimmy.S »

Fransson skrev:Pc-2 98-99
Pc-3 00-
Tack (tror jag :( ) men det är skönt att det är utrett :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:
Pc-3 00-
Det är väl bra? 00:an kan du mappa med PC3, som ska vara enklare att använda har jag för mig.
===

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem

#44 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev:
Pc-3 00-
Det är väl bra? 00:an kan du mappa med PC3, som ska vara enklare att använda har jag för mig.
Jo om man hade haft en -00, jag har ju en X vilket innebär -99 :) skrev det i ett tidigare inlägg :D men det spelar ju ingen roll, är lycklig som ett barn på julafton ändå :lol:

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#45 Inlägg av TG »

Då adrian har anklagat mig för ommappning och annat får jag väl svara.. :wink:

Jag har en pcIII på min-02:a (tror dock inte jag är så ensam om det...)

Jag har inga syreeliminatorer på min..

Valde helt enkelt en mapp på dynojets hemsida som passade mina moddar (LeoVince, pair, flapper, KN...) Viffern går bra på denna så jag är nöjd :D

Det finns många "färdiga" mappar att välja på 8)

Säkert inte lika bra som en personlig men duger åt mig :D (än så länge iaf)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Skriv svar