Denna alltså: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2277Brother Wolf skrev:Mycket bra och viktig tråd!
Hoppas att många har sett filmen som jag länkade till!
Klart tankeväckande!
BW
Insändare: Motorcyklar har inte i trafiken att göra
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Adrian, jag håller med om att det vore sannolikt politiskt självorm att komma med förslag om uppkörningar med ett visst intervall, halkbana osv.
MEN, varför i hela världen krävs vi inte på en förnyad syntest när körkortet ska förnyas efter 10 år. Synen, har jag själv märkt, blir inte bättre med åren, men det är oftast ingen försämring som kommer snabbt, utan sker gradvis. Fler än jag ser säkert sämre när man passerat 40 än vid 18. För att inte tala om vid 60-70-80....
Så mitt förslag är; Inför syntest som krav vid förnyelse av körkort
MEN, varför i hela världen krävs vi inte på en förnyad syntest när körkortet ska förnyas efter 10 år. Synen, har jag själv märkt, blir inte bättre med åren, men det är oftast ingen försämring som kommer snabbt, utan sker gradvis. Fler än jag ser säkert sämre när man passerat 40 än vid 18. För att inte tala om vid 60-70-80....
Så mitt förslag är; Inför syntest som krav vid förnyelse av körkort
- adrian_vg
- Kontakt:
Antagligen för att man själv förutsätts veta sånt, och göra syntest själv. De som redan har någon form av korrektion vet säkert med sig när det är dags typ vart tredje till femte år, men de som aldrig haft glasögon eller linser inser väl inte hur illa de faktiskt ser.Gilbert skrev:MEN, varför i hela världen krävs vi inte på en förnyad syntest när körkortet ska förnyas efter 10 år. Synen, har jag själv märkt, blir inte bättre med åren, men det är oftast ingen försämring som kommer snabbt, utan sker gradvis. Fler än jag ser säkert sämre när man passerat 40 än vid 18. För att inte tala om vid 60-70-80....
Intressant och bra förslag iaf. När man ska bli fotad för det nya kortet kan man göra en snabbkoll av synen på plats. Ser man inte en viss rad edyl, blir man hänvisad till en optiker och får inte sitt kort förnyat innan man kan uppvisa ett intyg. Perfekt!
Mer byråkrati, javisst, men oj vad vi kommer att slippa blindstyren på vägarna!!
Skulle behöva kolla min syn själv, men optikern som jag besökte i samband med att jag fick terminalglasögon för jobbet, tyckte att jag skulle vänta lite då jag nu ska börja få bättre (när)syn pga ålder.

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Min insändare kom med i nya Vi Bilägare! Ingen annan motorcyklist har skickat in nåt, iaf inte som ViB har publicerat, möjligen för att sunda motorcyklister inte läser Vi Bilägare...
På ViB:s forum har ingen skrivit nåt heller i inlägget jag skrev.
Ignoransen och ihjältigandet(?) visavi motorcyklister är total?

På ViB:s forum har ingen skrivit nåt heller i inlägget jag skrev.
Ignoransen och ihjältigandet(?) visavi motorcyklister är total?
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Ytterligare en insändare i Vi Bilägare som tycker att motorcyklisterna ska klä sig synligare. Min inskickade insändare:
Hej Erik Eriksson. Detta är en historia från verkliga livet: Med min denna morgon (2009-08-28) sprillans nya grällt gullysande och skyddklassade reflexväst av vägarbetartyp åker jag hem från jobbet. Kör in i en rondell. Väl inne i rondellen kör en kvinna med barn i bilen ut två meter rakt framför mig. Ställer mig på bromsen och får stopp en halvmeter från hennes dörr. Tutar argt. Ser henne rakt i ögonen, hennes tomma blick säger allt... Finns det någon där inne? Jag har inte kört för fort, jag har haft bra uppsikt, och ändå händer detta. Vad mer är rimligt att göra? Vägverket anser att svaret på frågan är att utbilda motorcyklisterna mer. Du anser att motorcyklisterna ska klä sig synligt. Jag anser att bilisterna ska se sig för och tänka till. Alla motordrivna tvåhjulingar är inte mopeder. När ska ni förstå det? Känner ni min frustration?
Hej Erik Eriksson. Detta är en historia från verkliga livet: Med min denna morgon (2009-08-28) sprillans nya grällt gullysande och skyddklassade reflexväst av vägarbetartyp åker jag hem från jobbet. Kör in i en rondell. Väl inne i rondellen kör en kvinna med barn i bilen ut två meter rakt framför mig. Ställer mig på bromsen och får stopp en halvmeter från hennes dörr. Tutar argt. Ser henne rakt i ögonen, hennes tomma blick säger allt... Finns det någon där inne? Jag har inte kört för fort, jag har haft bra uppsikt, och ändå händer detta. Vad mer är rimligt att göra? Vägverket anser att svaret på frågan är att utbilda motorcyklisterna mer. Du anser att motorcyklisterna ska klä sig synligt. Jag anser att bilisterna ska se sig för och tänka till. Alla motordrivna tvåhjulingar är inte mopeder. När ska ni förstå det? Känner ni min frustration?
===
===
Denna häringa tråden verkar att bli "kul". Visst bilisterna blir allt mer bortkopplade i trafiken och det har blivit mycket farligare i trafiken på senare år, idioter som sitter och gafflar i sina nallar och bara kör rätt på utan någon som helst pejl på omgivande trafik, omdömet hos merparten av bilisterna verkar också att ha försvunnit helt.
Folk som svänger rätt ut i ens körbana både bilister, fotgängare, och cyklister är numera "vardagsmat", har dom ingen självbevarelse instinkt kvar eller har den helt kopplats bort på den moderna människan?. Sunt förnuft och kännedom om trafiklagarna är det också en stor brist på.
Det är skrämmande att se hur en del beteèr sig i trafiken idag, är det så att dom äter mera flingor idag än tidigare för som en (hel) del kör så kan man starkt misstänka att dom fått svänglappen i frukostflingorna.
Men att kräva uppkörning typ vart 5:e år tror jag inte är lösningen på "problemet" utan tror mer på mera "aktiv" upplysning är ett bättre sätt att få bort rötäggen..
Folk som svänger rätt ut i ens körbana både bilister, fotgängare, och cyklister är numera "vardagsmat", har dom ingen självbevarelse instinkt kvar eller har den helt kopplats bort på den moderna människan?. Sunt förnuft och kännedom om trafiklagarna är det också en stor brist på.
Det är skrämmande att se hur en del beteèr sig i trafiken idag, är det så att dom äter mera flingor idag än tidigare för som en (hel) del kör så kan man starkt misstänka att dom fått svänglappen i frukostflingorna.
Men att kräva uppkörning typ vart 5:e år tror jag inte är lösningen på "problemet" utan tror mer på mera "aktiv" upplysning är ett bättre sätt att få bort rötäggen..
- adrian_vg
- Kontakt:
Hur menar du aktiv upplysning? Exemplifiera!blacken skrev:Men att kräva uppkörning typ vart 5:e år tror jag inte är lösningen på "problemet" utan tror mer på mera "aktiv" upplysning är ett bättre sätt att få bort rötäggen..
Vad kan man annars fövänta sig av tex Vägverket vars lösning på att fler bilister orsakar fler mc-olyckor är att utbilda motorcyklisterna...

===
===
Jag menar att om det ska införas upprepad uppkörning vart 5:e år så kommer rötäggen att finnas kvar, för proven kommer att bli så att "vem som helst" klarar av dom. Det är inte fordonsförarens skicklighet att manövera som är viktigt eller väsentligt, utan hans attityd som är viktigast.adrian_vg skrev:Hur menar du aktiv upplysning? Exemplifiera!blacken skrev:Men att kräva uppkörning typ vart 5:e år tror jag inte är lösningen på "problemet" utan tror mer på mera "aktiv" upplysning är ett bättre sätt att få bort rötäggen..
Vad kan man annars fövänta sig av tex Vägverket vars lösning på att fler bilister orsakar fler mc-olyckor är att utbilda motorcyklisterna...Vet inte om jag ska skratta eller gråta eller bara börja köra mer på bana ist.
Brist på attityd är oftast ursprunget ur okunskap dvs en del tror att "så är det" eller "det är ingen fara" osv, om man försöker att lära dom var och vad farorna är så kommer säkerligen deras attityd att förändras till en mera mogen och lämplig nivå..
- adrian_vg
- Kontakt:
Måste faktiskt hålla med dig. Men hur skulle man komma åt att förändra en attityd hos någon som kört bil i säg femton år, förvisso som en kratta, men ändå utan att råka ut för en olycka?blacken skrev:Jag menar att om det ska införas upprepad uppkörning vart 5:e år så kommer rötäggen att finnas kvar, för proven kommer att bli så att "vem som helst" klarar av dom. Det är inte fordonsförarens skicklighet att manövera som är viktigt eller väsentligt, utan hans attityd som är viktigast.
Brist på attityd är oftast ursprunget ur okunskap dvs en del tror att "så är det" eller "det är ingen fara" osv, om man försöker att lära dom var och vad farorna är så kommer säkerligen deras attityd att förändras till en mera mogen och lämplig nivå..
Jag ser bara ett sätt, nämligen att ställa högre krav på B-behörighetsutbildningen och personen som utbildar sig, på samma sätt som för A.
En körsimulator kanske? Där man slänger in motorcyklar?
Är det inte så i Japan? Att man inte släpps ut i en riktig bil för B-behörighetsutbildning, innan man visat i simulator att man vet vad man pysslar med.
Att kugga fler vid uppkörningen vet jag inte om det hjälper nåt.
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Kommer inte att funka, för det blir "orättvist"...Ocean skrev:Egna mc-filer skulle kanske lösa problemet.![]()
Hur ska vi lägga fram det förslaget till vv![]()
Bilister kommer alltid att köra som idioter utan uppsikt över vad som händer runt om deras egna stålbur. Så är det, så har det varit och så kommer det nog tyvärr att förbli.

===
===
jag är övertygad om att ha en lite "hands on/real life" närmande av önskad infomationsflöde/utbyte är bra taktik. Dvs dom får åka krocksläden,studiebesök på bårhusen och kolla in trafikoffer, vad fysiken säger, mm,mm. "avrostningskörningar" utan krav på godkänt prov. dvs icke en uppkörning utan mera som en informations uppgradering.adrian_vg skrev:Måste faktiskt hålla med dig. Men hur skulle man komma åt att förändra en attityd hos någon som kört bil i säg femton år, förvisso som en kratta, men ändå utan att råka ut för en olycka?blacken skrev:Jag menar att om det ska införas upprepad uppkörning vart 5:e år så kommer rötäggen att finnas kvar, för proven kommer att bli så att "vem som helst" klarar av dom. Det är inte fordonsförarens skicklighet att manövera som är viktigt eller väsentligt, utan hans attityd som är viktigast.
Jag ser bara ett sätt, nämligen att ställa högre krav på B-behörighetsutbildningen och personen som utbildar sig, på samma sätt som för A.
En körsimulator kanske? Där man slänger in motorcyklar?
Är det inte så i Japan? Att man inte släpps ut i en riktig bil för B-behörighetsutbildning, innan man visat i simulator att man vet vad man pysslar med.
Att kugga fler vid uppkörningen vet jag inte om det hjälper nåt.
Men baksidan av en sådan lag är ju att det kommer att bli både svindyrt och skitsvårt att klara, med tanke på hur statliga myndigheter hittintills har agerat i frågan.
Men en idiot är en idiot och dom kommer man aldrig åt, utan dom slingrar sig igenom ändå på olika/något sätt,och det är dom som ställer till det för oss hederliga "motorheads" och vanliga fordonsframförare..
Vi har redan en egen fil. Du vet filen mellan den streckade linjen på högerkanten och diket..Ocean skrev:Egna mc-filer skulle kanske lösa problemet.![]()
Bilister kommer alltid att köra som idioter utan uppsikt över vad som händer runt om deras egna stålbur. Så är det, så har det varit och så kommer det nog tyvärr att förbli.

Jaha...trodde det var den gräsbeklädda u-formade delen efter vägrenen som var mc-filenblacken skrev:Vi har redan en egen fil. Du vet filen mellan den streckade linjen på högerkanten och diket..Ocean skrev:Egna mc-filer skulle kanske lösa problemet.![]()

Snälla sno inte min hoj