Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Normal rutin numera inför alla årsförfallodagar på banklån, försäkringar, teleabb, elavtal etc etc är att ringa runt och pressa ner priset. Tar lite tid, men lönar sig oftast. Fast lite märkligt är det hur alla kan ändra sina villkor och priser så mycket under så kort tid...adrian_vg skrev:Slösurfade igår och kollade upp försäkringar för det gamla järnstaketet, aka Edwin.
Bilsport och MC's (BoMC) Classicaförsäkring är ju hälften så dyr som If's trafikförsäkring! BoMC's försäkring är dessutom en helförsäkring och gäller året runt. Lite drygt 1600kr/år handlar det om. If tar strax under 300kr/månad för trafiken, dvs ca 3600kr/år, vilket är vad jag hade förra vintern.![]()
Gissa vilken försäkring jag ska ha till vintern...?![]()

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hos If med Hondas märkesförsäkring.Rerun skrev:Var har du Viffern försäkrad?
Tänkte bara att om man har två hojar hos Bilsport & MC, så får man den billigare av dem för drygt halva priset.
Visste inte detta, tack för tipset! Ska se vad de kan göra för mig. Fast If kanske inte medger att man säger upp en försäkring mitt i perioden.

@Tersan: Jo, stämmer det. Elen blir dock svår att få till billigare än vad jag har nu hos Skellefteå Kraft nu. Sen ska Vattenfall ha sitt för att de för över elen till mig. Jäkla utsugare...

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Yes!!! Hittade styrändpluggar till Edwin. Av en slump hittade jag en Acerbis monteringssats för 22mm-styre på Lelles och med lite filande och lite lätt bankande gick ändbiten som expanderar expandern in i styret. Barkbustern sitter som berget nu!
Ska bara naja ytteränden på handtagsgummit också, så är Edwin i det närmaste klar för vintern.
Styrändpluggar för viffern är dock ett annat problem som kvarstår. Se min Köpesannons på köpessubforumet. Har ni nåt att sälja eller kan tipsa om var jag kan få tag på denna lätt udda storlek, hör av er!
Ska bara naja ytteränden på handtagsgummit också, så är Edwin i det närmaste klar för vintern.
Styrändpluggar för viffern är dock ett annat problem som kvarstår. Se min Köpesannons på köpessubforumet. Har ni nåt att sälja eller kan tipsa om var jag kan få tag på denna lätt udda storlek, hör av er!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
If´s honda försäkring har samma sak 50% på den billigaste försäkringen.adrian_vg skrev:Hos If med Hondas märkesförsäkring.Rerun skrev:Var har du Viffern försäkrad?
Tänkte bara att om man har två hojar hos Bilsport & MC, så får man den billigare av dem för drygt halva priset.
Visste inte detta, tack för tipset! Ska se vad de kan göra för mig. Fast If kanske inte medger att man säger upp en försäkring mitt i perioden.![]()
Fast det är kanske det du har?
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tror inte det. If:s säljare sa iaf ingenting om det.mange_900 skrev:If´s honda försäkring har samma sak 50% på den billigaste försäkringen.
Fast det är kanske det du har?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hittade min 400kronors-Honda-original tankpad som varit försvunnen sen flytten förra året i juli. Woo-hooo! 
Letade efter en helt annan sak, men hittade det jag verkligen behövde (holistiskt sett) - Biltematankpadden börjar se lite skavd ut, men är fortfarande snyggare än Hondas originalpadd i tjock svart plast.
Har också lossat lite på broms- och kopplingshandtagen och flyttat ut dem en bit så att de inte ska ta i elprylarna på vardera handtaget. Tidigare gjorde de det och om man hade de justerbara greppen injusterade för mycket små händer, tog de i gasrulle- resp blinkersreglagen. Dessutom har besiktningmännen på BKK haft en del att säga om att bromsgreppet tar i gasrullen innerst om man inte justerar ut greppet till nästan max...
Nackdelen är att broms- och kopplingsvätskebehållarna tar i underkanten på kåpbiten där kåpglaset sitter fast. Detta var antagligen anledningen till att greppen satt så långt in som de gjorde. Har satt lite silvertejp diskret under kåpbiten så slipper man iaf repor när behållarna tar i. Inte för att nån kollar under kåpan men iaf...

Letade efter en helt annan sak, men hittade det jag verkligen behövde (holistiskt sett) - Biltematankpadden börjar se lite skavd ut, men är fortfarande snyggare än Hondas originalpadd i tjock svart plast.
Har också lossat lite på broms- och kopplingshandtagen och flyttat ut dem en bit så att de inte ska ta i elprylarna på vardera handtaget. Tidigare gjorde de det och om man hade de justerbara greppen injusterade för mycket små händer, tog de i gasrulle- resp blinkersreglagen. Dessutom har besiktningmännen på BKK haft en del att säga om att bromsgreppet tar i gasrullen innerst om man inte justerar ut greppet till nästan max...
Nackdelen är att broms- och kopplingsvätskebehållarna tar i underkanten på kåpbiten där kåpglaset sitter fast. Detta var antagligen anledningen till att greppen satt så långt in som de gjorde. Har satt lite silvertejp diskret under kåpbiten så slipper man iaf repor när behållarna tar i. Inte för att nån kollar under kåpan men iaf...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tvättade av Edwin idag. Massiva mängder avfettning gick åt. Hittade en mc under allt oljeblandat grus. Nu till att-fixalistan.
*
Tvätta ren oljegropen till motorcykel.
*
Ställa av.
*
Sätta i ny kickdekompvajer. Den gamla slets av för nån vecka sen, och Edwin är lite tungkickad just nu...
*
Kolla bromsljuskontakterna som inte tänder bromsljusen mer.
*
Sätta på nya gaffelbälgar (men jag överväger att skippa det och ist montera gaffelbensskydd i hårdplast längst upp på undre gaffelbenet). Blev gaffelbensskydd. Får se om det räcker en vinter till.
*
Smörja upp alla leder.
*
Spänna kedjan.
*
Sätta på den nya framskärmen, den gamla är nästan avbruten. Tur att nån av de tidigare ägarna satt på några järn under skärmen för uppstagning annars hade skärmen varit helt av nu.
*
Byta olja och filter.
*
Fixa det kärvande bakbromslänkaget.
*
Naja vänster handtagsgummi.
* Tanka fullt.
* Köra viffer som fan till oktober, november nångång.
* Byta kopplingsvajer.
* Täta till mellan ljuddämpare och avgasrör.
* Bättra på färg generellt (med pensel, inget avancerat).
* Plocka av 125-dekalerna.
* Spänna kopplingen.
* Kolla den blinkande hastighetsmätaren. Discolampor typ när man varvar under 3000 och över 4000rpm... Varvräknarbelysningen är ok.
* Limma fast lampknappen av legotyp som trillar om man är för tunghänt när man kickar och håller hårt i styret.
* Kolla förgasarna.
* Kolla ventilspel.
= gjort.
Snart är allt klart inför vintern. En del av de sista grejorna blir nog inte heller gjorda. Får se om ork finns kvar innan oktober-november då viffern ska nattas för vintern.
*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

* Tanka fullt.
* Köra viffer som fan till oktober, november nångång.
* Byta kopplingsvajer.
* Täta till mellan ljuddämpare och avgasrör.
* Bättra på färg generellt (med pensel, inget avancerat).
* Plocka av 125-dekalerna.
* Spänna kopplingen.
* Kolla den blinkande hastighetsmätaren. Discolampor typ när man varvar under 3000 och över 4000rpm... Varvräknarbelysningen är ok.
* Limma fast lampknappen av legotyp som trillar om man är för tunghänt när man kickar och håller hårt i styret.
* Kolla förgasarna.
* Kolla ventilspel.

Snart är allt klart inför vintern. En del av de sista grejorna blir nog inte heller gjorda. Får se om ork finns kvar innan oktober-november då viffern ska nattas för vintern.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så fort regnet slutade satte jag fast kåpan på viffern ordentligt. Racerepairs lyckades inte helt. Man kan ju inte köra på Rörken imorgon med en kåpa som glappar i fartvinden...
Saknade dock två plastpluppar högst upp i innersargen vid oljekylaren. Antingen har de trillat av (inte helt osannolikt, de var lösa innan) eller så har Racerepairs kvar dem. Får ringa dem på måndag.
Fixade också en del med Edwin. Det gick åt tre slipstift till Dremeln, en massa irritation samt en halvliter svett innan den nya framskärmen satt. Derbi-skärmen fick plats utan att skära i den! Passade också på att montera ett kaxigt skärmstag på skärmen. Inte helt original kanske, men ack så praktiskt. Fick tom fast Honda-original-skärmförlängaren på Derbi-skärmen. Kort sagt, Edwin är lätt pimpad!


Orkade bara inte montera av gaffelbenen och trä på nya gaffelbälgar. Nöjde mig med gaffelbensskydd i hårdplast. Funkar det inte denna kommande vinter ut, åker jag antagligen på att montera gaffelbälgar ändå, men eftersom jag ändå måste byta packboxar isf tar jag det då.

Dubbarna ser förresten lätt anfrätta ut, men håller nog en vinter till. Efter det måste jag nog köpa nya däck ändå och då blir det riktiga färdigdubbade endurodäck med landsvägsdubb.
Dubbarna fram:

Dubbarna bak:

Och bromsen bak funkar än sen fixen för någon månad sen! Bromskölden är fortfarande blank och fin.

Vänstra Polisport Barkbustern sitter numera ordentligt fast i styret tack vare monteringssatsen från Acerbis och en fil. Nya handtagsgummin kommer sen. Min bonnajning med ståltråd verkar funka. Iaf för tillfället...

Snart 4000mil, och Edwin tuffar gapskrattande på...!


Fixade också en del med Edwin. Det gick åt tre slipstift till Dremeln, en massa irritation samt en halvliter svett innan den nya framskärmen satt. Derbi-skärmen fick plats utan att skära i den! Passade också på att montera ett kaxigt skärmstag på skärmen. Inte helt original kanske, men ack så praktiskt. Fick tom fast Honda-original-skärmförlängaren på Derbi-skärmen. Kort sagt, Edwin är lätt pimpad!

Orkade bara inte montera av gaffelbenen och trä på nya gaffelbälgar. Nöjde mig med gaffelbensskydd i hårdplast. Funkar det inte denna kommande vinter ut, åker jag antagligen på att montera gaffelbälgar ändå, men eftersom jag ändå måste byta packboxar isf tar jag det då.
Dubbarna ser förresten lätt anfrätta ut, men håller nog en vinter till. Efter det måste jag nog köpa nya däck ändå och då blir det riktiga färdigdubbade endurodäck med landsvägsdubb.
Dubbarna fram:
Dubbarna bak:
Och bromsen bak funkar än sen fixen för någon månad sen! Bromskölden är fortfarande blank och fin.

Vänstra Polisport Barkbustern sitter numera ordentligt fast i styret tack vare monteringssatsen från Acerbis och en fil. Nya handtagsgummin kommer sen. Min bonnajning med ståltråd verkar funka. Iaf för tillfället...
Snart 4000mil, och Edwin tuffar gapskrattande på...!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ruskigt kallt i morse... 2,9 grader på solsidan där viffern står, så frosten hade smält bort och sadeln värmts upp lite grann, tack och lov.
Halvarsson Dino-handskarna funkar dessutom inte i tvågradig värme (värme och värme förresten, mer brist på den...).
Viffern tuggade på en rätt bra stund innan den beslöt att snurra igång. Läge att underhållsladda lite och byta till tunnare olja tror jag, innan jag tvättar av den, tankar fullt och kapellar den för vintern. Däcken blir knappt varma längre, varken bak eller fram. Motortempmätaren gjorde två nålsbredders utslag enbart pga bilköerna på biten jag inte kom förbi på sidan.
De fuktiga vägarna är lite slipprigare än annars, men ännu ingen frost kvar på vägen. Gillade inte förra årets svansviftningar Gröna Faran la sig till med i slutet av säsongen.
Vintern är här närsomhelst. Ska ge Edwin en sista checkup och kolla försäkringar samt ställa på den igen.
Sju månader kvar till våren.
Nedräkningen har börjat.
Halvarsson Dino-handskarna funkar dessutom inte i tvågradig värme (värme och värme förresten, mer brist på den...).
Viffern tuggade på en rätt bra stund innan den beslöt att snurra igång. Läge att underhållsladda lite och byta till tunnare olja tror jag, innan jag tvättar av den, tankar fullt och kapellar den för vintern. Däcken blir knappt varma längre, varken bak eller fram. Motortempmätaren gjorde två nålsbredders utslag enbart pga bilköerna på biten jag inte kom förbi på sidan.
De fuktiga vägarna är lite slipprigare än annars, men ännu ingen frost kvar på vägen. Gillade inte förra årets svansviftningar Gröna Faran la sig till med i slutet av säsongen.

Vintern är här närsomhelst. Ska ge Edwin en sista checkup och kolla försäkringar samt ställa på den igen.
Sju månader kvar till våren.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Kan meddela att min flytt till Skåne nog har förlängt min säsong med ca 2 månaderadrian_vg skrev:Ruskigt kallt i morse... 2,9 grader på solsidan där viffern står, så frosten hade smält bort och sadeln värmts upp lite grann, tack och lov.
Vintern är här närsomhelst. Ska ge Edwin en sista checkup och kolla försäkringar samt ställa på den igen.
Sju månader kvar till våren.Nedräkningen har börjat.

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hmmpff... Pilutta dig, va'!Tegfors skrev:Kan meddela att min flytt till Skåne nog har förlängt min säsong med ca 2 månaderadrian_vg skrev:Ruskigt kallt i morse... 2,9 grader på solsidan där viffern står, så frosten hade smält bort och sadeln värmts upp lite grann, tack och lov.
Vintern är här närsomhelst. Ska ge Edwin en sista checkup och kolla försäkringar samt ställa på den igen.
Sju månader kvar till våren.Nedräkningen har börjat.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har fortfarande svårt att förstå årstiderna där uppe i Norrland...adrian_vg skrev:Sju månader kvar till våren.Nedräkningen har börjat.

Räknar man efter kalendern är det fem månader kvar. Temperaturmässigt återstår att se - förra året blev det väl inte ens vinter här i Göteborg - förrän framåt febrauari.
Själv hoppas jag på en hyggligt lång säsong i år. Första turen i "våras" tog jag den 10:e januari. Behöver bara hitta ett riktigt varmt men tunt underställ (en möjlig motsägelse?); det blir för tight med Ullfrotté under mitt nya skinnställ.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ja, ja, skryt lite va'...Rerun skrev:Har fortfarande svårt att förstå årstiderna där uppe i Norrland...

Det är just temperaturen som spökar - jag är lite frusen av mig om händer och ben... Vifferdäcken blir inte varma nog heller under den kallare årstiden här, iaf inte som jag kör med pendling mest, så det blir halt trots att det inte är snö eller is på vägen.Rerun skrev:Räknar man efter kalendern är det fem månader kvar. Temperaturmässigt återstår att se - förra året blev det väl inte ens vinter här i Göteborg - förrän framåt febrauari.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har hört talas om att underställ i siden verkar uppfylla det kriteriet.Rerun skrev:...
Själv hoppas jag på en hyggligt lång säsong i år. Första turen i "våras" tog jag den 10:e januari. Behöver bara hitta ett riktigt varmt men tunt underställ (en möjlig motsägelse?); det blir för tight med Ullfrotté under mitt nya skinnställ.
Plus att det skall vara bra som underställ på sommaren då det istället håller dig sval.
Kolla på sidenselma.se, de har en hel del...
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*