Cigarettuttag
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Cigarettuttag
Har en VFR -89 som ja tänkte komplettera med ett cigarettuttag för att typ ladda mobilen.
Har nån sånt? Kanske nyare hojar redan har det?
Var skulle vara bra att placera uttaget?
Nåt speciellt man borde tänka på?
Har nån sånt? Kanske nyare hojar redan har det?
Var skulle vara bra att placera uttaget?
Nåt speciellt man borde tänka på?
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Har precis samma lösning, sladden till batteriladdaren ligger också där under.kennet skrev:Har en som jag kopplar direkt till batteriet med en säkring som jag lägger löst under sadeln bara, blir ju inte så blött där om oturen är framme. Perfekt på längre resor om man behöver ladda
Sitter fastkopplat konstant
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Har en liknande grej som jag har satt i ett fäste i kåpan en bit in så den blir lite väderskyddad. Men jag använder ett litet uttag med lock (finns i biltillbehöraffärer) och sen en liten mellansladd som jag har gjort själv för den större cigarettändarstorleken.
Strömmen har jag tagit direkt ur elsystemet. Det är samma kabel som driver klockan och har alltså alltid ström och det låg en lös sladd med kontakt i lamphuset (grå/svart om jag inte minns fel). Den är också redan avsäkrad med 10A så då är den saken löst och man slipper dra fram en ny från batteriet.
Eftersom VFR också har klocka så är jag ganska säker på att den sladden finns även där.
Strömmen har jag tagit direkt ur elsystemet. Det är samma kabel som driver klockan och har alltså alltid ström och det låg en lös sladd med kontakt i lamphuset (grå/svart om jag inte minns fel). Den är också redan avsäkrad med 10A så då är den saken löst och man slipper dra fram en ny från batteriet.
Eftersom VFR också har klocka så är jag ganska säker på att den sladden finns även där.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Cigguttag
Jag gjorde ett prototypfäste som jag integrerade med gaffelkronan ,och satte på hållaren för gpsen som syns på bild.
Köpte ett cigguttag på Biltema för marinbruk ,för hela 23spänn.
Lev idag imon kan det vara försent.....
VFR800FI-01
VFR800FI-01
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Liten bump. Ska göra nåt liknande snart. Ditt uttag är den stora sorten, eller hur?
Hur fick du fast den i plasten? Sitter den med en ring på undersidan?
Är inte så pigg egentligen på att borra hål i kåpplast, funderar på andra ställen man kan ha ett uttag på. Hondauttag enl tråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... cigg+uttag är inte aktuellt. För dyrt. Förslag nån?
Detta uttag är primärt tänkt för GPS:en, som har en stor klump man sticker in i uttaget och dumt nog en mini-usbkontakt i GPS:en, inget man bygger om själv alltså. Har denna i bilen vanligtvis.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ok, tack för infon!Niklas_f skrev:Jo det är den större kontakten med en ring på undersidan. Locket är av gummi så vatten borde inte komma in så lätt.
Spiralsladd luktar polis!Niklas_f skrev:Ett alternativ är ju att ha en löst liggandes under sadeln och "dra fram" då den behövs. Kan ju vara snyggt med "spiralsladd".
Funderade just på en ciggsladd av förlängningstyp. Kapa och sätta fast på batteriet och sedan dra fram den snyggare externa kontakten till nånstans på framgaffeln och sätta fast med buntband lite snyggt, kanske mellan kronorna på sidan. Kan bli tajt med den stora klumpen dock, men borde vara mer skyddat för väta långt där inne. Måste prova ut detta och fundera lite till...
Man slipper ta hål i (den dyra) plasten iaf.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hehe den instrumentpanelen känner man igen
Skillnaden nu är att jag har flyttat klockan till säkringsboxlocket och att det numera sitter stålomspunna bromsslangar på, samt värmehandtagsreglage på vänster sida
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
El framdragen. Gjorde en guide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2397, bilder finns.
Aldrig mer vilse på vischan igen! Ha-ha!!
Säkringen jag satte i är en 5A, den minsta jag hade i min säkringssats. Hur vet man vilken ampere man ska ha??
Aldrig mer vilse på vischan igen! Ha-ha!!
Säkringen jag satte i är en 5A, den minsta jag hade i min säkringssats. Hur vet man vilken ampere man ska ha??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Steg 1. Det är kabeln man säkrar upp, så beroende på vilken area man har så får man välja säkring.adrian_vg skrev:El framdragen. Gjorde en guide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2397, bilder finns.
Aldrig mer vilse på vischan igen! Ha-ha!!
Säkringen jag satte i är en 5A, den minsta jag hade i min säkringssats. Hur vet man vilken ampere man ska ha??
Steg 2. Kabel arean bestäms av belastningen och längden, liten belastning och kort sträcka = tunn sladd = liten säkring, stor belastning och lång sträcka = grov kabel = stark säkring.
Men om du har en lång sträcka och väljer då en grövre kabel så räcker det ju med en säkring som klara lasten.
1Ah 12V= 12watt. I ditt fall 5Ah 12V = 60w. Kolla här för beräkning.
http://www.kjell.com/fragakjell/kabelarea/
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P