Luftfilter
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Luftfilter
Sitter och funderar på att skaffa ett nytt luftfilter till hojen och min första tanke var direkt K&N-filter. Jag började kika runt lite på nätet och hittade ett annat märke, BMC!!
Är det någon här på forumet som har några preferenser ang. dessa två märken?
Hittade K&N-filter för 53$ och BMC för 76$!! Rätt så stor skillnad..
Lite input från någon som kan (och vet skillnader mellan dessa två) hade varit kalas!
Är det någon här på forumet som har några preferenser ang. dessa två märken?
Hittade K&N-filter för 53$ och BMC för 76$!! Rätt så stor skillnad..
Lite input från någon som kan (och vet skillnader mellan dessa två) hade varit kalas!
hojlös
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Dom verkar vara ganska likvärdiga.
K&N är kanske mer känt.
K&N är kanske mer känt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Har gått i samma tankar.
Men jag fann i veckan när jag gjorde service på hojen att jag redan hade en K&N filter på den. (snäll tidigare ägare???)
Men jag söker också efter lite inputs och lånar lite trådutrymme.
Behöver man ändra förgasarna något, nya munstycken eller så?
Har ju ingen aning om detta är gjort.
Men jag fann i veckan när jag gjorde service på hojen att jag redan hade en K&N filter på den. (snäll tidigare ägare???)
Men jag söker också efter lite inputs och lånar lite trådutrymme.
Behöver man ändra förgasarna något, nya munstycken eller så?
Har ju ingen aning om detta är gjort.
Okey, jag kan ta bort. Jag kan editera men hittar inte flytta funktionen.
Något för Henning att fixa.
Något för Henning att fixa.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Kanon. Visste att det skulle finnas men hittade inte.elias skrev:OT; om du är admin så ska det finnas nere i vänster hörn, under "reply".Qwerty skrev:Okey, jag kan ta bort. Jag kan editera men hittar inte flytta funktionen.
Något för Henning att fixa.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Vilken tur vi har, jag är ju moderator på Classic Honda V4 Forumet som bygger på samma "phpBB"motor så jag gick in och kikade.
Så här: Gå in på det aktuell forumet, längst ner till höger kan du klicka "Du är moderator i det här forumet". Då kommer du in på moderator panelen. Bocka i tråden du vill flytta, gå längt ner till höger igen och klicka på knappen "Flytta". Väl vilket forum du vill flytta till och klicka "Ja".
Däremot tror jag inte det går att flytta ihop trådar. Alltså att göra två trådar till en.
-------------------------------------------------------------------------------------
På tal om dom inputs som Alming söker om K&N och förgasarbestyckning så vet nog Qwerty vid det här laget vad jag förespråkar *hehe*
Men för att vi inte ska börja slåss på riktigt så säger jag bara "kör den i bänk", helst hos Henning. Han visade mig en kurva på en förgasarVFR vid ett tillälle som han hade fått helt linjär utan några pucklar eller svackor alls. Han kommentar om den var väl i stort sett att den hade skittråkig men väldigt mycket karaktär och gick som ett skållat...
Så här: Gå in på det aktuell forumet, längst ner till höger kan du klicka "Du är moderator i det här forumet". Då kommer du in på moderator panelen. Bocka i tråden du vill flytta, gå längt ner till höger igen och klicka på knappen "Flytta". Väl vilket forum du vill flytta till och klicka "Ja".
Däremot tror jag inte det går att flytta ihop trådar. Alltså att göra två trådar till en.
-------------------------------------------------------------------------------------
På tal om dom inputs som Alming söker om K&N och förgasarbestyckning så vet nog Qwerty vid det här laget vad jag förespråkar *hehe*
Men för att vi inte ska börja slåss på riktigt så säger jag bara "kör den i bänk", helst hos Henning. Han visade mig en kurva på en förgasarVFR vid ett tillälle som han hade fått helt linjär utan några pucklar eller svackor alls. Han kommentar om den var väl i stort sett att den hade skittråkig men väldigt mycket karaktär och gick som ett skållat...
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det blir iofs den naturliga följden av ett öppnare luftfilter att det släpper igenom både mer luft och mer skit. Men det "skiten" vi talar om är damm vilket knappast kan skada motorn.jacken skrev:Jag fundera också på ett nytt luftfilter,kollade på ett DNA- filter hos Touringbutiken (798 kr),men nu undrar jag om det inte släpper igenom mera smuts än ett orginal filter?
Vi talar ju inte om sten, småfåglar och att kärringarna får hålla hårt i hundkopplet så det inte luktar bränd pudel ur avgasröret
De täta luftfiltren handlar mest om ljuddämpning eftersom ett öppnare insug kan böla rätt bra, även om det mest gäller trattar och riktigt öppna separats filter. Så länge man har kvar originalburken är det ändå förhållandevis tyst. Men de internationella reglerna är lite löjliga så då gäller det för fabrikanterna att "plugga".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Nu släpper inte ett oljat bomullsfilter igenom mer smuts en ett pappersfilter utan det släpper bara igenom luften lättare sen finns det rätt många utredningar som pekar åt båda hållen. Vad som skiljer testerna ifrån varandra är kvaliteten på de olika filtren. Tyvärr finns det dåliga filter av både papper och (hm) bomull.
Just DNA:filter har jag därimot inte sett i någon test.
KN:s filter har därimot klarat testerna.
Denna typ av filter används på riktigt stora motorer som (glöpar) i sig otroliga mängder luft och som går dygnet runt.
Det har även gjorts prov att använda dem vid berghantering men det visade sig att de tog hand om för mycket partiklar så rengöring fick ske för ofta (mer än två gånger om dagen).
Pappersfiltren gick dessutom att slå ur.
Just DNA:filter har jag därimot inte sett i någon test.
KN:s filter har därimot klarat testerna.
Denna typ av filter används på riktigt stora motorer som (glöpar) i sig otroliga mängder luft och som går dygnet runt.
Det har även gjorts prov att använda dem vid berghantering men det visade sig att de tog hand om för mycket partiklar så rengöring fick ske för ofta (mer än två gånger om dagen).
Pappersfiltren gick dessutom att slå ur.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
Jag undrar lite om KN filter, vad är poängen? Ger det ngn effektökning eller är det ljudmässigt? Får man någon förändring (ljud/effekt) även om man har orginalavgassystemet, eller bör man även investera i slipon?
Förresten, blir det stor effektökning om man har KN & Slipon, eller är det mest "mullret" som lockar... Inte för att det är något "bara" med det!
Förresten, blir det stor effektökning om man har KN & Slipon, eller är det mest "mullret" som lockar... Inte för att det är något "bara" med det!