Friläge mellan 5:an och 6:an?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Friläge mellan 5:an och 6:an?
Jag köpte min VFR800Fi -98 tidigt i våras och har hunnit rulla ca:150 mil än så länge. Vid två tillfällen har jag varit lite slö i foten när jag växlat upp och fått i ett friläge mellan 5:an och 6:an. Vad jag har förstått så ska det inte finnas något friläge där så min fråga är om man ska oroa sig över att växellådan inte är frisk och kan rasa när som helst eller...
Viffen har gått ca:3500mil totalt.
Viffen har gått ca:3500mil totalt.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Finns inget friläge mellan 5:an & 6:an ... har ingen erfarenhet av mc lådor ...
Här är ett utdrag ur manualen

Länk till hela serviceboken finns här http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=457
Här är ett utdrag ur manualen

Länk till hela serviceboken finns här http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=457
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Re: Friläge mellan 5:an och 6:an?
Konsultera din lokale Hondadoktor!
Jag skulle inte gasa runt massa i onödan, men nåt omedelbart rashot föreligger nog inte.
Men kolla upp det, ett tips och råd.
/H
Jag skulle inte gasa runt massa i onödan, men nåt omedelbart rashot föreligger nog inte.
Men kolla upp det, ett tips och råd.
/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det beror på hur det friläget uppstår.
Hoppar växeln ur? Alltså när du lägger i växeln och gasar på, åker den ur och motorn säger WOAAAAMMM? Möjligen följt av ett RRRRRRRT från lådan.
Eller är det bara när du växlar och släpper kopplingen åså finns det ingen växel där.
Om det är det förstnämnda så är det problem med klackarna och/eller gafflarna i lådan och sånt behöver isf åtgärdas rätt snabbt annars kan man "tappa" aktuell växel/växlar och den/dom blir helt enkelt obrukbara och man får hoppa förbi. Men det är ovanligt att det händer med 5:an och 6:an, utan det är oftast 2:an som ligger i riskzonen om man har våldat växellådan.
Det sisnämnda däremot kan ibland hända vid lite slarvig växling och behöver inte tyda på något fel om det inte händer ofta/hela tiden och utgör ett stort problem vid körningen.
Det kan vara så enkelt att du kanske behöver justera ner pedalen lite för att få mer kraft när du lägger i växlarna.
Hoppar växeln ur? Alltså när du lägger i växeln och gasar på, åker den ur och motorn säger WOAAAAMMM? Möjligen följt av ett RRRRRRRT från lådan.
Eller är det bara när du växlar och släpper kopplingen åså finns det ingen växel där.
Om det är det förstnämnda så är det problem med klackarna och/eller gafflarna i lådan och sånt behöver isf åtgärdas rätt snabbt annars kan man "tappa" aktuell växel/växlar och den/dom blir helt enkelt obrukbara och man får hoppa förbi. Men det är ovanligt att det händer med 5:an och 6:an, utan det är oftast 2:an som ligger i riskzonen om man har våldat växellådan.
Det sisnämnda däremot kan ibland hända vid lite slarvig växling och behöver inte tyda på något fel om det inte händer ofta/hela tiden och utgör ett stort problem vid körningen.
Det kan vara så enkelt att du kanske behöver justera ner pedalen lite för att få mer kraft när du lägger i växlarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Då är det nog inget att oroa sig över.SkåneMicke skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Har åxå fått i "friläge" några gånger...inte kulSkåneMicke skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.

VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
Samma hände mig när jag hämtade hem hojen, fick hjärtat i halsgropen och tänkte att nu är man blåst.SkåneMicke skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Snackade sen lite med svärfar och han hade upplevt samma sak på någon av sina tidigare hojar.
Har inte märkt något nu på vårturerna, växlar lite mer "bestämt" också.
Tror inte du behöver oroa dig, har råkat ut för det lite då och då. Verkar som att det finns ett litet microskopiskt friläge mellan 5:an och 6:an, kan det möjligtvis vara så att man använder samma grejor som i de 5-växlade lådorna och bara lägger på ett drev och därmed får ett litet glapp ??? Min teori till någon säger något annat i alla fall......
Tycker det har inverkan vilken olja man kör på oxo, första sommaren jag hade min märkte jag inte så mycket men förra sommaren körde jag på en annan olja och fick bla denna egenskap på köpet. Nu har jag bytt till en annan olja igen och tycker att lådan funkar mycket bättre. Kan tillägga att min är en -90 och har rullat 9900 mil så det är kanske är lite olika.
Tycker det har inverkan vilken olja man kör på oxo, första sommaren jag hade min märkte jag inte så mycket men förra sommaren körde jag på en annan olja och fick bla denna egenskap på köpet. Nu har jag bytt till en annan olja igen och tycker att lådan funkar mycket bättre. Kan tillägga att min är en -90 och har rullat 9900 mil så det är kanske är lite olika.
VFR -90, snart som ny......
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Oljan som fick din låda att funka bättre, vilken var det? Märke och tjocklek mm, allt är av intresse!Henkan skrev:Tycker det har inverkan vilken olja man kör på oxo, första sommaren jag hade min märkte jag inte så mycket men förra sommaren körde jag på en annan olja och fick bla denna egenskap på köpet. Nu har jag bytt till en annan olja igen och tycker att lådan funkar mycket bättre. Kan tillägga att min är en -90 och har rullat 9900 mil så det är kanske är lite olika.
Började på en ny tråd, eftersom jag inte såg denna först. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=16033#16033
TPF.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Den heter "Q8 SBK Racing".
Och är en SAE 15W-50 olja.
http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... Racing.pdf
Jag kan verkligen rekommendera den, lättare att växla och jag tycker motorn går tystare utan skrammel.
Och är en SAE 15W-50 olja.
http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... Racing.pdf
Jag kan verkligen rekommendera den, lättare att växla och jag tycker motorn går tystare utan skrammel.
VFR -90, snart som ny......
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??
.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då??

- fbkforever
- Donator 2010
- Inlägg: 129
- Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
- Ort: Uddevalla
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Juste! Tack för infon.Henkan skrev:Den heter "Q8 SBK Racing".
Och är en SAE 15W-50 olja.
http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... Racing.pdf
Jag kan verkligen rekommendera den, lättare att växla och jag tycker motorn går tystare utan skrammel.
Försökte växla mer bestämt på minituren efter jobbet, men hittade iaf ett fri läge mellan 6 och 5, eller om det var mellan 5 och 4. Det var å andra sidan det enda friläget jag hittade och enda gången det hände. Växla upp verkar funka alltid, bara man knycker till bestämt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!