Påfyllning av stålomspunna bromsslangar.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009

Påfyllning av stålomspunna bromsslangar.

#1 Inlägg av moshh »

Ska snart montera på nya stålomspunna bromsslangar fram på hojen och det är lite jag måste få förklarat för mig. Jag har ritat en bild för att göra mig bättre förstådd:

Bild

Jag har bestämt mig för att fylla på bromsvätskan via bakvägen, dvs. via ventilen på bromsoket.
Observera att slangarna kommer vara helt nymonterade och tomma.
Vi säger att jag har påfyllningslocket uppe vid bromshandtaget öppet och att ventilen på OK 2 är åtskruvad.
Jag lossar på ventilen på OK 1 och pressar in bromsvätska (med spruta från apoteket) ända tills det kommer
upp i behållaren vid bromshandtaget. Detta borde väl betyda att Slang 1 och Slang 3 är fyllda med bromsvätska?

Om jag nu drar åt ventilen på OK 1 och gör samma procedur på OK 2, kommer då luft blandas in i systemet
(eftersom Slang 2 är fylld med luft) eller kommer luften helt enkelt bubbla ut vid behållaren?

Det jag är mest osäker över är hur bromsvätskan beter sig när den kommer till "fördelaren".
Kommer den gå vidare upp i Slang 3 eller kommer den gå ner i den motsatta slangen och sen börja fylla på Slang 3?
Vilket OK ska man börja med? 1 eller 2? ("fördelaren" är kopplad som på bilden i verkligheten med)

EDIT: Jag kom förresten på att man helt enkelt kan använda sprutan för att suga ner vätska från behållaren ner till oken.
Känns som att det vore mycket enklare?

/Kara
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#2 Inlägg av TG »

Varför vill du fylla på nerifrån?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Invalido

#3 Inlägg av Invalido »

gör det uppifråno köp en bromslutfare för 30kr på biltema går myckkkkkkkket snabbare

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009

#4 Inlägg av moshh »

Tegfors skrev:Varför vill du fylla på nerifrån?
Vet inte, känns som att de blir lättare =/
Sen har jag faktiskt bromsluftare från Biltema men det blev sånt strul med den när jag skulle tömma systemet så jag har inte riktigt förtroende för den längre...
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90

Invalido

#5 Inlägg av Invalido »

moshh skrev:
Tegfors skrev:Varför vill du fylla på nerifrån?
Vet inte, känns som att de blir lättare =/
Sen har jag faktiskt bromsluftare från Biltema men det blev sånt strul med den när jag skulle tömma systemet så jag har inte riktigt förtroende för den längre...
ok... tog mig ca 5 min o lufta mina med samma.... då med längre slangar..
vad e det som e struligt?
av med locken där uppe...kopla på där nere o öppna d'r nere o börja pumpa satan o fyl på om det behövs...låt det aldrig bli tomt med olja där uppe
Senast redigerad av Invalido den mån mar 02, 2009 21:02, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Har du redan köpt slangarna? Om inte kan jag rekommendera att istället köpa två långa slangar hela vägen och ta bort splittern på mitten (den röda på din bild).

Det är enkelt gjort genom att man flyttar upp dubbelbanjobulten till huvudcylindern.
För att veta längden kan man använda en vanlig elsladd, tvättlina eller liknande och dra igenom och sen mäta vad det blev. Tänk bara på att kompensera för styr- och gaffelrörelsen och för längen som nipplarna utgör.

Fördelen med detta är att är att du troligen får ännu bättre bromsar och lättare att lufta då varje banjoanslutning kan vara en luftfälla och istället för fem anslutningar får du tre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

Brukar kunna vara lite kinkigt att lufta hojbromsar ibland, och då kan fylla underifrån. Fyll slang 2 först till grenen sen slang 1, vänta en liten stund fyll sedan slang 3 upp till huvudcylindern. Blir det inte bra på en gång låt hojen stå några timmar fyll upp huvudcylindern och lufta "normala" vägen.
T
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Invalido

#8 Inlägg av Invalido »

Tommy Gsson skrev:Brukar kunna vara lite kinkigt att lufta hojbromsar ibland, och då kan fylla underifrån. Fyll slang 2 först till grenen sen slang 1, vänta en liten stund fyll sedan slang 3 upp till huvudcylindern. Blir det inte bra på en gång låt hojen stå några timmar fyll upp huvudcylindern och lufta "normala" vägen.
T
eller lufta nerifrån o vara klar på 5min....
förstår inte riktigt vad som är problemet??? :roll:

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#9 Inlägg av Tommy Gsson »

Invalido skrev:
Tommy Gsson skrev:Brukar kunna vara lite kinkigt att lufta hojbromsar ibland, och då kan fylla underifrån. Fyll slang 2 först till grenen sen slang 1, vänta en liten stund fyll sedan slang 3 upp till huvudcylindern. Blir det inte bra på en gång låt hojen stå några timmar fyll upp huvudcylindern och lufta "normala" vägen.
T
Jag brukar också göra så, men min gamla CB900 ville inte bli stum förrän jag luftade bakvägen, verkar som man kan få luftfickor ibland som herr Tyrranosaurus påpekade. Har flera vänner som haft samma problem men oftast går det bäst rätta vägen.
T.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009

#10 Inlägg av moshh »

Tyrannosaurus skrev:Har du redan köpt slangarna? Om inte kan jag rekommendera att istället köpa två långa slangar hela vägen och ta bort splittern på mitten (den röda på din bild).

Det är enkelt gjort genom att man flyttar upp dubbelbanjobulten till huvudcylindern.
För att veta längden kan man använda en vanlig elsladd, tvättlina eller liknande och dra igenom och sen mäta vad det blev. Tänk bara på att kompensera för styr- och gaffelrörelsen och för längen som nipplarna utgör.

Fördelen med detta är att är att du troligen får ännu bättre bromsar och lättare att lufta då varje banjoanslutning kan vara en luftfälla och istället för fem anslutningar får du tre.
Jag har ju plockat loss slangarna nu, går det inte bara att mäta på dom istället för på hojen? Om jag nu skulle göra som du säger, hur fyller jag då på? Om jag t.ex. skulle fylla på uppifrån som Invalido säger, ska jag ha båda ventilerna öppna på oken? (och förstås luftningskit på vardera ok).
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90

Invalido

#11 Inlägg av Invalido »

Tommy Gsson skrev:
Invalido skrev:
T
Jag brukar också göra så, men min gamla CB900 ville inte bli stum förrän jag luftade bakvägen, verkar som man kan få luftfickor ibland som herr Tyrranosaurus påpekade. Har flera vänner som haft samma problem men oftast går det bäst rätta vägen.
T.
när jag bytte stod jag utan luftbrombehållare så att säga...stod o pumpade typ i 2timmar o va skita arg (milt sakt) stack o köpte "bromsluftare" kopla på så det var tätt o pumpade... det sista tag jag förhand utan "bromsluftare"
varför det r sådan tid e ju att slangarna e toma o där blir skita mycket lyft o det slår tillbaka...

gör nu som a sakt o får du problem så pma mig... jag e ju hemma ändå :wink:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Invalido skrev:
T
Jag suger istället nerifrån. Köpte en MityVac MV7000 för några år sen. Skit bra grej, men kanske lite överdrivet för hemapularen. Å andra sidan var den inte så dyr.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#13 Inlägg av Tommy Gsson »

Lelles 20-6-419 VFR750F 86-87 695:- färdigt kit.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009

#14 Inlägg av moshh »

Men nu var det ingen som svarade på min fråga =P

Om jag gör som Tyrranosaurus skriver, nämligen att skippa splittern och fixa två raka slangar, hur fyller man på dom?

Tar man ett OK i taget helt enkelt? (lufta som vanligt genom att fylla på uppe och pumpa med bromsen)
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#15 Inlägg av Tommy Gsson »

moshh skrev:Men nu var det ingen som svarade på min fråga =P

Om jag gör som Tyrranosaurus skriver, nämligen att skippa splittern och fixa två raka slangar, hur fyller man på dom?

Tar man ett OK i taget helt enkelt? (lufta som vanligt genom att fylla på uppe och pumpa med bromsen)
Fyll bägge sidorna först, trycksätt sen och lufta en sida i taget.
T
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD

Skriv svar