Auschwitz-Birkenau

Annonsera och tipsa om träffar värda att åka på!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

Auschwitz-Birkenau

#1 Inlägg av Akademikern »

Nar jag och Hondahasse pratade om turen till till Louis i Hamburg pratade vi även om en tur till ett ställe som tyvärr fått en stor del i Euoropeisk historia, dvs Auschwitz-Birkenau, jag personligen har ett ett stort intresse vad gäller WW2 och allt vad Naziregimen ställde till.

Finns det intresee av att att besöka lägret och ge en tyst minut för de stackare som dog där?
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Auschwitz-Birkenau

#2 Inlägg av adrian_vg »

Såna där ställen rekommenderas att besöka åtminstone en gång i livet.

Jag och frun var i KZ Dachau för några år sen. Man får en del annorlunda perspektiv på saker och ting efteråt...

Några av de mest minnesvärda sakerna var gift-shoppen längst in i ett hörn av lägret och som drevs av ett gäng nunnor, varav förestånderskan var glad och gemytlig och allmänt inte som man tänker sig en nunna som bor på ett KZ... Den andra mest minnesvärda var fruns ena flip-flopp som valde att gå av just innan gaskammaren. Min fotoväska och grejorna jag har där "uti-fall-att" kom för en gångs skull till nytta. Det mest minnesvärda var förstås gaskammaren. Ett idylliskt litet brunt bayerskt hus med farstukvist och blommor runt om en liten bit från själva lägret i en idyllisk liten träddunge. Tills man klev in in i "desinficeringskammaren" och vidare in i själva ugnsrummet. Balkarna i taket var alla försedda med hängsnareöglor för att man enkelt skulle kunna avrätta och direkt slänga in personen(arna) i ugnen. Praktiskt värre...

Jag ryser än i dag.

Man får som sagt lite perspektiv på saker och ting...

Efteråt fick vi den skruvade idén att besöka Legoland i Gunzburg, inte så långt därifrån, av alla ställen. Kontrasten var total. Misstänker att vi båda ville fjärma oss från KZ Dachau på nåt undermedvetet plan.

Om intresse finns, kan jag lägga upp lite bilder från stället.

Edit: Äsch, här finns bilderna. Håll till godo.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av OsiS »

Jag tänkte mig en resa ned till alperna ibörjan/mitten av juli. Absolut kan man tänka sig en sväng förbi Auschwitz på vägen ned eller på tillbakavägen, så länge det passar i tiden!

Skriv svar