Sida 1 av 1

Körregler resan till Andra Daten

Postat: fre maj 09, 2008 20:02
av Henning
Jag vill under INGA OMSTÄNDIGHETER bli omkörd på min höger eller ha någon mindre än två-tre sekunder rakt bakom.

Resten är nog ok. :)

Fler som har önskemål?

/H

Postat: fre maj 09, 2008 20:09
av Conseal
Jag säger såhär .. det är ingen tävling utan en samåkning.

- Omkörningar (av varandra) ska inte behövas alls.
- Vi håller MINST 5 sekunders avstånd till varandra (om det inte blir kö eller ngt)
- Vi utser en sisteman som ligger SIST! och ser till att ingen blir lämnad bakom.
- Vi väntar in varandra vid eventuella vägbyten (försteman ansvarar för att sisteman kommit in innan det fortsätts)

Visst det låter tråkigt men lite körregler brukar hjälpa i slutändan.

Postat: fre maj 09, 2008 20:23
av Henning
Toppen! :)

Jag kan ligga sist, har vana av det från Shs körningar. :)

/Henning!

Postat: fre maj 09, 2008 20:47
av heppstars
Henning skrev:Toppen! :)

Jag kan ligga sist, har vana av det från Shs körningar. :)

/Henning!

Kan det bero på att den som ligger sist alltid får lägga på en rem extra för att hänga med. dvs qligast :D :D

/Jonas

Postat: fre maj 09, 2008 21:18
av Conseal
Henning skrev:Toppen! :)

Jag kan ligga sist, har vana av det från Shs körningar. :)

/Henning!
Tänkte sälv anmäla mig som frivillig
heppstars skrev:
Kan det bero på att den som ligger sist alltid får lägga på en rem extra för att hänga med. dvs qligast :D :D

/Jonas
Vanligtvis inte men känns ganska lagom ibland. Jag va sisteman förra körningen jag var på och det blev lite trist på bogan .. men sen bytte vi så jag fick köra av mig lite.

Postat: fre maj 09, 2008 22:35
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Jag säger såhär .. det är ingen tävling utan en samåkning.

- Omkörningar (av varandra) ska inte behövas alls.
- Vi håller MINST 5 sekunders avstånd till varandra (om det inte blir kö eller ngt)
- Vi utser en sisteman som ligger SIST! och ser till att ingen blir lämnad bakom.
- Vi väntar in varandra vid eventuella vägbyten (försteman ansvarar för att sisteman kommit in innan det fortsätts)

Visst det låter tråkigt men lite körregler brukar hjälpa i slutändan.
Det finns ett antal regler som bör följas vid samåkning.
- Zigzak formering. Försteman ligger till vänster för att ha bra översikt på möte inför omkörningar. Sedan hakar resten på som en kedja om möjligt.
- Den som ligger först bör ha känsla för att köra jämnt, inte långsamt men jämnt annars blir det väldigt ryckligt längre bak. Man brukar säga att den som kör först drar, som ett tåg.
- Det kan vara jobbigt att köra först och vill försteman inte längre ligga först så går han ut till höger sänker farten lite och vinkar förbi.
- Om någon stoppar längre bak o "kön", kör den som upptäcker det fram och stoppar genom lämpligt teckenspråk.
- Behöver någon stanna för tankning eller annat innan officiellt stopp, kör ifatt och om försteman och stanna snygg på lämpligt ställe, alternativt peka på tanken eller liknande och fall sedan tillbaka.
- Kön bör hålla emn sån fart att "vanliga" bilar inte vill/behöver köra om då detta utgör en risk.
- När omkörningar ändå sker går de som ligger till vänster i filen tillfälligt in till höger och rakt bakom framförvarande.

Det var det jag kommer på just nu. Vad jag förstår blir stockholmsgänget plus de som kommer till längs vägen ganska många i slutänden och då är det än viktigare att ha regler. Eventuellt kan man dela upp sig på flera smågrupper med förbestämda stopp, men det har ju inte samma "ballfaktor" när man kommer körande :wink:

Jo en sak till. På färjan brukar dom vilja ha hojarna längst fram. Norrsidan har en brarutformning med en stor kombinerad vänd- och parkeringsplan till höger om kön. Åk in där och nästan fram till bomen och stanna.

Är det något mer eller om ni inte hinner läsa det här lär vi kunna ta det i KK och/eller Järna när vi träffas.

Postat: lör maj 10, 2008 06:21
av Conseal
Om jag räknat rätt så blir vi 19st som rullar in i gränna .. Robban som försteman ? (du kan ju vägen utantill redan)

Postat: lör maj 10, 2008 10:27
av apex
Det är viktigt att man inte kör om framförvarande Mc enligt min erfarenhet, även om det går trögt t ex om man ska om en traktor (läs Volvo). Den framförvarande motorcykeln räknar ju med att kunna svänga ut när han kan och vill.

En polare var med om en ihophakning av 2 mc vid ett sånt tillfälle. :(

Postat: sön maj 11, 2008 15:03
av Conseal
Det här var en punkt som vi helt klart måste förbättra till 4:e dejten.
Maken till röra har jag sällan skådat. Vi försökte styra upp det men det sket sig ... men det blir bättre nästa gång.

Postat: mån maj 12, 2008 10:27
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Det här var en punkt som vi helt klart måste förbättra till 4:e dejten.
Maken till röra har jag sällan skådat. Vi försökte styra upp det men det sket sig ... men det blir bättre nästa gång.
Tycker det funkade över förväntan. Röran kom mest av att man inte har riktig koll på vilka som var i det snabba och det snabbare gänget och att det var lite dåligt med inväntningarna, men det gick ju bra till slut ändå :)

Sitter just nu utanför Nybro hos "tysken" och skriver. Vi får väl se om det blir några svenska viffrar på Holger nästa helg.