Samåkningstråden 2:a dejten

Annonsera och tipsa om träffar värda att åka på!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Samåkningstråden 2:a dejten

#1 Inlägg av elias »

Det avtog lite, men vi skulle kanske samla oss med samåkningar i en helt egen tråd. Lyx va?

Jag och Kennet kommer iaf utgå från Uddevalla...

1. Conseal 08
2. Tedman 08
3. Tyrannosaurs 08
4. diVid 08
5. VFunRider 08
6. qwerty 08
7. Ahlisboy 08
8. Tony 800 08
9. Elias 0522
10. Kennet 0522
11.Lillan 0586
12. Karlsson 019
13.Fransson 0372
14.Sälle 0431 (NV skåne)
15. Silverbitch 0512
16. tersan 013
17. Anders 035
18 HondaHasse 042
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#2 Inlägg av kennet »

Jepp, kan säkert möta upp flera på vägen till Gränna
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

En tanke för dom som åker från Stockholm med omnejd.

Första mötesplats Statoil Kungens Kurva södergående (klassiker).

Andra mötesplats (för dom som bor söder om KK), Statoil Järna. Sen småvägar till Kolmården. Små och små föresten, det är f.d. E4 men betydligt mer underhållande än motorvägen.

Sträckan Norrköping-Mjölby är pisstråkig. Det finns iofs alternativa vägar, men dels är dom svåra att hitta och innebär en del omvägar och dels är dom inte mycket roligare utom precis vid Göta älv.

Efter Mjölby kan man välja turistvägen Ödeshög-Gränna eller RV32 => Tranås och LV133 (som lär vara en riktig bergodalbana) => Gränna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Jag möter upp i Järna .. kan jag värma upp däcken på vägen dit.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#5 Inlägg av tedman »

Ingen från Linköping som ska med???

Jag tycker vi kan ta av vid Nyköping och sedan färjan över Bråviken, sedan Söderköping vidare till Linköping. Sen är det ju inte så långt till Mjölby men kanske har nån Linköpingsbro något bra förslag, kanske ända från Söderköping?

Jag hittar hyfsat därnere, är uppväxt där, men har dålig koll på roliga hojvägar som inte är alltför långa omvägar. Därav min fråga till östgötar.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

tedman skrev:Jag tycker vi kan ta av vid Nyköping och sedan färjan över Bråviken, sedan Söderköping vidare till Linköping. Sen är det ju inte så långt till Mjölby men kanske har nån Linköpingsbro något bra förslag, kanske ända från Söderköping?
Det är en riktigt trevlig väg som jag brukar åka när jag ska till Dacketräffen i Virserum, och då tar jag andra färjan också över Slätbaken (ja det heter så där Göta kanal börjar - wirefärja).

Men att åka Bråviken och sen tillbaka upp till E4 är en rätt stor omväg.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#7 Inlägg av tedman »

Tyrannosaurus skrev:
tedman skrev:Jag tycker vi kan ta av vid Nyköping och sedan färjan över Bråviken, sedan Söderköping vidare till Linköping. Sen är det ju inte så långt till Mjölby men kanske har nån Linköpingsbro något bra förslag, kanske ända från Söderköping?
Det är en riktigt trevlig väg som jag brukar åka när jag ska till Dacketräffen i Virserum, och då tar jag andra färjan också över Slätbaken (ja det heter så där Göta kanal börjar - wirefärja).

Men att åka Bråviken och sen tillbaka upp till E4 är en rätt stor omväg.
Nej nej, inte tillbaka, snett ner till Söderköping och anslut till E4 vid Linköping. Visst, en liten omväg men hellre det än E4.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

tedman skrev:Nej nej, inte tillbaka, snett ner till Söderköping och anslut till E4 vid Linköping. Visst, en liten omväg men hellre det än E4.
Ok, du menar upp via V Husby? Då kommer man upp någonstans mellan Norrköping och Linköping.
Men den värsta tråkvägen Linköping-Mantorp-Mjölby slipper man tyvärr ändå inte om man inte ringlar in sig runt sjön Sommen. Men då har man att göra och frågan är om ens en GPS kan ta en ut ur den utan att hamna på regelrätta kostigar och komma fram samma dag :wink:

Det funkar heller inte bra att köra ovanför E4. Där är det istället för mycket vatten.

Just den här östgötaslätten verkar nästan vara som förgjord om man vill ta sig någonstans. Rakt neråt längt E22 går bra men vill man längre inåt landet och inte åker på andra sidan Vättern så måste man först till Linköping-Mantorp-Mjölby innan man kan göra något annat. Men har man väl kommit dit så kommer alternativen.

Sen beror det förståss på hur lång omväg man kan tänka sig för att slippa östgötaslätten.
Svänger man av neråt Sommen så är det fantastisk natur, men det är så mycket sjöar så det blir besvärligt om man ska åka runt.

En alternativ väg om man ska längre söderut längt E4, t.ex. ner mot Jönköping och Anderstorp är RV34 => kisa och sen LV134 => Eksjö, Nässjö, Sävsjö, Värnamo.

Om det bara inte är mörkt, regnar eller tidspress så kör jag alltid den vägen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#9 Inlägg av tedman »

Tyrannosaurus skrev: Ok, du menar upp via V Husby? Då kommer man upp någonstans mellan Norrköping och Linköping.
Men den värsta tråkvägen Linköping-Mantorp-Mjölby slipper man tyvärr ändå inte om man inte ringlar in sig runt sjön Sommen.
Precis, via V Husby.
Som du säger kan man göra det riktigt trevligt att åa runt Sommen, det har jag gjort ett antal gånger så där hittar jag rätt bra och dom vägarna är riktigt roliga samt en fantastisk natur. Problemet är att då blir det en rejäl omväg.
Sen kan man om man vill åka på västra sidan om E4 från Linköping ända ner til Ödeshög och sedan turistvägen därifrån till Gränna. Det är också en omväg på roliga vägar men med risk för mycket traktorer om vårbruket kommit igång, och därmed lera på vägen.

Vi får väl fundera på lite olika alternativ och ha pow-wow vid Järna när vi träffas allihop.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#10 Inlägg av tersan »

Det var ett väldigt gnäll på vägarna i Östergötland... jag har bott i Linköping/Norrköping i rätt många år nu och hittar bra i trakterna. Det finns mängder med kul vägar, så jag ska nog kunna komma på nåt!

Återkommer...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#11 Inlägg av tersan »

tersan skrev:Det var ett väldigt gnäll på vägarna i Östergötland... jag har bott i Linköping/Norrköping i rätt många år nu och hittar bra i trakterna. Det finns mängder med kul vägar, så jag ska nog kunna komma på nåt!

Återkommer...
Nu har jag funderat lite...
Om vi spinner vidare på ett alternativ ovan så var det att att ta färjan över Arkösund (sväng av vid Jönåker) och sedan fortsätta via Östra Husby och ner till Söderköping. En liten och grymt kul genväg får man om man några kilometer innan Sörping tar av till höger till Bjärka. Man korsar då E22 och kommer ut på väg 210 som leder till Linköping. Fortsätt sedan gamla E4 fram till Linköping. Väl där måste man tyvärr ut på E4an om man inte är inföding (och inte ens vi kör genom stan).

Sen finns det flera varianter...
- ta sista avfarten mot Linköping och kör sedan mot och genom Malmslätt. Då kör man på kurviga vägar mestadels norr om E4an och kommer fram vid Statoil i Mantorp.
- man kan också via samma avfart köra gamla landsvägen söder om E4, men den är inte så särskilt mycket roligare än E4. Dock mindre trafikerad.

Från Mantorp kan man sedan antingen köra genom Mantorp, via Mjölby och därifrån ta av mot Hogstad. Fortsätt den vägen till Väderstad så kommer man ut på turistvägen som leder till Gränna.
Ett annat alternativ är att köra till Skänninge, och därifrån köra mot Bjälbo och Väderstad.

Min variant är att köra från Bergs slussar (E4ans avfart vid IKEA), via Fornåsa och till Skänninge (min roliga väg till jobbet...). Därifrån som beskrivningen ovan.

Hojta om ni vill ha fler alternativ, bättre beskrivning, guidning, mätning av vägsträcka etc.

En sak till förresten: jag provåkte vägen från Järna i helgen, och mellan Vagnhärad och Lästringe är den stundtals i riktigt dålig skick med ordentliga gropar i asfalten.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#12 Inlägg av kennet »

Den här vägen är urtråkig, men det är den rakaste från Uddevalla. Vad tror du Elias har du någon ide, det finns många roliga kurvvägar runt Skövde Hjo men då blir det omväg istället. :?
http://www.hitta.se/Route.aspx#6476604; ... ;Jönköping;
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#13 Inlägg av tedman »

tersan
Vore väl trevligt om du kunde möta upp i Linköping, så kan du guida oss. Nu känner jag nog till alla vägar du nämde så det ska nog lösa sig, men det vore kul med ytterligare en viffer i gänget.

Hur är det med apex, ska du med?
Andra runtomkring Linköping?

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#14 Inlägg av jeppes »

Jag bor bara en 1/2 tim från gränna så jag skulle nog gärna möta upp ett gäng lite norröver, säg runt Mjölby eller nåt.
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

#15 Inlägg av jacken »

tedman skrev: Hur är det med apex, ska du med?
Andra runtomkring Linköping?
Vi bli nog 3 st. från Linköpingstrakten som ska komma på träffen...

Skriv svar