VFR träffen Norge 2011 - anmälningar till stugor
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: VFR träffen Norge 2011 - anmälningar till stugor
Så var det med det, tänkte skriva lite tips här som svar på HondaHasse men blev utslängd av forumet = allt borta och jag orkar inte skriva om allt 

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Kollat lite på detta, du måste köpa ett startpaket med modem. Vi delar på ett sånt när vi kommer till Norge. Vi kan väl samas om vem som ska ha det och närMaciver skrev:Testade att slänga i mitt 3 kort i ett gammalt Huwaei e220 från tele 2 och se på tusan, det kopplade upp mig och allt. Visserligen gick jag via min router för mobilt internet, så jag slapp mjukvaran från tele 2.Maciver skrev:Hmm, om man nu har modem kan man bara köpa kortet?? Kanske är så att mitt nuvarande modemet är låst?? Måste kolla det, hmm. Testa, testa.
Det bådar gott inför norge![]()

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Jodå.... ge inte upp så lättTyrannosaurus skrev:Så var det med det, tänkte skriva lite tips här som svar på HondaHasse men blev utslängd av forumet = allt borta och jag orkar inte skriva om allt

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Ok försöker igen (skrivet offline för säkerhets skull)HondaHasse skrev:Jodå.... ge inte upp så lättTyrannosaurus skrev:Så var det med det, tänkte skriva lite tips här som svar på HondaHasse men blev utslängd av forumet = allt borta och jag orkar inte skriva om allt
Mina kommentarer = Kursivt
Kläder
Underkläder (3-4 par räcker ta istället med några påsar Y3)
Skor (1 par sandaler?, 1 par vanliga)
1 par jeans (alternativt brallor med avtagbara ben då har man kortbrallor i ett)
Strumpor (3-4 par)
T-tröjor (3-4 st varav en av typen coolmax underställ)
Kortbyxor (om inte avtagbara ben)
Mysbyxor (behövs inte, underställsbrallorna duger, kan vara typ joggingbrallor)
Badkläder?? (om man planerar att bada)
Solglasögon
Ryggsäck?? (onödigt. Konsumkasse, påse, miniväska, tankväska, toppbox duger beroende på vad man ska ha det till)
Tvättmedel (Y3)
Tjock tröja
Tunt underställ (se ovan)
Varm jacka (så man slipper gå i hojstället hela tiden)
Hojsaker
Verktyg (originalverktyg kanske någon komplettering)
Silvertape (om man kör HD

Lagningskit till däck
Multiverktyg (se verktyg)
Reservnycklar till hojen
Parkeringsplatta (många har det, men en ihopknycklad ölburk duger alldeles utmärkt)
Diverse + Övrigt
GPS med laddare (kan kombineras)
Digitalkamera + Laddare, batteri, minne (kan kombineras)
MobilTelefon + Laddare (kan kombineras)
Dator + Laddare + Mobilt bredband (kan kombineras)
Pengar (i de valutor som behövs)
Pass (i förekommande fall)
Myggmedel
Ficklampa
Adressböcker (finns i mobiltelefon/dator)
Kartor
Resebrandvarnare (mjä)
Extra plånbok till Norska pengar
Hygien
Tandsaker
Duschsaker
Handduk (räcker med ett stort, typ mindre badlakan, kan tvättas med Y3)
Första förband
Mediciner
Köksprylar
Campingset (ja men ofta kan det kompletteras med engångsgrejer på campingar)
Vattendunk (ihoprullbar vattenpåse)
Bestick
Konservöppnare
Korkskruv (om man är vinpimplare, men då duger det ofta med en Leatherman eller schweizisk armékniv)
Tändstickor (bättre med tändare = blir inte blöt)
Grilltång (behövs inte, skogspinne + kniven

Vass kniv
Diskborste (liten bit svamp t.ex. scotch brite)
Diskmedel
Diskhanduk (behövs inte, lufttorka)
Soppåsar (behövs inte, påsar finns överallt)
Mat (det mesta kan man köpa på plats i småförpackningar)
Konserver
Såser
Kryddor (Cayenne, salt, grill, sallads)
Pasta
Ris
SnabbKaffe
Knäckebröd
Mjukost (förslagsvis på tub)
Ketchup (förslagsvis på tub)
Senap (förslagsvis på tub)
Vin
Öl
Campingsaker (bara om man planerar att campa, annars bara sovsäck om man ska bo på vandrarhem/i stuga. Hotell = stryk detta)
Tält
Liggunderlag
Sovsäck
Sidenlakan (behövs absolut inte)
Örngott (behövs inte heller, en ihopvikt jacka eller liknande duger som kudde)
Och ett släp till allt detta!! (precis

Tänk enkelt, många prylar kan användas i kombination t.ex. tvättlina = packremmar, tältlinor mm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Nu kan man ju snart slopa släpet!
Sidenlakan är bra att ha om man hamnar i en stuga där dom tvunget ska hyra ut lakan, har råkat ut för det! Tar nästan ingen plats alls.
Örngottet har man att stoppa i jackan eller vad man nu ska använda som kudde. Så blir det mer"kuddlikt"
Jag ska skriva om listan och lägga upp den här ingen. Fler kommentarer om listan emottages med tacksamhet!

Sidenlakan är bra att ha om man hamnar i en stuga där dom tvunget ska hyra ut lakan, har råkat ut för det! Tar nästan ingen plats alls.
Örngottet har man att stoppa i jackan eller vad man nu ska använda som kudde. Så blir det mer"kuddlikt"

Jag ska skriva om listan och lägga upp den här ingen. Fler kommentarer om listan emottages med tacksamhet!
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Släpet behöver du till ölenHondaHasse skrev:Nu kan man ju snart slopa släpet!![]()
Örngottet har man att stoppa i jackan eller vad man nu ska använda som kudde. Så blir det mer"kuddlikt"![]()

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- HondaHasse
- Donator 2018
- Kontakt:
Visst fan! Dom höll jag på att glömma!Donner skrev:Släpet behöver du till ölen

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Nääärå, man gör som polarn... Två flak öl i ena packväskan och sovsäcken i den andra... Vadå snelast? Iiiiiiinga problemHondaHasse skrev:Visst fan! Dom höll jag på att glömma!Donner skrev:Släpet behöver du till ölen

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

En liten viktig sak till med tanke på att det e Norge. Reflexväst. Är lag på att ha med det i/på fordonetTyrannosaurus skrev:Ok försöker igen (skrivet offline för säkerhets skull)HondaHasse skrev:Jodå.... ge inte upp så lättTyrannosaurus skrev:Så var det med det, tänkte skriva lite tips här som svar på HondaHasse men blev utslängd av forumet = allt borta och jag orkar inte skriva om allt
Mina kommentarer = Kursivt
Kläder
Underkläder (3-4 par räcker ta istället med några påsar Y3)
Skor (1 par sandaler?, 1 par vanliga)
1 par jeans (alternativt brallor med avtagbara ben då har man kortbrallor i ett)
Strumpor (3-4 par)
T-tröjor (3-4 st varav en av typen coolmax underställ)
Kortbyxor (om inte avtagbara ben)
Mysbyxor (behövs inte, underställsbrallorna duger, kan vara typ joggingbrallor)
Badkläder?? (om man planerar att bada)
Solglasögon
Ryggsäck?? (onödigt. Konsumkasse, påse, miniväska, tankväska, toppbox duger beroende på vad man ska ha det till)
Tvättmedel (Y3)
Tjock tröja
Tunt underställ (se ovan)
Varm jacka (så man slipper gå i hojstället hela tiden)
Hojsaker
Verktyg (originalverktyg kanske någon komplettering)
Silvertape (om man kör HD)
Lagningskit till däck
Multiverktyg (se verktyg)
Reservnycklar till hojen
Parkeringsplatta (många har det, men en ihopknycklad ölburk duger alldeles utmärkt)
Diverse + Övrigt
GPS med laddare (kan kombineras)
Digitalkamera + Laddare, batteri, minne (kan kombineras)
MobilTelefon + Laddare (kan kombineras)
Dator + Laddare + Mobilt bredband (kan kombineras)
Pengar (i de valutor som behövs)
Pass (i förekommande fall)
Myggmedel
Ficklampa
Adressböcker (finns i mobiltelefon/dator)
Kartor
Resebrandvarnare (mjä)
Extra plånbok till Norska pengar
Hygien
Tandsaker
Duschsaker
Handduk (räcker med ett stort, typ mindre badlakan, kan tvättas med Y3)
Första förband
Mediciner
Köksprylar
Campingset (ja men ofta kan det kompletteras med engångsgrejer på campingar)
Vattendunk (ihoprullbar vattenpåse)
Bestick
Konservöppnare
Korkskruv (om man är vinpimplare, men då duger det ofta med en Leatherman eller schweizisk armékniv)
Tändstickor (bättre med tändare = blir inte blöt)
Grilltång (behövs inte, skogspinne + kniven)
Vass kniv
Diskborste (liten bit svamp t.ex. scotch brite)
Diskmedel
Diskhanduk (behövs inte, lufttorka)
Soppåsar (behövs inte, påsar finns överallt)
Mat (det mesta kan man köpa på plats i småförpackningar)
Konserver
Såser
Kryddor (Cayenne, salt, grill, sallads)
Pasta
Ris
SnabbKaffe
Knäckebröd
Mjukost (förslagsvis på tub)
Ketchup (förslagsvis på tub)
Senap (förslagsvis på tub)
Vin
Öl
Campingsaker (bara om man planerar att campa, annars bara sovsäck om man ska bo på vandrarhem/i stuga. Hotell = stryk detta)
Tält
Liggunderlag
Sovsäck
Sidenlakan (behövs absolut inte)
Örngott (behövs inte heller, en ihopvikt jacka eller liknande duger som kudde)
Och ett släp till allt detta!! (precis)
Tänk enkelt, många prylar kan användas i kombination t.ex. tvättlina = packremmar, tältlinor mm.
"Bättre än HD"
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Om jag inte tar fel så gäller det bara för bilar, reflexväst om man t.ex. behöver byta hjul. En hoj tar ju betydlgit mindre plats vid vägkanten.Seth skrev:En liten viktig sak till med tanke på att det e Norge. Reflexväst. Är lag på att ha med det i/på fordonet
Jag skulle aldrig köpa en reflexväst, men när jag åkte HojX ett år så delade Handelsboden ut västar till alla som gick ombord. Den hamnade i skuffen på bilen tillsammans med verktygen, varningstriangeln, en trasa, punkaspray, ett par handskar och lite annat Scheiß. Och där lär den nog få ligga... Kanske att jag skulle ta på den om jag får punka på en motorväg mitt i natten.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Fantastiskt initiativ att föreslå en packlista
Men beträffande mat. Är det koncensus på att vi ska ha med mat och äta "ute"? De blir lite "konstigt" om hälften har förberett mackor etc medans andra hälften suger på sitt VISA-kort

Men beträffande mat. Är det koncensus på att vi ska ha med mat och äta "ute"? De blir lite "konstigt" om hälften har förberett mackor etc medans andra hälften suger på sitt VISA-kort

Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Hmmm suger på sitt VISA-kort....det kan inte vara mättande.....Robert skrev:Fantastiskt initiativ att föreslå en packlista![]()

Jag kommer förmodligen handla mat på vägen, vet inte hur Spättan kommer att göra men vi kommer inte ha så mycket plats för mat....
/Råttis
Vi satsar på att ha så lite packning som möjligt för att maximera körupplevelsen (eller faktiskt för att vi har så otroligt små packväskor), så vår tanke är att ordna frukostarna själva och köpa lunch och middag utefter vägen. Med tanke på att vi kommer att bo på Folven flera nätter så skulle vi ju kunna ordna någonting tillsammans någon kväll också.Råttis skrev: Jag kommer förmodligen handla mat på vägen, vet inte hur Spättan kommer att göra men vi kommer inte ha så mycket plats för mat....
/Råttis
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
du har rätt. Letade upp stycket igen.Tyrannosaurus skrev:Om jag inte tar fel så gäller det bara för bilar, reflexväst om man t.ex. behöver byta hjul. En hoj tar ju betydlgit mindre plats vid vägkanten.Seth skrev:En liten viktig sak till med tanke på att det e Norge. Reflexväst. Är lag på att ha med det i/på fordonet
Jag skulle aldrig köpa en reflexväst, men när jag åkte HojX ett år så delade Handelsboden ut västar till alla som gick ombord. Den hamnade i skuffen på bilen tillsammans med verktygen, varningstriangeln, en trasa, punkaspray, ett par handskar och lite annat Scheiß. Och där lär den nog få ligga... Kanske att jag skulle ta på den om jag får punka på en motorväg mitt i natten.
"Bättre än HD"
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Glömde en viktig sak i "min" lista som passar in under katergorin Diverse + Övrigt...
Nämligen "bibeln" - SMC-Kalendern. Den åker alltid med, en typisk "bra-å-ha"-grej.
Är planen att fixa mer käk på någon camping så kan man ta med sig en liten ihopvikbar kylväska, men det blir ett jävla spring och byta kylklampar om det är varmt.
Ett enkelt trick för att hålla maten (och ölen) hyfsat sval på en camping är att helt enkelt lägga det i en påse direkt på marken innanför yttertältet. Även om det inte duger för att t.ex. hålla t.ex. mjölk och kött färskt särskilt länge (högst 1 dag rekommenderas speciellt för kött om det är ordentligt förpackat) så funkar markkylan utmärkt för lite mer hållbara grejer.
Nämligen "bibeln" - SMC-Kalendern. Den åker alltid med, en typisk "bra-å-ha"-grej.
Nejdå, ingen koncensus, men. Kommer man överens att fika på någon rastplats så tar man med sig mackor mm. för just det tillfället men inte mer. Är man på en camping, t.ex. mc-träff så kan man dra iväg en sväng och köpa det man behöver när man har slagit upp tältet och lättat packningen. Men det finns ingen anledning att ta med sig en massa "scheiss" och kylboxar mm. även om det finns dom som roar sig med det.Robert skrev:Fantastiskt initiativ att föreslå en packlista
Är planen att fixa mer käk på någon camping så kan man ta med sig en liten ihopvikbar kylväska, men det blir ett jävla spring och byta kylklampar om det är varmt.
Ett enkelt trick för att hålla maten (och ölen) hyfsat sval på en camping är att helt enkelt lägga det i en påse direkt på marken innanför yttertältet. Även om det inte duger för att t.ex. hålla t.ex. mjölk och kött färskt särskilt länge (högst 1 dag rekommenderas speciellt för kött om det är ordentligt förpackat) så funkar markkylan utmärkt för lite mer hållbara grejer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal