Sida 1 av 1

Fjädringstips på hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 02, 2016 14:11
av Spiderpig
Tjohej,

Köpte mig en viffer 800 2006 i våras och bytte bort en zx10r-2006 då försäkringen blev för dyr. Då jag och cheyen varit på flera utomlandssemestrar tidigare i Europa så kändes det som ett bra alternativ då det satt hårda VATTENTÄTA väskor på samt topbox. Resan gick bra! Körde Tyskland (Mosel) Frankrike, Schweiz, Österrike och Tyskland hem. En sak som jag dock inte kände mig helt tillfreds med var att den inte kändes speciellt stabil. Justerade trycket i däcken och skruvade på stötdämpningen men fick inte till det.. Blev rent ut sagt besviken. Skulle velat blåsa på i 160 på autobahn men när jag kom upp i närmare 140 så kändes det obehagligt, även mot slutet på resan när jag borde vant mig. Det kom BMW 1200, 1500 och 1600 flygandes förbi. Fjr 1300 låg någon minst i 200 med full packning och swoshade förbi.. HUSVAGNAR låg till och med i 130 blås och det var i den filen jag fick ligga. Nä Ninjan jag hade innan med mjukväskor och för den delen min 900 ninja innan dess med mjukväskor kändes betydligt stabilare. Trots mindre kåpor än viffern. Har jag gjort något fel? Tänkt fel? Dessutom har vi genom de åren vi rest på hoj lärt oss att packa jämt och så lätt som möjligt så det var garanterat bättre packat nu än nånsin tidigare.. Fasen jag hade stora planer på hojen. Tänkt riva ner den helt i vinter, pulverlacka ramen svart och lacka den i pärlemorvit med nya fräscha hondadekaler (såna där som sitter på de nya viffrarna) och bänka den med PC5 men nu känns det inte alls inspirerande. Slängde av allt vad väskor hette och bytte däck när jag kom hem och gasade på själv men har inte fått tillbaka hojsuget.. Någon som har tips?!

Re: Hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 02, 2016 16:17
av Maciver
Jag bytte bakfjäder på min i våras. Jag har en 08 och fjädern var redan slut. Kolla även på ev byte av framfjäder. Hojen blir helt annorlunda.
En annan sak.
Min hoj är väldigt känslig när det gäller balanseringen av hjulen. Just vid 140 börjar den vobbla ordentligt OM balanseringen inte är rätt.
Lycka till

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Re: Hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 02, 2016 17:54
av Mister
Maxade du fjäderförspänningen bak och det beter sig så. Så verkar det vara som Maciver skriver. Det märks av framförallt av i belastning med skjuts eller i inspirerad körning. Det du ska kolla är sag på hojen. Det ger dig kvitto på hur det är ställt med dämpningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 02, 2016 18:47
av Spiderpig
Japp maxade fjäderspänningen. Kändes ingen jätteskillnad iof. Ska den bli väldigt stum när den är maxad?

Re: Hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 02, 2016 19:53
av Mister
Njae. Kanske man kan säga. Fjäderkraften är linjär. Ändrar man fjäderförspänningen så ändrar man arbetsområdet som fjädringen utsätts för. Vet inte vad du väger. Men låt oss säga hundra kilo med ökad vikt på 70, dvs 170 kg. Då blir fjädringsarbetsområdet ett annat med 70 % viktökning. Går inte det korrigera så är det att byta fjäder.

Koll sag. Då har du facit. Vad har hojen gått förresten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 02, 2016 20:13
av Spiderpig
Hänger inte riktigt med men få fördjupa mig under morgondagen i fjäderförspänningen. Väger närmare 95 kg. Ska kolla Sag i övermorgon! Den har gått snart 2400 mil. Tack för bra svar!

Re: Hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 02, 2016 22:09
av Mister
Var noga när du koll sag och gör det med olika belastningar. (Dvs även med passagerare o utrustning osv) då får du vilka justeringar också du behöver göra. Kolla sag både bak och fram. (Strunt returen tills du har fått till rätt sag). Det bör ligga mellan 30-35 mm (har jag för mig på din) men kontrolleras på fjädringsvägen.

Har du någon som kan hjälpa dig? Annars är du välkommen till Smålandsskogarna :)

Att en fjädring blir dålig vid 2400 mil låter konstigt. Dock är ju de inställda o byggda för lättviktsjapaner från början. :)

Btw, den är inte ändrad på ngt annat sätt? Typ sänkt. Dvs sänkt gafflarna (ändrad rake), eller andra hundben.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 02, 2016 22:27
av Björnbär
Någon här kanske vet på rak arm hur gaffelbenen skall vara inställda. Som jag tipsade på Sporthoj. :-)

Re: Hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 02, 2016 23:30
av Björnbär
Kollat verkstadshandboken, det skall vara 41mm från gaffelkronan till toppen av gaffelbenen original.

Re: Hojsemester - hjälp

Postat: ons aug 03, 2016 12:32
av Conseal
Har för mig att det står max 120km/h eller ngt i väskorna med tanke på hur de förändrar luftflödena. Min börjar också kännas lite funky över 130 med alla väskor på.

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

Postat: fre aug 05, 2016 10:30
av adrian_vg
På min sista viffer, en nollnolla, var jag tvungen att ställa upp förspänningen ganska mycket även för solokörning. Den hade då gått ca 4000 mil.

Det är inga race-komponenter vi talar om, och dessutom snart i ditt fall tio år gamla.
Du kan inte jämföra med komponenterna från en ZX10R...

Byta fjäder både fram och bak kan vara aktuellt, om du tänker dig mer körning med passagerare.

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

Postat: fre aug 05, 2016 19:56
av Spiderpig
Okej i morgon sker det. Ska kontrollera sag samt rake då jag fått ihop några som kan hjälpa till samt kollat runt på youtubefilmer hela veckan :P . Ska bli mycket intressant att se vad det ger. En fråga bara. När jag ska justera in rake på hojen. Det ska vara 41 mm från gaffelkronan till toppen av gaffelbenen. Kanske blir mer uppenbart när jag står och kikar på det men är det någon som kan bifoga en bild på hur man ska mäta? Har beställt Haynes manual men kommer först slutet på nästa vecka.

De filmer jag kikat in är:

https://www.youtube.com/watch?v=Ikjw4Ih ... mC4YesUAvw

Vet inte riktigt hur justeringen ska vara för vardagsåkning men satsar på baninställning för att se hur det känns.

https://www.youtube.com/watch?v=ZtzTyCK ... mC4YesUAvw

Vet inte vad sag ska vara på vfr men kör på 35 mm bak och fram. Verkar vara en rätt bra setup eller vad kör ni själva med??

Det lutar åt att jag satsar på hojen ändå. Helrenovering av gaffel samt bakdämpare blir ytterligare projekt i vinter. Någon som vet hur yss dämpare är? finns på ebay för 3.000:- kanske är bättre än att renovera originaldämparen med ny fjäder osv?

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

Postat: lör aug 06, 2016 10:05
av adrian_vg
Mister är en riktig fena på sag-inställningar. :D

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

Postat: lör aug 06, 2016 10:42
av Spiderpig
Ok gick precis igenom hojen.

Sag

Fram:
L1 - 12,8 cm
L2 - 8,0 cm
L3 - 8,7 cm

L1-(L2+L3)/2=4,45

3,5-4,45=0,95

Alltså ska jag justera framgaffeln 0,95 cm. Har inte verktyg här så gör detta i eftermiddag. Vilket håll?

Bak:
L1 - 44,6 cm
L2 - 41,2 cm
L3 - 41,3 cm

L1-(L2+L3)/2=3,35

3,5-3,35=0,15

Alltså ska jag justera bakfjädringen 0,15 cm. Vilket håll?

Rake

Mätte från gaffelkronan till toppen på gaffelbenen (alltså inte justerskruven utan där det är plant) och fick det till 45mm. Ska justera detta i eftermiddag till 41mm som Björnbär nämnde.

Vad beträffar flödet genom stötdämparna så tyckte jag att det kändes rätt bra. Den studsade varken något extra bak eller fram. Kändes som den tog ungefär en sekund att komma upp igen och liksom satte sig som Moss nämnde i den ena av filmerna så justerar inget där.

När jag gjort ändringarna ska jag ut och provköra i morgon och känna efter lite.

Finns det någon erfaren förare i Borås området som kan tänka sig att ta en snabbtitt på min setup och tycka till?

Re: Fjädringstips på hojsemester - hjälp

Postat: tis aug 09, 2016 11:01
av Mister
Det ser inte hel uppåt väggarna med siffrorna för gatkörning. Hur är det med ytterligare belastning? Dvs med packning och flickvän?


Skickat från min iPhone med Tapatalk