Senast jag och en polare körde en tur i Europa så planerade vi ingenting. Nu är det iofs ett tag sen, men då körde vi övernattning genom att svänga av Autobahn nånstans i obygden, det finns iofs inte så mycket obyggd i Tyskland, men inte i närheten av någon större stad och letade oss in i närmaste byhåla och ett lokalt Gasthaus/hotell och hade inte dom plats så fanns det oftast ett tvärs över gatan.
I Sverige och Norge är det lite annorlunda eftersom det inte är lika tätbefolkat... Än! Så här får man planeras lite mer, men ofta går det att hitta nåt Vandrarhem, B&B, "Bo på lantgård" mm. Har man tältet med sig så kan man även använda sig av allemansrätten. Men i dagsläget bör man nog bara använda den på mer avsides platser så man inte riskerar nattligt främmande.
GPS förresten.
Jag har visserligen GPS i bilen (fast monterad) men när jag åker hoj brukar jag köra efter LuffarGPS = Skriver noter och fäster i kåpan med lite tejp - Funkar kanon

Exempel: Kollar kartan. Vad ska jag sikta på? Vad kan det tänkas stå på vägskyltarna? Understruket ortsnamn där jag ska svänga av => Nytt vägnummer, nytt sikte osv.
Oftast stämmer det rätt hyfsat men i vissa lägen får man stanna och ta fram kartan för att dubbelkolla. Nån enstaka gång har det hänt att jag har fått fråga nån lokal förmåga.
Det har även funkat utomlands.