Vad för sovsäck till Norge?

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Vad för sovsäck till Norge?

#1 Inlägg av moshh »

Drar en hojresa till Norge nu 15-23 juli och undrar vad för typ av sovsäck jag bör ha med mig. Vi har tänkt hålla oss till mellersta Norge, Atlantvägen, Trollstigen, Geiranger osv. och vi är två personer som tältar i ett 3-mannatält ifall det inte regnar. Campingkillen på XXL rekommenderade en sovsäck med komforttemperatur på 6 grader som kändes väldigt tjock, ser framför mig hur solen går upp och det blir en bastu i tältet. Alternativet till det var en sommarsovsäck med komforttemperatur på 15 grader som mer eller mindre var ett lakan, vilket kändes lite väl tunt. Kanske något mittemellan? Vad rekommenderar ni? Hur kallt blir det bland fjordarna i juli?

/Kara
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad för sovsäck till Norge?

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Om man säger så här.
En varm sovsäck går att öppna om det blir för varmt, är det för kallt så fryser man om man har en kall sovsäck.

Själv har jag en -5 säck och den åker med i alla väder. Är det skitvarmt så lägger jag mig bara på liggunderlaget med en badhandduk eller lakan under och sovsäcken som täcke.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vad för sovsäck till Norge?

#3 Inlägg av HondaHasse »

Tyrannosaurus skrev:Om man säger så här.
En varm sovsäck går att öppna om det blir för varmt, är det för kallt så fryser man om man har en kall sovsäck.

Själv har jag en -5 säck och den åker med i alla väder. Är det skitvarmt så lägger jag mig bara på liggunderlaget med en badhandduk eller lakan under och sovsäcken som täcke.
Låter som en bra plan!
Vädret är mycket varierande i Norge, från 6+ till 20+ på några timmar och mil! Vi körde på Lofoten -05 och körde från 15 gr och sol i Riksgränsen till 6 gr och ösregn på några mil bara. Fanns massa billiga "Hytter" som vi hyrde för en natt när vi tyckte det regnade för mycket.
Jag hade tagit 6 gr sovsäcken och gjort som Robban säger.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Vad för sovsäck till Norge?

#4 Inlägg av moshh »

HondaHasse skrev:
Tyrannosaurus skrev:Om man säger så här.
En varm sovsäck går att öppna om det blir för varmt, är det för kallt så fryser man om man har en kall sovsäck.

Själv har jag en -5 säck och den åker med i alla väder. Är det skitvarmt så lägger jag mig bara på liggunderlaget med en badhandduk eller lakan under och sovsäcken som täcke.
Låter som en bra plan!
Vädret är mycket varierande i Norge, från 6+ till 20+ på några timmar och mil! Vi körde på Lofoten -05 och körde från 15 gr och sol i Riksgränsen till 6 gr och ösregn på några mil bara. Fanns massa billiga "Hytter" som vi hyrde för en natt när vi tyckte det regnade för mycket.
Jag hade tagit 6 gr sovsäcken och gjort som Robban säger.
Växlar det så mycket även längre söderut? Lofoten är ju väldigt långt upp, vi kommer köra till Trondheim som längst.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Vad för sovsäck till Norge?

#5 Inlägg av Mister »

Njae. Är där nu och kör med vårsommarhöst sovsäck, dvs ingen som är designad för minusgrader, håller till söderut. MEN, förbered dig för regn. kommer ibland en del. En riktigt hygglig campinggranne kom just nu med en pressening till min hoj :) Norrmänn är trevliga :) Lycka till med resan!
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Re: Vad för sovsäck till Norge?

#6 Inlägg av jenshenrik »

Hej :)
Mountain Hardwear er super kvalitet:
http://www.mountainhardwear.eu/Men%27s% ... 37#start=7
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Skriv svar