Ni som varit ute på utlandsresor med hojen, har ni några tips att dela med er av? Saker som MÅSTE med, saker som är bra om de kommer med? Vad ska vara lättillgängligt i t.ex tankväska? Kan självklart klura ut en hel del själv men det är inte fel att tanka andra på synpunkter/erfarenheter.
Resan är den förestående Sachsenring-turen i mitten av juli om tipsen är säsongsberoende
Måste nog inflika att en colaburk eller dyligt och ståltråd är underbart när avgasröret går sönder.....
om man inte vill att dom sista i gruppen skall höra en i tunnlarna i Norge
/Råttis
Råttis skrev:Måste nog inflika att en colaburk eller dyligt och ståltråd är underbart när avgasröret går sönder.....
om man inte vill att dom sista i gruppen skall höra en i tunnlarna i Norge
/Råttis
Nu förstår jag inte vad du menar?
Gick ju fint med locket från en leverpastejburk
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Råttis skrev:Måste nog inflika att en colaburk eller dyligt och ståltråd är underbart när avgasröret går sönder.....
om man inte vill att dom sista i gruppen skall höra en i tunnlarna i Norge
/Råttis
Nu förstår jag inte vad du menar?
Gick ju fint med locket från en leverpastejburk
Kul att se att jag inte är den ende med såna fulfixar (som har en ovana att bli permanenta...).
Shineray XY150ST Tunafish Edition...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Rydh skrev:Ett tips jag snappade upp elsewhere var att ta med en 0,5 l lättmetalltermos att hälla över kallt vatten i. Håller sig kallt över nästa "depåstopp"
Beror på vad du vill uppnå.....om du vill ha svalkande så helt OK, men vill du inte slösa på kroppens energi så skall du ha lagom kallt/varmt vatten (inte kylskåpskallt).
Kan ni som kört långturer med sidoväskor ge lite packtips? Inte för att jag kommer släpa med sig så mycket tunga grejer men någon tanke inför packningen bör jag väl ha. Känns som att tungt högt i väskorna bäst borde efterlikna tyngdpunkten med passagerare?
Ska jag justera fjädring/däcktryck något vid körning med packade väskor?
Rydh skrev:Kan ni som kört långturer med sidoväskor ge lite packtips? Inte för att jag kommer släpa med sig så mycket tunga grejer men någon tanke inför packningen bör jag väl ha. Känns som att tungt högt i väskorna bäst borde efterlikna tyngdpunkten med passagerare?
Ska jag justera fjädring/däcktryck något vid körning med packade väskor?
Lägg ut allt du vill ta med dig på turen På exvis golvet. Plocka sen bort hälften. Fördela på vardera väskan med det tyngsta i botten och det du behöver få tag på snabbt överst. Har du en tankväska lägg plånbok mm och ev regnställ där.
Standard tryck i däcken, 2,5 fram och 2,9 bak. Du kan dock förspänna upp några hack bak beroende last.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Rydh skrev:Kan ni som kört långturer med sidoväskor ge lite packtips? Inte för att jag kommer släpa med sig så mycket tunga grejer men någon tanke inför packningen bör jag väl ha. Känns som att tungt högt i väskorna bäst borde efterlikna tyngdpunkten med passagerare?
Ska jag justera fjädring/däcktryck något vid körning med packade väskor?
Lägg ut allt du vill ta med dig på turen På exvis golvet. Plocka sen bort hälften. Fördela på vardera väskan med det tyngsta i botten och det du behöver få tag på snabbt överst. Har du en tankväska lägg plånbok mm och ev regnställ där.
Standard tryck i däcken, 2,5 fram och 2,9 bak. Du kan dock förspänna upp några hack bak beroende last.
Ingen orsak.
Jag är personligen lite anti-topbox eftersom jag inte gillar idén att man bara slänger in grejor där av bara farten. En topbox sitter väldigt långt upp och väldigt långt bak och kan potentiellt störa hojens balans.
Skivbromslås tycker jag räcker förresten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Ingen orsak.
Jag är personligen lite anti-topbox eftersom jag inte gillar idén att man bara slänger in grejor där av bara farten. En topbox sitter väldigt långt upp och väldigt långt bak och kan potentiellt störa hojens balans.
Skivbromslås tycker jag räcker förresten.
Jag har ingen toppbox. Funderar på att skaffa men den kommer nog i så fall bara att användas med passagerare. Skulle jag ha mer packning nu så blev det nog en packrulle.