Kan/ska jag köra till Italien? (Jag ska :D)

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#16 Inlägg av moshh »

Bra tips!
Donner skrev:Kan inte ladda upp den filtypen på forumet. Skall se om jag kan lägga upp den nånstans annars kan jag maila den till dig.
Du kan maila mig på kara.ghasemiani@gmail.com :)
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#17 Inlägg av moshh »

Donner skrev:Vinjett är ett klistermärke som man kan köpa på bensinstationer som betalning för att få köra motorväg.
Är det bara i Österrike man måste ha vinjett?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#18 Inlägg av tersan »

moshh skrev:
Donner skrev:Vinjett är ett klistermärke som man kan köpa på bensinstationer som betalning för att få köra motorväg.
Är det bara i Österrike man måste ha vinjett?
Schweiz har också krav på vinjett, och är man i norra Italien är det ju lätt hänt att man tar den vägen dit eller hem.

SMC har en bra avdelning med resetips och vad som gäller i olika länder: http://www.svmc.se/travel/Resa_utomlands/
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#19 Inlägg av Donner »

Vi körde bara bergsvägar i Schweiz så vi klarade oss med vinjett i Österrike, kostade några euro för 10 dagar.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

twowheeltours
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör aug 21, 2010 10:53
Ort: Nora

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#20 Inlägg av twowheeltours »

Hej!

Man blir litet avundsjuk på dig som har en spännande resa framför dig. Vill du köra mc så har du drivkraften och tycker att det är roligt och då går säkert allt bra. Hur du skall preparera din mc har du säkert koll på. Det är ju industriländer du ska till så skulle något mot förmodan gå sönder finns ju en Hondamekaniker i varje stad av betydelse. Mat, säng och bensin funkar ungefär som här och har du ett laddat betalkort så ligger Europas bankomater öppna för dig. Hotel, Gasthaus och Zimmer Frei betyder någonstans att bo. Har du aldrig kört på Autobahn? Grattis till en ny erfarenhet. Få mc funkar bättre på Autobahn än en VFR! Världens bästa mc-körning finns i Alperna som ju måste passeras, i sanning ett positivt laddat problem. När du likt Hannibal tagit dig över Alperna så befinner du dig i ett av Europas meckan för alla som gillar motorer. Ingen vet hur länge Moto Guzzis fabrik och museum kommer att finnas kvar så varför inte kolla in hur deras V8 ser ut. Ducatis fabrik och Museum i Bologna är snyggt uppbyggt och bör besökas. De italienska bilfabrikerna, och det är inte Fiat jag tänker på finns också i regionen. I Mantova finns ett museum över bygdens store son Tazio Nuvolar, den flygande djävulen från Mantova. En av racinghistoriens legender som på 20 och 30-talet riskerade livet på både bil och motorcykel. Om du åker från Ducati i Bologna mot Florens över Paso dela Futa åker du på vägen där Ducati testar sina motorcyklar och som även var specialsträcka i landsvägsloppet Mille Miglia.

Glöm inte passet och pengarna, kör försiktigt.

Olle

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#21 Inlägg av moshh »

tersan skrev:Schweiz har också krav på vinjett, och är man i norra Italien är det ju lätt hänt att man tar den vägen dit eller hem.

SMC har en bra avdelning med resetips och vad som gäller i olika länder: http://www.svmc.se/travel/Resa_utomlands/
Mycket bra länk! Jag kör ju från Göteborg och har tänkt ta färja från Helsingborg samt Rödby. Är detta det smidigaste alternativet tror ni?
På SMC-länken skrivs det om att man ska surra fast hojen ombord på färjan vilket jag inte ens hade tänkt på. Gör ni detta på sådana korta färjsträckor?
Hur surrar man då fast den på enklast sätt så man kanske hinner gå på toa innan man ska börja spänna av hojen igen?

En annan fråga, hade ni gjort denna resa med er högmullrande effektljuddämpare på eller den tama originaldämparen?
Donner skrev:Denna rutt hade jag kört 8)

https://maps.google.com/maps?saddr=M%C3 ... ,5,6,7&z=8
Jag tittade lite närmare på rutten och ser att den inte går genom Schweiz alls, vilket kanske inte är så konstigt då det snarare blir en omväg om man ska till Como.
Är det värt att köra en liten omväg så man får med Schweiz? Jag har mest fått intrycket av att det är jättefina vägar där men de kanske inte skiljer sig så mycket från Österrike/norra Italien?

/Kara
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

twowheeltours
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör aug 21, 2010 10:53
Ort: Nora

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#22 Inlägg av twowheeltours »

Hej!

Mullerljuddämparen såklart! När du växlar ned till 2:an inför en hårnål, rundar och sedan ger gas uppför berget så ångrar du dig inte...

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#23 Inlägg av HondaHasse »

moshh skrev:En annan fråga, hade ni gjort denna resa med er högmullrande effektljuddämpare på eller den tama originaldämparen?
Jag hade inte chansat på att ta effektljuddämpare om den inte är "street legal" Tyska polisen är inte att leka med då, du får inte köra vidare med den dämparen på! Har danska vänner som har råkat ut för detta.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#24 Inlägg av Donner »

Donner skrev:Denna rutt hade jag kört 8)

https://maps.google.com/maps?saddr=M%C3 ... ,5,6,7&z=8
Kara skrev: Jag tittade lite närmare på rutten och ser att den inte går genom Schweiz alls, vilket kanske inte är så konstigt då det snarare blir en omväg om man ska till Como.
Är det värt att köra en liten omväg så man får med Schweiz? Jag har mest fått intrycket av att det är jättefina vägar där men de kanske inte skiljer sig så mycket från Österrike/norra Italien?

/Kara
Vägarna som vi körde i Schweiz var bara bergsvägar, det var mer en passage för oss och för att komma till bergsbyn Livigno. Men på vägen hem kan du ju göra en avstickare dit. Jämför man med Italien och Österrike så är det samma typ av vägar. Enl min rutt så kommer du över Stelvipasset från andra hållet jämfört med vad vi gjorde.

Ang färjan så har jag vaktat hojen mellan Helsingborg och Helsingör. På färjan som går från Rödby så hänger det spännband på väggen som man spänner över sadeln och ner i golvet.

Mullerljuddämpare är inte bra i Tyskland, jag monterade originalet när jag körde ner.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#25 Inlägg av moshh »

Donner skrev:
Vägarna som vi körde i Schweiz var bara bergsvägar, det var mer en passage för oss och för att komma till bergsbyn Livigno. Men på vägen hem kan du ju göra en avstickare dit. Jämför man med Italien och Österrike så är det samma typ av vägar. Enl min rutt så kommer du över Stelvipasset från andra hållet jämfört med vad vi gjorde.

Ang färjan så har jag vaktat hojen mellan Helsingborg och Helsingör. På färjan som går från Rödby så hänger det spännband på väggen som man spänner över sadeln och ner i golvet.

Mullerljuddämpare är inte bra i Tyskland, jag monterade originalet när jag körde ner.
Okay! Hur är det med fastspänning på tåget? Är det något man gör själv? Behöver jag ha med egna spännband eller finns allt där?
Kan tillägga att jag precis bokade biltåget Hamburg-München! Resan blir av! Ge mig så mycket tips ni bara kan! :D
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#26 Inlägg av Donner »

moshh skrev:
Okay! Hur är det med fastspänning på tåget? Är det något man gör själv? Behöver jag ha med egna spännband eller finns allt där?
Kan tillägga att jag precis bokade biltåget Hamburg-München! Resan blir av! Ge mig så mycket tips ni bara kan! :D
Dom delar ut stroppar när du väntar på lastningen i Hamburg, dom hjälper dig att sätta fast dom. Sen måste du ha hjälmen på när du kör ombord. Tänk på låg takhöjd.

Dom visar dig var du skall köra och sen ställer du hojen på sidostödet och tar bort allt löst som kan flyga av typ tankväska och sånt.
Sen spänner dom fast hojen åt dig.

Här kan du se hur det fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=GfZPVnosO0U
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#27 Inlägg av moshh »

Donner skrev: Dom delar ut stroppar när du väntar på lastningen i Hamburg, dom hjälper dig att sätta fast dom. Sen måste du ha hjälmen på när du kör ombord. Tänk på låg takhöjd.

Dom visar dig var du skall köra och sen ställer du hojen på sidostödet och tar bort allt löst som kan flyga av typ tankväska och sånt.
Sen spänner dom fast hojen åt dig.

Här kan du se hur det fungerar.

http://www.youtube.com/watch?v=GfZPVnosO0U
Sjyst!
Jag försöker leta vandrarhem/hotel i Österrike någonstans halvvägs mellan München och Como på rutten du gav mig.
Är detta något man bör boka i förhand eller tar man det på vägen bara? Hur hade ni gjort?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#28 Inlägg av Donner »

Boka gärna i förhand så du vet att det finns plats.

Gav dig en länk på ett bra bikerhotell tidigare men här kommer den igen :wink: http://www.fernblick-fiss.at/index.php?id=252
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#29 Inlägg av moshh »

Donner skrev:Boka gärna i förhand så du vet att det finns plats.

Gav dig en länk på ett bra bikerhotell tidigare men här kommer den igen :wink: http://www.fernblick-fiss.at/index.php?id=252
Mjo jag såg det fast jag hade tänkt mig något billigare. Billigaste alternativet jag hittade där var på 51euro. Det är antagligen värt pengarna dock?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien? (Jag ska :D)

#30 Inlägg av moshh »

Är Rain-X bra att ha med? Har aldrig använt sådant. Finns det att köpa i Göteborgsområdet och om inte finns det någon bra motsvarighet någon annanstans? Jag tittade på Biltemas Rain-Off men de var osäkra på om det fungerade på plast.

En annan fråga, tar de svenska Visa-kort på alla mackar? När vi var i Rotterdam och skulle handla i köpcentrum på stora butikskedjor så fungerade inte våra kort.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Skriv svar