Sida 1 av 12

VFR hojsemestertur - 2011 ?

Postat: fre jul 23, 2010 14:34
av Mister
Inför VFR Meet nu i augusti, där vi kan "surra" lite om ämnet, så tänkte jag se ifall det vore intresse att göra en gemensam Österike/norra Italien resa nån gång under 2011

Efter denna tråd:
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3104

Och dessa bilder http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=3306

Samt med artiklen i senaste numret av Motorrad. Så, kan jag iag inte motstå suget längre. :P


Så frågan är, vilka skulle kunna tänka sig att göra en gemensam VFR resa dit ?

Samt, ni som har kunskap om detta:
Tipsa om era diverse erfarenheter och restips, stort som smått. Såsom t ex praktiska saker; hur lång tid behöver man, är autozug ett alternativ, olika kostnader till vad får man inte missa mm mm mm.
Själv är jag helt novis, och ingen vidare Reisleiter :oops: Men med tips o erfarenheter från tidigare resenärer, så kanske det går att få ihop någon resplan som kan vara vettig.

Samt, jag lägger upp denna tråd tidigt såsom nu, för själv måste jag planera semester tidigt, samt sälja in iden till övriga familjen att en hojtur i Europa är ett måste :lol:

Sen, ifall det skulle bli en gemensam tur, så får vi nog komma överens om en vecka (eller vad det nu behövs) gemensamt, på ett relativt tidigt stadium.

Övriga synpunkter ?

/Mister

Postat: fre jul 23, 2010 15:19
av Sälle
Jag kan säga att en vecka är för kort tid. Det paketet på hotellet i alperna som jag bokat är det kortaste och är på 4 övernattningar. Sen är det nästan en synd att köra förbi Prag eftersom det inte är så stor omväg.

Dom som är inresserade kan fråga ut mig på träffen eftersom jag precis kommer att ha gjort resan. jag kommer inte att stanna på träffen utan bara komma ner och hälsa på någon kväll samt ev. följa på kortegen.

Kanske följer jag med nästa år på en resa, jag har ju ingen annan att åka med nu.

Postat: fre jul 23, 2010 15:25
av Donner
Ja jag är oxå heltänd på Österrike och norra Italien. Nackdelen är att det är långt dit, dvs jäkligt lång transportsträcka. I så fall bör man ha några dagar på sej att köra ner. Är det 35 grader varmt så tar det ordentligt på orken att köra många mil i sträck. En tanke är ju det där transporttåget som går ner.

Vi får flumma vidare på träffen om detta. 8)

Postat: fre jul 23, 2010 15:27
av Donner
Sälle: Var i alperna skall du bo?

Postat: fre jul 23, 2010 15:32
av Sälle
Donner skrev:Sälle: Var i alperna skall du bo?
På hotel Simonhof, det ligger nära Grossglockner
http://www.simonhof.at/english/start_sommer.html

Om vi skulle bli en grupp som åker nästa år så kanske även finns intresse att åka ner till Modena och besöka Ferrari, Alfa-Romeo, Lambougini och jag vet inte viilka fler som ligger i området.

Biltåg från Berlin till Verona kostar ca:2500:-/mc
Så man kan ta tåget ner och köra hem

Postat: fre jul 23, 2010 15:49
av Donner
Sälle skrev:
Donner skrev:Sälle: Var i alperna skall du bo?
På hotel Simonhof, det ligger nära Grossglockner
http://www.simonhof.at/english/start_sommer.html
Jaja...jag missade ju att köra så långt österut tyvärr. Jag bodde i Scheffau, några mil öster om Innsbruck.

Postat: fre jul 23, 2010 15:54
av HondaHasse
Donner skrev: Vi får flumma vidare på träffen om detta. 8)
Före eller efter att vi diskuterat bränslepumpens funktion? ;)
Bara så jag vet ikväll när vi ska skriva programmet...

Postat: fre jul 23, 2010 15:55
av Donner
Hmm kollade på kartan och upptäckte att jag var bara ett stenkast därifrån....retligt.

Postat: fre jul 23, 2010 17:16
av Sälle
HondaHasse skrev:
Donner skrev: Vi får flumma vidare på träffen om detta. 8)
Före eller efter att vi diskuterat bränslepumpens funktion? ;)
Bara så jag vet ikväll när vi ska skriva programmet...
Menar du att jag ska hålla ett föredrag om VFR'ns utomordentliga förmåga att föra en långa sträckor.... :lol:

Postat: lör jul 24, 2010 01:34
av Donner
Sälle skrev:
HondaHasse skrev:
Donner skrev: Vi får flumma vidare på träffen om detta. 8)
Före eller efter att vi diskuterat bränslepumpens funktion? ;)
Bara så jag vet ikväll när vi ska skriva programmet...
Menar du att jag ska hålla ett föredrag om VFR'ns utomordentliga förmåga att föra en långa sträckor.... :lol:
JA :lol:

Postat: lör jul 24, 2010 10:31
av HondaHasse
Sälle skrev:
HondaHasse skrev:
Donner skrev: Vi får flumma vidare på träffen om detta. 8)
Före eller efter att vi diskuterat bränslepumpens funktion? ;)
Bara så jag vet ikväll när vi ska skriva programmet...
Menar du att jag ska hålla ett föredrag om VFR'ns utomordentliga förmåga att föra en långa sträckor.... :lol:
Japp! :tummenupp

Postat: sön jul 25, 2010 06:07
av Tyrannosaurus
Donner skrev:Ja jag är oxå heltänd på Österrike och norra Italien. Nackdelen är att det är långt dit, dvs jäkligt lång transportsträcka. I så fall bör man ha några dagar på sej att köra ner. Är det 35 grader varmt så tar det ordentligt på orken att köra många mil i sträck. En tanke är ju det där transporttåget som går ner.

Vi får flumma vidare på träffen om detta. 8)
Tåg i ena riktningen kan vara bra, annars är Tyskland inte alls "bara en transportsträcka" utan det finns mycket att se. Ett ställe som är värt ett besök är t.ex. hojpensionatet Villa Löwerhertz som ligger i höjd med Kassel som är en ganska lagom dagsetapp i Tyskland både norr- och söderifrån.
Ett ställe i Österrike man gärna ska besöka är Alm Kasino i Heligenblut starx söder om Grossglockner passet.

Ett par intressant frågor att ta ställning till...
1. Ska campingutrustningen med?
2. Beroende på hur många det blir, det är väldigt svårt att åka långt i gäng större än 4-5 hojar. Så man bör dela upp sig (t.ex. 100-, 200- och 300-klubben) och bestämma dagsmål.
3. Övernattning? Hotell? Vandrarhem? Hur många blir det och hur många kan dom ta emot?
4. Man bör inte förboka alltför mycket utan lämna en del öppet för inspiration men samtidigt tänka på punkt 3.

Jag säger "Javisst" under förutsättning att jag och hojen funkar ihop :fakta

Postat: sön jul 25, 2010 11:13
av Donner
Tyrannosaurus skrev:
Donner skrev:Ja jag är oxå heltänd på Österrike och norra Italien. Nackdelen är att det är långt dit, dvs jäkligt lång transportsträcka. I så fall bör man ha några dagar på sej att köra ner. Är det 35 grader varmt så tar det ordentligt på orken att köra många mil i sträck. En tanke är ju det där transporttåget som går ner.

Vi får flumma vidare på träffen om detta. 8)
Tåg i ena riktningen kan vara bra, annars är Tyskland inte alls "bara en transportsträcka" utan det finns mycket att se. Ett ställe som är värt ett besök är t.ex. hojpensionatet Villa Löwerhertz som ligger i höjd med Kassel som är en ganska lagom dagsetapp i Tyskland både norr- och söderifrån.
Ett ställe i Österrike man gärna ska besöka är Alm Kasino i Heligenblut starx söder om Grossglockner passet.

Ett par intressant frågor att ta ställning till...
1. Ska campingutrustningen med?
2. Beroende på hur många det blir, det är väldigt svårt att åka långt i gäng större än 4-5 hojar. Så man bör dela upp sig (t.ex. 100-, 200- och 300-klubben) och bestämma dagsmål.
3. Övernattning? Hotell? Vandrarhem? Hur många blir det och hur många kan dom ta emot?
4. Man bör inte förboka alltför mycket utan lämna en del öppet för inspiration men samtidigt tänka på punkt 3.

Jag säger "Javisst" under förutsättning att jag och hojen funkar ihop :fakta
Precis, skall man inte ta Tyskland som transportsträcka så får man ha några dagar på sej att ta sej ner. Då funkar det att hitta goa vägar och mycket att se. Köra A1 hela vägen känns jobbigt.

Vad jag vet så skall det inte vara några problem att hitta boende utmed vägarna, finns i varje by känns det som. Problemet är ju om man är många som skall övernatta på samma ställe som du säger.

Skall man ta med campingutrustning så blir det en del att packa, kan man undvika det är det ju bra tycker jag.

Postat: sön jul 25, 2010 11:23
av marinmo
Har länge funderat på en liknande resa, men alltid funderat på hur det blir med service? Inte alltid man har en nyservad hoj och 600 mil att disponera? Annars ställer jag mig försiktigt positiv till idén, för mig skulle det dock bero mycket på hur den ekonomiska biten för mig :)

Postat: sön jul 25, 2010 16:15
av Donner
marinmo skrev:Har länge funderat på en liknande resa, men alltid funderat på hur det blir med service? Inte alltid man har en nyservad hoj och 600 mil att disponera? Annars ställer jag mig försiktigt positiv till idén, för mig skulle det dock bero mycket på hur den ekonomiska biten för mig :)
Känner man sej osäker så kan man ju byta olja + filter innan avresa. Man får ha lite koll på däck och drivpaket. Man klarar sej ganska långt på originalverktygssatsen också som extra säkerhet. Ang ekonomin så kan man ta med campingutrustning så blir det klart billigare än att bo på vandrarhem/hotell. Fast jag tror inte vandrarhem är så dyrt.
600mil verkar vara i överkant, då får man ju vara ute en månad.
Genom Tyskland ner till Österrike och köra lite där nere bör hamna runt 300-350mil tur o retur. Tar man transporttåget ner så tjänar man nog ca 100mil.
Jag har precis varit där med bil och körde 320mil totalt.