VFR hojsemestertur - 2011 ?

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Intresseanmällan att åka på VFR tur i Österrike/norra Italien.

Javisst
7
30%
Kanske
16
70%
 
Antal röster: 23

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#16 Inlägg av Sälle »

marinmo skrev:Har länge funderat på en liknande resa, men alltid funderat på hur det blir med service? Inte alltid man har en nyservad hoj och 600 mil att disponera? Annars ställer jag mig försiktigt positiv till idén, för mig skulle det dock bero mycket på hur den ekonomiska biten för mig :)
Har man pysslat om bågen på vintern så har man inga problem. Det ända man behöver tänka på är att tanka och kolla/smörja kedjan. Detta är min andra långtur och jag har inte haft några problem, jo det har jag haft. Min första resa så var jag väldigt grön. På väg hem genom Danmark börjar bågen hacka och jag svär över att bränslemätaren är trasig. In på en mack och jag får bara i 13 liter. Naturligtvis var det inte bränslemätaren utan kedjan som blivit så slak att den hoppade över kuggarna. Jag kom hem men det kostade mig ett nytt drivpaket.

Jag har kört 160mil nu när jag sitter på Hotel Simonhof och skriver detta så jag tycker att vi ska transportera oss ner på tåg eftersom om man vill se något och inte köra autoban så klarar man inte mer än 30 mil på en dag enligt min mening, mer än det börjar det bli stressigt och jobbigt. Och när man man är i Österrikiska Alperna så vill man stanna och fotografera var 500:e meter. Dessutom blir det mycket billigare och man sparar mycket tid. Sen tycker jag att man ska försöka undvika camping. Man sparar mycket vikt på att inte packa tält, liggunderlag och sovsäck. Det är inte lika roligt att köra när man har så mycket packning. Kostnaden för vandrarhem varierar med det är inte mycket dyrare än camping plus att man kan torka kläderna om man kört i regn. Jag lovar att det är inte roligt att dra på sig blöta mc-kläder som plötslig väger 30 kilo. Resan ligger 11-12 månader i framtiden så det finns gott om tid att försöka lägga undan några kronor. När jag har berättat om vad jag har sett och varit med om här nere så tror jag att vi blir minst 20 st som åker nästa år. Grossglockner är fantastiskt och värt varenda krona. Jag kommer att klara vintern utan allt för mycket abstinens nu när jag har detta att tänka tillbaka på. :lol: :lol: :lol:
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

#17 Inlägg av Maciver »

Vilka summor kan man ana sig till at en sådan här resa skulle kosta?? :?

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#18 Inlägg av HondaHasse »

Ta ett snack med "Morsing" från danska klubben på träffen, han och några till är nere nästan varje år och kör i alperna. Han kan nog ge råd och har koll på vad det kostar.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

Maciver skrev:Vilka summor kan man ana sig till at en sådan här resa skulle kosta?? :?
Kanske ny programpunkt på träffen :wink:
GalneTysken och hans tjej har precis varit ute på en sån tur på ca. 3 veckor i Tyskland och Österrike, kom hem igår. Så han kanske kan hålla föredrag på träffen :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#20 Inlägg av HondaHasse »

Kommer dom? :) De har inte anmält sig :shock:
Säg till dom att de är välkomna, skicka pengar och mail bara!!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#21 Inlägg av Tyrannosaurus »

HondaHasse skrev:Kommer dom? :) De har inte anmält sig :shock:
Säg till dom att de är välkomna, skicka pengar och mail bara!!
Det verkar som om dom kommer, men det var väl inte helt 100 än. I värsta fall går det väl att anmäla sig och betala på plats som jag tror dom gjorde förra året?
Men dom ligger i tält.

För mig verkar det däremot tyvärr vara stödhjul som gäller, vi får se. Samtidigt har jag nu fått en liten hint om hur det kanske kan gå att avhjälpa. Jag nämnde väl det där när jag provsatte en FJ750 som ledde till samma sak trots att den är klart smalare.
Fördelen med det är att det har lett till att jag kan börja tänka i nya banor. Det verkar inte vara bredden som är problemet utan stödet framåt och sen hitta en sadelmakare som kan lite ortopedi.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#22 Inlägg av HondaHasse »

Du är välkommen hur du nu än tar dig hit :D
(Ursäkta OT)

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

#23 Inlägg av Maciver »

Man vill ju ha en liten "uppskattning" då det krävs att övertala en äkta hälft att man vill åka med. Man kanske måste spara ihop så man kan skicka fru och barn till solen.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#24 Inlägg av Mister »

Vilket härligt intresse :D

Det här kan bli lite goa VFR träffdiskussioner, samt lite vinterdiskussioner för att putsa på detaljerna.
Maciver skrev:Man vill ju ha en liten "uppskattning" då det krävs att övertala en äkta hälft att man vill åka med. Man kanske måste spara ihop så man kan skicka fru och barn till solen.
Det där blir lite som frågan "hur långt är ett snöre" pga det är så många faktorer som styr. :wink:

Dvs, vilken övernattningsstandard, hur länge man ska vara borta, mil körda, tågtransport, mat, mm mm faktorer som inte är spikade. Så din frågeställning är lite tidigt ställd ännu tror jag, även ifall "uppskatting"
efterfrågas. Program är ännu icke spikad!

Dock, går det nog komma riktigt billigt undan...men det blir ju då på bekostnad av bekvämlighet o smidighet, vilket kan förta en hel del av reseupplevelsen.

Det här kan vi surra lite om, det ovan, med reselängd, olika ställen, diverse upplevelse, mm, med Sälle, Galne Tysken, Tyrannosarous, Donner, Göingen mfl som har erfarenhet om olika resor i området på träffen.

En prisdiskussion blir inte riktigt relevant på sånt här tidigt stadium i planeringen... :)

Dock, har jag lite problem med att sälja in "tiden" istället till min egna bättre hälft och barn. En banåkningstur till Kemora är även inplanerad ... :lol:

Men det löser sig nog, en resa ner till Alperna är något som är på, "måste göra" listan i livet, efter ha läst, hört o sett foton :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#25 Inlägg av marinmo »

Räknar man löst på det så ...

30 mil om dagen
Total längd på resa: 14 dagar
Antal mil: 300 (dvs 4 vilodagar)

30 mil är på min hoj ca en full tank.

30 * 250kr = 7500

Boende (lågt räknat?) 200/natt

14 * 200 = 2800

Så för boende som inte är camping kostar det alltså ca 10 lök, utan något annat inräknat såsom mat osv. Tog miltalen från tidigare i tråden, vet inte om det var med autozug en väg där. Minns inte, men har för mig att autozug genom Tyskland gick på ca 2400, men som sagt, mer en gissning än ngt annat från min sida.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#26 Inlägg av Mister »

Det som jag själv är nyfiken på, vilken tid behöver man för att känna sig "nöjd"?

En vecka?
10 dagar ?
14 dagar ?

Två veckor kan bli lite svårt ... :?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#27 Inlägg av Sälle »

Mister skrev:Det som jag själv är nyfiken på, vilken tid behöver man för att känna sig "nöjd"?

En vecka?
10 dagar ?
14 dagar ?

Två veckor kan bli lite svårt ... :?
Det är helt beroende på hur vi tar oss ner, ska vi ner i Italien och vända och vi tar tåget ner så kapar vi tiden med 1 vecka, kanske lite mer. Det gör att vi kan ta det lugnare på vägen hem samt att vi inte kommer att vara så trötta.
Jag tror även att det kommer att bli billigare. Köra ner är 5-6 gånger 250 för bensin, ca 5-6 övernattningar150-300kr/natt samt mat i 5-6 dagar för 150-300/dag. sen tillkommer vägavgifter genom Österrike, pauskaffe, glass och dyligt. På tåget går man och lägger sig när man kört ombord och när man vaknar nästa morgon så kör man av i Italien. Jag tror inte att vi klarar att köra 5-6 dagar i sträck. Man bör lägga till någon/några dagar för en extra natt på något ställe. För att vi skulle få strålande solsken när vi kör 200 mil under en vecka är inte särskilt troligt. Då är det skönt att ligga i en varm säng och se regnet utanför
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#28 Inlägg av Donner »

marinmo skrev:Räknar man löst på det så ...

30 mil om dagen
Total längd på resa: 14 dagar
Antal mil: 300 (dvs 4 vilodagar)

30 mil är på min hoj ca en full tank.

30 * 250kr = 7500

Boende (lågt räknat?) 200/natt

14 * 200 = 2800

Så för boende som inte är camping kostar det alltså ca 10 lök, utan något annat inräknat såsom mat osv. Tog miltalen från tidigare i tråden, vet inte om det var med autozug en väg där. Minns inte, men har för mig att autozug genom Tyskland gick på ca 2400, men som sagt, mer en gissning än ngt annat från min sida.
Vet inte hur du räknat men 300mil = 10 tankar vilket blir 2500kr.

Jag räknar 10kr/mil vilket blir ca 3000kr.

Boende får man nog räkna högre tror jag. 5000kr? Räknar då tält dom flesta nätter.

Jag tror man kan få ut en hel del på 10 dagar men helt klart är 14 dagar bättre.

Tåget sparar ju både krafter och mc.

Överlag tror jag man får räkna 10-13k kronor. Inkl allt.

Detta är mina funderingar. :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#29 Inlägg av marinmo »

Jadu. Inte vet väl jag hur jag räknade. Fel? :P

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#30 Inlägg av OsiS »

Får väl komplettera min tråd efter mitt fjärde år där nere, och självklart finns intresset inför nästa år!

Ett par intressant frågor att ta ställning till...
1. Undvik camping, b&b får man för 25 euro och uppåt
2. Ja, 4-5 hojer per grupp är max
3. Blir man fler än 4 kanske man bör förboka om det är inte OK att man sover på olika ställen inom samma stad
4. Underbart att köra så långt man vill och stanna när man vill


Årets resa i korthet:
-Sthlm till Hamburg, 95 mil
-Hamburg-Lörrach, autozug, 1800:-
-Lörrach-Nice
-Nice-Bolzano
-Norra Italien några dagar för att sedan dra över Sölden (Timmelsjoch)
-Sölden och en dag i södra tyskland
-Munchen-Hamburg, autozug, 1400:-
-Hamburg-Sthlm

Totalt 11 dgr och det gick åt 14000:- (säkert 4000:- gick åt kring Nice så skippar man det så...) Man vill nog ha minst fem dagar där nere och sedan ett par dagar resa fram och tillbaka för att inte stressa.

Vill minnas att jag skrev någon post i detta forum om min första eller andra tur...

Skriv svar