Malmö-Stockholm råd sökes

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

Malmö-Stockholm råd sökes

#1 Inlägg av Robert »

Hej på er,

Familjen ska till Stockholm och jag tänkte köra en dag innan och ta turen på två dagar. Dvs övernatta någonstans i mitten så att säga.

Så min fråga är, vad tycker ni jag ska köra för vägar och var bunkrar man billigt på vägen? Jag har aldrig kört så långt norr med viffern innan :)

Sen behöver man ju inte köra samma väg hem :wink:

Två dagar upp och två dagar ner. Var ska jag köra?
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#2 Inlägg av Ajax »

Ett förslag:

http://tinyurl.com/27yzeao

Övernatta någonstans mellan Vimmerby och Söderköping och missa inte glassrestaurangen Smultronstället i Söderköping!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Ajax skrev:Ett förslag:

http://tinyurl.com/27yzeao

Övernatta någonstans mellan Vimmerby och Söderköping och missa inte glassrestaurangen Smultronstället i Söderköping!
Helt ok väg. En annan variant jag själv kört (med bil dock) är kustvägen (9 + E22) till Söderköping, och därifrån gamla E4an via Kolmården upp till Södertälje.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#4 Inlägg av Ajax »

tersan skrev:
Ajax skrev:Ett förslag:

http://tinyurl.com/27yzeao

Övernatta någonstans mellan Vimmerby och Söderköping och missa inte glassrestaurangen Smultronstället i Söderköping!
Helt ok väg. En annan variant jag själv kört (med bil dock) är kustvägen (9 + E22) till Söderköping, och därifrån gamla E4an via Kolmården upp till Södertälje.
Visst - då kan man hinna förbi ut på Öland en sväng också! :)
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#5 Inlägg av TG »

Kör småvägar (kanske 110:an) upp emot söderåsen, sen kör du förbi träffstället (VFR-Meet) upp mot stenestad, väl där svänger du höger mot Kågeröd, efter ca 800 m svänger du vänster mot Klåveröd (tror det heter så??) så kommer du passera Lisa på åsen där är nog första kaffet väl på plats :D
Sen kör du österut mot billinge efter där sedan så svänger du andra avfarten mot Halleröd (tar du första blir det grusväg några kilometer...) mot tyringe där du passar på att äta en av de bästa glassarna (ligger vid Förmedlingscentralen...) Sen kör du uppemot Örkelljunga via Hörja..
Det var en liten bit på vägen...
Ha en trevlig resa!!!

Om du vill ta några extramil så föreslår jag att du efter Norrköping svänger norrut mot Katrineholm, sedan siktar du över Fjällkäfte/flodafors/hållsta mot Eskilstuna... väl i E-tuna mot Sundbyholm, direkt efter travbanan så kör du mot Björsund, därifrån ned emot Strängnäs, sen så tar du gamla E20 mot Södertälje, sen så öppnar sig slingerbulten 8) över Tungelsta in mot Handen!!!

http://kartor.eniro.se/m/pNXMK
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det finns rätt många alternativ.
En lite västligare rutt är:
Nissastigen upp till Jönköping.
Övernattning på Camp VMCK.
Väster om Vättern upp via Hjo och Karlsborg (trevligt Sibylla matställe precis vid kanalen).
Askersund, en liten bit motorväg, av vid Kumla mot Katrineholm och följa hela den vägen via Flen och kommer sen ut på E4 vid Järna.
Där kan man välja om man vill åka under motorvägen och ta gamla vägen eller köra upp på motorvägen och gasa.
Alternativt kan man köra en liten bit söderut längst gamla vägen och sen ta av vänster mot färjan till Mörkö (står skylt mot färja kommer inte ihåg av det heter på "hitsidan").
Efter färjan fäljer man vägen som i stort sett slår knut på sig själv och kommer sen ut på vägen som går mellan Södertälje och Nynäshamn/Ösmo.
Därifrån kan man göra ett antal val varav ett är att ta höger och komma till hojfiket Rosenhill vartefter den riksbekanta "Bulten" följer och sen Nynäsvägen in mot stan.

I stort sett hela den här vägbeskrivningen är mycket naturskön, passerar ett antal sjöar och är bitvis ganska krokig. Undantaget är i stort sett sträckan mellan Katrineholm och Flen och några till.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#7 Inlägg av marinmo »

Jag har gjort denna resa två gånger detta år. Först med mellanstopp i Lidköping på vägen ner (Sthlm -> Lund) och sedan en heldag Lund -> Stjärnhov (vilket är ca 6-7 mil från Sthlm).

Har därmed åkt lite olika vägar, då jag åkte ner så körde jag andra dagen via Göteborg och motorvägen ner förbi Halmstad osv, men jag anser att turen är fullt genomförbar på 1 dag om du kör raka vägen. Då jag körde upp, vilket ju är samma resa som du företar dig, körde jag (notera att vissa platser är ungefärliga!) Lund -> Hässleholm -> Markaryd -> Riksettan mer eller mindre hela vägen till Jönköping -> E4an till Ödeshög -> Vadstena -> Mantorp -> Linköping -> E4an till Norrköping -> Katrineholm -> Stjärnhov/Gnesta (här stannade jag) -> Stockholm. Detta är en väg jag starkt rekommenderar, då du kombinerar naturskön och fin väg med vissa transportsträckor på motorvägen för att överhuvudtaget komma fram. För mig tog hela resan ca 8 timmar, inklusive matpaus, men i efterhand kan jag känna att jag stannade lite för sällan (ca 5 gånger inkl tank-stopp). Lämnade Lund runt 9-snåret, var framme i Stjärnhov runt 17-bläcket.

Körde med GPS vilket var tur, för riksettan är inte helt lätt att följa. Dåligt skyltat, så man får nog chansa lite om man inte är 100 alternativt har karta i tankväskan el dyl.

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#8 Inlägg av Robert »

Tack allihopa :D Jag ska genast titta närmare på era förslag. Jag sticker iväg på morgonen den 11:e och jag bör vara framme i huvudstan vid 3 snåret den 12:e.

Jag återkommer med min rutt upp och rutt ner. :D

Än en gång tack..
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#9 Inlägg av Robert »

Ajax skrev:Ett förslag:

http://tinyurl.com/27yzeao

Övernatta någonstans mellan Vimmerby och Söderköping och missa inte glassrestaurangen Smultronstället i Söderköping!
Ajax, har du kört denna själv? är den fin? Inte för många "stora" vägar?
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#10 Inlägg av Ajax »

Robert skrev: Ajax, har du kört denna själv? är den fin? Inte för många "stora" vägar?
Inte med mc, däremot har jag kört bil större delen av sträckan. Det är mest 90-vägar och kanske inte så mycket krokig väg, dvs du tar dig rätt snabbt fram den här vägen. Två dagar är därmed gott om tid och du hinner definitivt göra avstickare utmed vägen om du vill. Ska du ha en vacker avslutning på resan upp så håller jag med Tyrannosaurus inlägg och köra vägen via Mörkö någonstans, färja och sedan upp förbi Bulten och Rosenhill. Är du stadd i kassa och tycker om god mat så har du skärgårdskrogen Oaxen utmed den vägen, där går även att övernatta.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#11 Inlägg av marinmo »

När jag åkte sträckan Stockholm - Lidköping så planerade jag för mer småvägar än när jag åkte upp, och jag kan säga att är du inte villig att spendera en hel del tid på att kontrollera vägarna på typ kartor.eniro.se så är risken överhängande att du kommer att;

A) Hamna på en skogsväg
B) Köra på vägar av tveksam kvalitét

Således höll jag mig till mestadels 90-vägar då jag åkte uppåt igen. "Militära fordon högst 20km/h" på en skylt bredvid en "väg" när jag åkte Sthlm -> Lid, man tackar Garmin! 90-sträckorna kan vara helt okej ändå, inte så mycket kurva kanske men det finns en anledning till att t.ex. det endast är bulten och bogan det körs på i Sthlms-området, där man kanske skulle kunna tycka att vägarna skulle vara av godkänd kvalitét överlag. Ska man åka 70-vägar genom Sverige ska man, i mitt tycke, antingen ha mycket tid på sig eller grymma lokalkunskaper om området man skall åka i. Det senare är svårt.

Missförstå mig dock inte. Vissa delar av sträckan Sthlm -> Lidköping var the bomb. Jättebra vägar med kurvor och fin natur. Men det var 50/50 när det kom till bra/dålig väg, ungefär.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#12 Inlägg av tersan »

marinmo skrev:När jag åkte sträckan Stockholm - Lidköping så planerade jag för mer småvägar än när jag åkte upp, och jag kan säga att är du inte villig att spendera en hel del tid på att kontrollera vägarna på typ kartor.eniro.se så är risken överhängande att du kommer att;

A) Hamna på en skogsväg
B) Köra på vägar av tveksam kvalitét

Således höll jag mig till mestadels 90-vägar då jag åkte uppåt igen. "Militära fordon högst 20km/h" på en skylt bredvid en "väg" när jag åkte Sthlm -> Lid, man tackar Garmin! 90-sträckorna kan vara helt okej ändå, inte så mycket kurva kanske men det finns en anledning till att t.ex. det endast är bulten och bogan det körs på i Sthlms-området, där man kanske skulle kunna tycka att vägarna skulle vara av godkänd kvalitét överlag. Ska man åka 70-vägar genom Sverige ska man, i mitt tycke, antingen ha mycket tid på sig eller grymma lokalkunskaper om området man skall åka i. Det senare är svårt.

Missförstå mig dock inte. Vissa delar av sträckan Sthlm -> Lidköping var the bomb. Jättebra vägar med kurvor och fin natur. Men det var 50/50 när det kom till bra/dålig väg, ungefär.
Håller med... ett annat problem med att åka småvägar över längre sträckor är att bensinmackarna numera främst finns längs de större vägarna eller i större samhällen. Så en aktuell karta över stationsnätet är inte fel att ha med sig... om man inte vill stanna på var och varannan mack för att tanka "just-in-case"... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#13 Inlägg av Mister »

Skulle du komma förbi mina trakter på vägen så bjuder jag på en kaffe :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#14 Inlägg av Robert »

Ok. Då har jag fnulat lite, tagit era råd och prata med andra "i närheten".

Resa upp. Första halvan.
Malmö, E22:an till "eslövsrondellen" där jag hakar på 104´an. Den kör jag tills 110:an vid Saxtorpskogen. Den kör jag till Bjuvtrakten och viker av öster och försöker köra "VFR-meet" vägen. Stenestad, Ljungbyhed. Tråcklar mig upp mot Hässleholm där jag hakar på 117. Förbi Markaryd så drar jag rakt norr in i skogen riktning Ljungby. Jag tänkte korsa 25:an men så hörde jag att Mister bjuder på kaffe, så en kopp kaffe där vore kalas Mister :D

Efter kaffe ut på 25:an igen och sen trassla mig igenom småvägar fram till Oskarsström. Där hakar jag på Nissanstigen till Jönköping. Och planen är att finna något mysigt ställe på västsidan av Vättern och övernatta.

Sen får vi se hur jag knåpar ihop resten upp till Stockholm. Återkommer.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#15 Inlägg av marinmo »

Oj, Oskarström ligger väl mer eller mindre rakt västerut sett från Ljungby? Kör du denna väg så gör definitivt inte som jag; pausa ofta! Är nissanstigen väg 26?

Ang rastplats, kanske Hjo eller Karlsborg? Sedan tar du raka vägen till Askersund. Jag varna dig för att ta vägar som inte är stora; det är i detta område VÄLDIGT varierande vägkvalitét; jag kom från andra hållet då jag åkte Sthlm -> Lidköping. Jag körde då Askersund och sedan i sydvästlig riktning mot Skara-trakten och fick där bittert erfara att vägarna förvisso var bitvis jättefina, men då hade jag rätt många mil i kroppen och när vädret svek mig kände jag mest för att dra full gas rätt in i en kurva och dö. Även på andra sidan Askersund är vägarna extremt jobbiga om man inte kommer rätt. Det var här jag blev guidad in på militär-fordons-stigen av GPSen, en bit före Zinkgruvan var det om jag inte minns fel. Hur som haver, antingen kör du mot Finspång eller Vingåker/Katrineholm. Jag kom från det senare hållet. Kanske tar du vägen förbi Sveriges föredetta järnvägsknut Hallsberg, sedan mot Örebro och Västerås? Detta innebär dock E18.

Vid Örebro kan du istället svänga mot Eskilstuna, det är nog mitt tips (inte minst för att det är mina hemtrakter). Från Örebro, kör mot Arboga och sedan Kungsör, för att där vika av mot Eskilstuna. Är du lite haj på vägarna alternativt en bra kartläsare (eller har GPS) kan du köra rakt söderut från Arboga och ta vägen via Alberga, köra förbi Skogstorp för att sedan antingen kryssa ner mot Malmköping, alternativt köra vägen via Kjula och Härad till Strägnäs. Därifrån till Mariefred, istället för att köra upp på motorvägen (E20) så tar du vänster och kör småvägen förbi Finkarby för att senare hamna i Södertälje. Härifrån finns det en myriad av vägar att köra, men jag föreslår ändå att du sätter kurs mot väg 225 mot Nynäshamn; cirka 1 mil efter Södertälje kommer du till Rosenhill där du tar Bulten (väg 257 mot Tungelsta) som avslutning. Varning för att du säkerligen nu är trött och Bulten är en väldigt teknisk väg, så ta det lugnt. Vägen går mycket bra att njuta av även i 80-90, trots fartdemonernas hets uppemot 120-130 (ända upp till 150+).

Vill du ha tips om vägar mellan Eskilstuna och Stockholm har jag i princip järnkoll på hela området. Finns säkert ett 10-tal till varianter, bara att fråga. :)

Skriv svar