Prag-Uppsala
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag
Prag-Uppsala
Hej,
har funderingar på att ta en lång tur nu i sommar från Prag till Uppsala emn efteresom att jag är riktigt grön och har aldrig åkt mer än 10 mil så letar jag efter lite rese tips?
Vad ska man tänka på? En stor del av resan genom Tyskland blir tyvärr på motorväg, lite tips så att man inte kör ihjäl sig eller blir på körd av en galen BMW?
Siktar på att köra över Berlin för att sedan ta båten mellan Rostock -Trelleborg (kan man ju sova lite på båten) men vilken väg är sedan bäst,roligast, skönast genom Sverige??
Vad mer är viktigt att tänka på för en gröngöling som mig själv??
Alla åsikter och förslag är välkommna även alternativ till resan genom Tyskland. Men säg INTE genom Polen!!
har funderingar på att ta en lång tur nu i sommar från Prag till Uppsala emn efteresom att jag är riktigt grön och har aldrig åkt mer än 10 mil så letar jag efter lite rese tips?
Vad ska man tänka på? En stor del av resan genom Tyskland blir tyvärr på motorväg, lite tips så att man inte kör ihjäl sig eller blir på körd av en galen BMW?
Siktar på att köra över Berlin för att sedan ta båten mellan Rostock -Trelleborg (kan man ju sova lite på båten) men vilken väg är sedan bäst,roligast, skönast genom Sverige??
Vad mer är viktigt att tänka på för en gröngöling som mig själv??
Alla åsikter och förslag är välkommna även alternativ till resan genom Tyskland. Men säg INTE genom Polen!!
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
ja ska du köra på autobahn ska och hamnar i kö eller stillastående trafik ska du INTE stå kvar i kön iallafall chansen att bli mosad av en fetmerca som inte sett att ni står still är stor!
ska du sova på hotell eller nån typ av vandrarhem? budget? äta konservmat med spritkök?hur har du funderat? annars är det väl packa lätt endast det nödvändigaste som kanske ett extra par kalsonger(nya finns ju i varje stad om det behövs)regnställ spännband i olika storlekar att spänna fast saker med på hojjen samt när du åker båt så den inte välter.
ja fyll på om ni andra kommer på nåt
ska du sova på hotell eller nån typ av vandrarhem? budget? äta konservmat med spritkök?hur har du funderat? annars är det väl packa lätt endast det nödvändigaste som kanske ett extra par kalsonger(nya finns ju i varje stad om det behövs)regnställ spännband i olika storlekar att spänna fast saker med på hojjen samt när du åker båt så den inte välter.
ja fyll på om ni andra kommer på nåt
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag
Mycket bra tips gälande köer på Autobahn något mer gällande körning på Autobahn?vfr800 skrev:ja ska du köra på autobahn ska och hamnar i kö eller stillastående trafik ska du INTE stå kvar i kön iallafall chansen att bli mosad av en fetmerca som inte sett att ni står still är stor!
ska du sova på hotell eller nån typ av vandrarhem? budget? äta konservmat med spritkök?hur har du funderat? annars är det väl packa lätt endast det nödvändigaste som kanske ett extra par kalsonger(nya finns ju i varje stad om det behövs)regnställ spännband i olika storlekar att spänna fast saker med på hojjen samt när du åker båt så den inte välter.
ja fyll på om ni andra kommer på nåt
Mina tanke var att ta första ettapen Prag-Rostock ca 59 mil för att sedan ta natt båten till Trelleborg, så kan man ju sova på båten. Tänkte sedan på dag 2 ta dom sista 69 milen.
Men det är här jag behöver ER hjälp för det först är jag för optimistisk när det gäller antal körda mil per dag? Menar har gjort samma resa i en bil men det är u en annan sak.
En sak till som jag också undrar över är, trr ni det är dumt av mig som är så grön (fick körkortet för några veckor sedan) att åka på en sådan lång resa? Gör det mest för att jag vill så gärna ha hojen med mig i Uppsala nr jag har 3 veckor med semester.
Gällande packning så tänkte jag bara ta med som sagt underkläder och visa kort, regnstället ska strax inköpas.
Verkligen tacksam för era tips då jag inte vill ge mig ut på för djupt vatten för tidigt.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
50-60 mil på en dag är inga problem .. beror på hur lång du anser en dag vara dock.
Har utan problem (förutom lite trött i arslet) kört 55mil med enbart ett tankstopp.
Är ju ganska snabbt avklarat på en schyrre motorväg även om man kör inom kk-gränsen.
Har utan problem (förutom lite trött i arslet) kört 55mil med enbart ett tankstopp.
Är ju ganska snabbt avklarat på en schyrre motorväg även om man kör inom kk-gränsen.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Snåla inte på regnställ!!! Köper du något billigt skräp så kan du lika gärna vara utan!
Jag och tjejen var ner till Prag sommar -08, rätt så tråkig körning på autobahn men har man inte hur lång tid som helst på sig så är det nödvändigt. Vi åkte dock hela vägen genom danmark och sedan via Hamburg, Hannover, Leipzig, Dresden och slutligen till Altenberg där vi hade bokat hotell för 3 nätter. Hem åkte vi över Berlin och sen vidare till Rostock där vi tog båt över till Gedser. Sen var det bara raka spåret hem igen.
Ett tips är att försök att rasta var 10:e eller 15:e mil, stanna vid en mack och fyll på soppa både i hojen och er själva. Sitter man för länge på hojen så kommer träsmaken förr eller senare och den är ett att bli av med. (Norge 2007 GSX 750F, därefter ny hoj och vilande av häcken )
Hoppas ni får bra väder och rolig körning, ta det bara varsamt på autobahn, gäller att förutse vad andra ska göra, vi hade några gånger som det kunde smällt pga bilister.
Jag och tjejen var ner till Prag sommar -08, rätt så tråkig körning på autobahn men har man inte hur lång tid som helst på sig så är det nödvändigt. Vi åkte dock hela vägen genom danmark och sedan via Hamburg, Hannover, Leipzig, Dresden och slutligen till Altenberg där vi hade bokat hotell för 3 nätter. Hem åkte vi över Berlin och sen vidare till Rostock där vi tog båt över till Gedser. Sen var det bara raka spåret hem igen.
Ett tips är att försök att rasta var 10:e eller 15:e mil, stanna vid en mack och fyll på soppa både i hojen och er själva. Sitter man för länge på hojen så kommer träsmaken förr eller senare och den är ett att bli av med. (Norge 2007 GSX 750F, därefter ny hoj och vilande av häcken )
Hoppas ni får bra väder och rolig körning, ta det bara varsamt på autobahn, gäller att förutse vad andra ska göra, vi hade några gånger som det kunde smällt pga bilister.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07
Såld:Honda VFR 800 -07
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag
Nice att höra, man gillar ju att köra mycket så hoppas det inte ska vara några problem. Dagarna för mig blir väll starta ganska tidigt för att senare köra tills man når det mål man satt upp och om det kommer förhinder så får man ta in på ett B&B eller vandrahem.Conseal skrev:50-60 mil på en dag är inga problem .. beror på hur lång du anser en dag vara dock.
Har utan problem (förutom lite trött i arslet) kört 55mil med enbart ett tankstopp.
Är ju ganska snabbt avklarat på en schyrre motorväg även om man kör inom kk-gränsen.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag
Låter bra med en bensträckar var 10-15 mil. Gällande regnställ så antar jag att när du säger ej billigt så menar du att jag INTE ska kolla på Biltema eller Lidel för regnställExcalibur105 skrev:Snåla inte på regnställ!!! Köper du något billigt skräp så kan du lika gärna vara utan!
Jag och tjejen var ner till Prag sommar -08, rätt så tråkig körning på autobahn men har man inte hur lång tid som helst på sig så är det nödvändigt. Vi åkte dock hela vägen genom danmark och sedan via Hamburg, Hannover, Leipzig, Dresden och slutligen till Altenberg där vi hade bokat hotell för 3 nätter. Hem åkte vi över Berlin och sen vidare till Rostock där vi tog båt över till Gedser. Sen var det bara raka spåret hem igen.
Ett tips är att försök att rasta var 10:e eller 15:e mil, stanna vid en mack och fyll på soppa både i hojen och er själva. Sitter man för länge på hojen så kommer träsmaken förr eller senare och den är ett att bli av med. (Norge 2007 GSX 750F, därefter ny hoj och vilande av häcken )
Hoppas ni får bra väder och rolig körning, ta det bara varsamt på autobahn, gäller att förutse vad andra ska göra, vi hade några gånger som det kunde smällt pga bilister.
Jo jag hoppas det ska bli en ganska direkt men spännande färd.
Tack för tipsen och jag känner mig nu mer reda att ge mig ut på en längre tur.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Det verkar vara ett bra upplägg, Prag - Rostock och Trelleborg - Uppsala. Ska inte vara några som helst problem att hinna.
Ett tips när man kör Autobahn är att alltid mycket noga kolla bakåt innan man byter fil. En del kör oerhört fort. Det räcker inte att kolla lite i spegeln, man bör vända på huvudet och kolla också. Döda vinkeln du vet.
Trevlig resa
Ett tips när man kör Autobahn är att alltid mycket noga kolla bakåt innan man byter fil. En del kör oerhört fort. Det räcker inte att kolla lite i spegeln, man bör vända på huvudet och kolla också. Döda vinkeln du vet.
Trevlig resa
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag
Tac så mycket!!Göingen skrev:Det verkar vara ett bra upplägg, Prag - Rostock och Trelleborg - Uppsala. Ska inte vara några som helst problem att hinna.
Ett tips när man kör Autobahn är att alltid mycket noga kolla bakåt innan man byter fil. En del kör oerhört fort. Det räcker inte att kolla lite i spegeln, man bör vända på huvudet och kolla också. Döda vinkeln du vet.
Trevlig resa
Mycket tacksam för alla tips speciellt om autobahn köringen. Ska vara npga med att vrida på huvet och använda mig av speglarna.
Reser först imitten på juli men jag lovar att återkomma med lite intryck och minnen
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Tre tips:
1. Man spar många mil på färjan Nynäshamn-Gdansk. Den är förhållandevis billig också. Räknas man soppa, mat, en övernattning och den ömma bakdelen man spar in så går man plus.
2. Autobahn kallas inte utan anledning för världens längsta racerbana. Hög fart och korta avstånd = man ska vara med i matchen. Köra om innebär bra koll i backspegeln och ofta gasa på. Jag har aldrig kört bil i Tyskland, bara åkt med, men det är rätt kul att köra hoj där om man gillar aktiv och snabb körning och det är absolut inte samma sömnpiller som svenska motorvägar.
3. Autobahn-stoppen är bra för snabba stopp med tankning och en dricka. För mat och övernattning, sväng av och in i närmsta byhåla, det är både billigare, bättre och vänligare bemötande.
1. Man spar många mil på färjan Nynäshamn-Gdansk. Den är förhållandevis billig också. Räknas man soppa, mat, en övernattning och den ömma bakdelen man spar in så går man plus.
2. Autobahn kallas inte utan anledning för världens längsta racerbana. Hög fart och korta avstånd = man ska vara med i matchen. Köra om innebär bra koll i backspegeln och ofta gasa på. Jag har aldrig kört bil i Tyskland, bara åkt med, men det är rätt kul att köra hoj där om man gillar aktiv och snabb körning och det är absolut inte samma sömnpiller som svenska motorvägar.
3. Autobahn-stoppen är bra för snabba stopp med tankning och en dricka. För mat och övernattning, sväng av och in i närmsta byhåla, det är både billigare, bättre och vänligare bemötande.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag
Tyrannosaurus skrev:Tre tips:
1. Man spar många mil på färjan Nynäshamn-Gdansk. Den är förhållandevis billig också. Räknas man soppa, mat, en övernattning och den ömma bakdelen man spar in så går man plus.
2. Autobahn kallas inte utan anledning för världens längsta racerbana. Hög fart och korta avstånd = man ska vara med i matchen. Köra om innebär bra koll i backspegeln och ofta gasa på. Jag har aldrig kört bil i Tyskland, bara åkt med, men det är rätt kul att köra hoj där om man gillar aktiv och snabb körning och det är absolut inte samma sömnpiller som svenska motorvägar.
3. Autobahn-stoppen är bra för snabba stopp med tankning och en dricka. För mat och övernattning, sväng av och in i närmsta byhåla, det är både billigare, bättre och vänligare bemötande.
Autobahn känns ju lite delat, spännande och troligt grymt kul men också en aning skrämmande pga alla J*VLA bildårar som jag så ofta ser på Autobahn.
Jag har själv funderat mycket på färjan mellan Nynäshamn och Gdansk det som gör att jag drar mig lite för den resan är just "vägen" från Prag genom Polen till Gdansk. Jag körde den med bil för 6 år sedan och det var INTE så kul. Är det någon här som har åkt den sträckan förut? Om den har blivit bättre så skulle det vara ett grymt lockande alternativ.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Prag-Uppsala
Tänkte föreslå färjan mellan Gdansk och Nynäshamn, så slipper du den urbota tråkiga biten genom Smålandsskogarna, men ok.lakrissmurfen skrev:Alla åsikter och förslag är välkommna även alternativ till resan genom Tyskland. Men säg INTE genom Polen!!
Senast jag körde en så läng sträcka var 1992 med min R100RS. Det jag minns mest var hemvägen genom Småland. Det hade regnat i Tyskland och stället hann inte bli helt torrt på färjan mellan Rostock och Trelleborg. Sov inte bra heller på natten. Dagen efter frös jag som fan och var trött som en hund och antagligen farlig för mig själv på vägen... Kom på mig själv att vingla en del på vägen och emellanåt falla ner i mikrosömn. Fann för gott att stanna till på en p-plats och ligga och huttra på marken nån timme och försöka sova. Gör inte om samma misstag som jag.
Mitt tips är alltså att ha torrt på dig, och vila ordentligt mellan sträckorna. Drick mycket om det är varmt och ät ordentligt.
Edit: Glöm inte öronproppar på färjan om du vill sova nåt alls. Hett tips är hytt, trots kostnaden.
Senast redigerad av adrian_vg den tis jun 30, 2009 17:34, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Sista etappen till Rostock och färjan var ca 73 mil (personligt rekord) för min del 1992. Mer träsmak än den gången har jag aldrig någonsin haft. 50-60mil på en dag är mycket om man är ovan. Sikta på hälften och du kommer att komma fram ordentligt också.Conseal skrev:50-60 mil på en dag är inga problem .. beror på hur lång du anser en dag vara dock.
Har utan problem (förutom lite trött i arslet) kört 55mil med enbart ett tankstopp.
Är ju ganska snabbt avklarat på en schyrre motorväg även om man kör inom kk-gränsen.
@Göingen: Använda blinkers är A och O. Gör inte som de svenska bildrullarna att exportera den unikt svenska ovanan med att inte använda blinkers! Borde vara spöstraff på att inte använda blinkers vid filbyte och sväng. Mig veterligen är människor normalt sett inte telepatiska och kan läsa tankar...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- lakrissmurfen
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
- Ort: Uppsala/Prag
Re: Prag-Uppsala
Jag ska nu i helgen åka och köpa ett ordentligt regnställ. Planerar att ha 2 st extra underställ. Det sista man vill är att resan ska bli mer plåga än en underbar upplevelse.adrian_vg skrev:Tänkte föreslå färjan mellan Gdansk och Nynäshamn, så slipper du den urbota tråkiga biten genom Smålandsskogarna, men ok.lakrissmurfen skrev:Alla åsikter och förslag är välkommna även alternativ till resan genom Tyskland. Men säg INTE genom Polen!!
Senast jag körde en så läng sträcka var 1992 med min R100RS. Det jag minns mest var hemvägen genom Småland. Det hade regnat i Tyskland och stället hann inte bli helt torrt på färjan mellan Rostock och Trelleborg. Sov inte bra heller på natten. Dagen efter frös jag som fan och var trött som en hund och antagligen farlig för mig själv på vägen... Kom på mig själv att vingla en del på vägen och emellanåt falla ner i mikrosömn. Fann för gott att stanna till på en p-plats och ligga och huttra på marken nån timme och försöka sova. Gör inte om samma misstag som jag.
Mitt tips är alltså att ha torrt på dig, och vila ordentligt mellan sträckorna. Drick mycket om det är varmt och ät ordentligt.
Edit: Glöm inte öronproppar på färjan om du vill sova nåt alls. Hett tips är hytt, trots kostnaden.
Jag har tur att en kompis jobbar på någon av färjorna så förhppningsvis så kan hon fixa bra pris på färjan och hytt.
Anledningen som sagt varför jag vill slippa Polen är för att vägarna är så jäkla dåliga.
Ja kanske 60 mil på en dag blir lite mycket för en grönjöling men målet är att försöka och behövs det så stannar jag till på vägen. Har tur att man har ganska många vänner på vägen genom Sverige och även i Berlin i tyskland. Jag vill ju komma upp så fort som möjligt så jag an visa min pärla för digSista etappen till Rostock och färjan var ca 73 mil (personligt rekord) för min del 1992. Mer träsmak än den gången har jag aldrig någonsin haft. 50-60mil på en dag är mycket om man är ovan. Sikta på hälften och du kommer att komma fram ordentligt också.
@Göingen: Använda blinkers är A och O. Gör inte som de svenska bildrullarna att exportera den unikt svenska ovanan med att inte använda blinkers! Borde vara spöstraff på att inte använda blinkers vid filbyte och sväng. Mig veterligen är människor normalt sett inte telepatiska och kan läsa tankar...
Är otroligt van vid att använda blinkers efter 5 år i Tjeckien. Alla ni som har kört här vet vad jag talar om. Fått lära mig att alltid förvänta mig att bilar komemr byta fil precis framför mig och ALLTID välja det dummaste valet som går att välja (oj lite bitterhet gällande Tjeckiska bilister )
Ska ut nu i helgen på min första längre tur ( ca 25 mil) tror att beroende på hur det känns efter det så kommer jag kunna avgöra om det blir en resa upp till Uppsala eller ej.
Tack ALLA för era tips grymt bra och jag har verkligen fått mycket att tänka på.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5
Winston Churchill
VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5