Sida 1 av 2

Punkteringsspray eller reparationssats

Postat: ons jun 10, 2009 11:58
av faceplant
Inför kommande touring i Norge i sommar tänkte jag förstås se till så att jag har hjälpmedel ifall man skulle få punktering.
Jag har hittills inte råkat ut för detta och har dämed ingen erfarenhet av produkter/metoder för tillfällig lagning.

Jag skulle därför vilja ha lite tips och erfarenheter kring detta.

Ska jag satsa på punkteringsspray eller reparationssats för slanglösa däck?

Vilket fungerar bäst?
Är det någon som har info om en specifik produkt som fungerar?

Alla tips är välkomna!

/faceplant

Postat: ons jun 10, 2009 12:59
av Rerun
Det finns olika skolor vad gäller åtgärder vid punka. En del tycker att punkaspray är kanon, några tycker att det är helt ok att laga, andra påstår att däck med punkaspray under vissa omständigheter kan explodera, och så finns de som säger att man aldrig ska laga mc-däck.

Jag har själv fått en punka lagad; en supertunn spik som gjort ett rent och minimalt hål, på ett däck som gått mindre än 5 mil. Det hålet lagades med "vulkplåster" från insidan - risken att det skulle lossa/strula var minimal. Hade hålet varit större (så att man skulle behöva plugga) skulle jag inte ha gett mig in på det. Mitt liv och hälsa är värt mer än ett par tusingar.

Personligen tycker jag att punkaspray kan vara ok, under vissa förutsättningar. Skulle undvika att köra fort och långt på det, och bara använda det som en nödlösning för att kunna köra till närmaste däckkrängare.

Men det är jag, det.

EDIT: Punkaspray är tyvärr ingen universallösning vid punka; om det fungerar eller ej beror bl.a. på vad för skada det är på däcket.

Postat: ons jun 10, 2009 13:02
av faceplant
Rerun skrev:Skulle undvika att köra fort och långt på det, och bara använda det som en nödlösning för att kunna köra till närmaste däckkrängare.
Ja, håller med om detta!

Jag kanske skulle lagt till i mitt första inlägg att jag är av den åsikten att lagningen endast skulle vara en nödåtgärd för färd till närmsta däckverkstad...

Postat: ons jun 10, 2009 16:03
av Tyrannosaurus
Det är som Return säger, men det är också avsett för två olika saker.

Punkaspray går fort och är en nödlösning för att kunna ta sig till en däcksverkstad även om det går att köra längre sträckor på det vilket en polare gjorde i Tyskland vid ett tillfälle, men det är inte så lyckat.
Sen kan det tilläggas att däckhandlare hatar punkaspray eftersom det är ett jävla klet.

Reparationssats tar lite längre tid och är lite mer jobb, men det blir en mer permanent reparation. Men då måste man ha pump alternativt BMW:s sats som innehåller gaspatroner, men dom rekommenderar inte att man kör på den gasen utan att åka till närmaste mack, tömma däcket och fylla i luft.

Postat: ons jun 10, 2009 17:04
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Men då måste man ha pump alternativt BMW:s sats som innehåller gaspatroner, men dom rekommenderar inte att man kör på den gasen utan att åka till närmaste mack, tömma däcket och fylla i luft.
Är det koldioxid i BMW:s gaspatron?

Postat: ons jun 10, 2009 17:19
av kennet
Kan rekomendera repsatsen för slanglösa däck....har det på jobbet och funkar kanon på bildäck iallafall. Köpte en punkteringspray på biltema innan vi åkte till Norge som fick plats under sadeln som var just för mc för 50:- vet ej hur bra den är , har inte testat den ännu.

Postat: ons jun 10, 2009 18:56
av Tommy Gsson
Kan rekommendera att inte göra som min arbetskamrat. Han har punkasprej i packväskan "nära" avgasröret, efter ett antal mil poffar det till rejält och dom felsöker hojen. "Felet" hittas i packväskan där allt innehåll är ihopklibbat med punkasprej :oops: .

Postat: ons jun 10, 2009 19:10
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men då måste man ha pump alternativt BMW:s sats som innehåller gaspatroner, men dom rekommenderar inte att man kör på den gasen utan att åka till närmaste mack, tömma däcket och fylla i luft.
Är det koldioxid i BMW:s gaspatron?
(Då sabbar vi en tråd till med OT :lol: )
Ja troligen, tillsammans med kolsyra. Men det kan behövas lite global uppvärmning så jävla pisskallt som det är nu :P :lol:

Här är en till som tvivlar på dösnacket http://www.moderna-myter.se
Man kan kanske minska utsläpp av CO2 genom att hoppa över ärtsoppan på torsdag :wink: Frågan är bara vad vi ska göra av all vattenånga om utgör 99% av växthusgaserna?

Postat: ons jun 10, 2009 20:12
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men då måste man ha pump alternativt BMW:s sats som innehåller gaspatroner, men dom rekommenderar inte att man kör på den gasen utan att åka till närmaste mack, tömma däcket och fylla i luft.
Är det koldioxid i BMW:s gaspatron?
(Då sabbar vi en tråd till med OT :lol: )
Det är väl on-topic det?? Frågan är ju varför BMW vill att man ska släppa ut gasen ur däcken och fylla på igen med "riktig" gas.
Tyrannosaurus skrev:Ja troligen, tillsammans med kolsyra. Men det kan behövas lite global uppvärmning så jävla pisskallt som det är nu :P
Kolsyra är ett lekmannauttryck och är samma sak som koldioxid. ;-) I tuben är "kolsyran" så hårt trycksatt att den är i vätskeform. När man släpper på trycket(...) blir den till gasform igen. Det är en sorts endoterm reaktion, värme tas frän omgivningen med resultatet att man behållaren blir kall.

Svaret på din fråga är alltså ja. Min följdfråga är därför, varför är inte koldioxid i däcken bra (iaf inte enl BMW)? Läcker den ut snabbare än "luft" edyl, typ kvävgas som en del rejsputtar har i däcken?

Postat: ons jun 10, 2009 20:44
av Rerun
adrian_vg skrev:Det är väl on-topic det?? Frågan är ju varför BMW vill att man ska släppa ut gasen ur däcken och fylla på igen med "riktig" gas.
Bra fråga. Kan det vara för att det kan vara fukt i däcket, vilket tillsammans med CO2 är rätt korrosivt?

Postat: ons jun 10, 2009 20:53
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev: Är det koldioxid i BMW:s gaspatron?
(Då sabbar vi en tråd till med OT :lol: )
Det är väl on-topic det?? Frågan är ju varför BMW vill att man ska släppa ut gasen ur däcken och fylla på igen med "riktig" gas.
Jo du tog det tillbaks on-topic :wink:

Vet inte varför BMW rekommenderar att man byter "gas". Om det var något att tubgasen var aggressivt mot gummit eller nåt :?:
Det kanske inte är koldioxid utan något annat. Jag har en sån sats någonstans i garaget, men det var ett tag sen jag såg den senast och det vette :twisted: när den senast var med på en resa... :oops: För den gör ju stor nytta när den ligger i garaget om man får punka ute nånstans :roll:

Re: Punkteringsspray eller reparationssats

Postat: ons jun 10, 2009 23:10
av JohanL
faceplant skrev:Inför kommande touring i Norge i sommar tänkte jag förstås se till så att jag har hjälpmedel ifall man skulle få punktering.
Jag har hittills inte råkat ut för detta och har dämed ingen erfarenhet av produkter/metoder för tillfällig lagning.

Jag skulle därför vilja ha lite tips och erfarenheter kring detta.

Vilket fungerar bäst?
Är det någon som har info om en specifik produkt som fungerar?

Alla tips är välkomna!

/faceplant
Hej. Jag hade själv inga erfarenheter av dessa produkter tills ifjol... such.
Körde bakhjulspunka på MCn.

Det blev att prova detta. Då pys punkteringen märktes vid en mack. Detta fungerade inte trots pyspunka...
Efter en himla massa besvär och en annan kreativ lösning kunde jag köra hem. Men det var inte punkteringssprayens hjälp.

Efter detta kan jag bara säga en sak. Jag ska aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig mer ändvänd detta #"¤%"#¤%#¤%&¤%&%/&% skräp.
Enda anledning skulle vara om någon betalade tillräckligt mycket för att jag efteråt skulle kunna skrota MCn och skaffa en ny.

Efterarbetet för att återställa MCn efter detta elende var helt fruktansvärt. Däcket var totalt förstört. Punkteringen var ej fixad med detta.

Så mitt råd är använd det utrymmet och vikten för något annat vettigt. Kanske något annat trevligt i väntan på assistans... och ett riktigt däck.

Håller med på påståendet att MC-däck lagar man inte.

/Johan

Postat: tor jun 11, 2009 08:12
av adrian_vg
Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Det är väl on-topic det?? Frågan är ju varför BMW vill att man ska släppa ut gasen ur däcken och fylla på igen med "riktig" gas.
Bra fråga. Kan det vara för att det kan vara fukt i däcket, vilket tillsammans med CO2 är rätt korrosivt?
Ja, iofs... Vatten och koldioxidgas blir ju en svag syra, som kanske inte är så bra för gummit. Jag tror att du har svaret här. Tänkte inte på det... :oops:

Men att det skulle finnas så mycket fukt i däcket från början?? Nå, det kanske är så.

Ibland när man pumpar däcken på mackar och pyser luftpåfyllaren innan pumpningen, sprutar det ju ut ett moln av nåt, vattenånga kanske? Har för mig att jag läst nånstans att man har vattenavskiljare på mackarna men att de oftast inte funkar (ordentligt).

@JohanL: Off-topic, men jag är nyfiken på vad som hände din båge. Du nämner återställa, men det är ju bara däcket som skulle fixas, eller blev det nåt följdproblem?

Postat: tor jun 11, 2009 08:42
av TG
Rerun skrev: Kan det vara för att det kan vara fukt i däcket, vilket tillsammans med CO2 är rätt korrosivt?
är det inte syre som behövs för att saker ska rosta??

Postat: tor jun 11, 2009 09:07
av adrian_vg
Tegfors skrev:
Rerun skrev: Kan det vara för att det kan vara fukt i däcket, vilket tillsammans med CO2 är rätt korrosivt?
är det inte syre som behövs för att saker ska rosta??
Vatten innehåller syre. Dito koldioxid(g). Lite koksalt i jonform och du har ett perfekt recept för metallrost. Som all kemi handlar det mesta om jämvikter, det finns alltid fria molekyler och grejer som kan reagera med annat.

Nu börjar det bli OT. Tillbaka i fållan! <klatsch> ;-)