Dalsland-Värmland

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

Dalsland-Värmland

#1 Inlägg av viffer »

Vi gjorde en resa förra helgen (7-9/7) som gick så här,
Anderstorp-Borås-Alingsås-Trollhättan-Mellerud (övernattning)-Håverud-DalsLånged-Bengtsfors-Årjäng-Töcksfors-Örje (Norge)-Halden-Vejern (övernattning i Sverige igen)-Orust-Stenungsund-Skepplanda-Alingsås-Borås-Anderstorp.
Mellan Borås och Alingsås kan man ha riktigt skoj, kurvtagning i rask takt.
Håverud till DalsLånged är kurvigare än vad dom flesta kan föreställa sig, altså lite långsammare.
Bengtsfors till Årjäng, kurvtagning i (jätte)rask takt, jag har kört bil där i jobbet säkert ca 50 gånger så det var min dröm att få köra hoj där (körkortet hängde på en skör tråd).
Örje Halden och vidare ner på väg 22 i Norge ger också en upplevelse utöver det vanliga, lite serpentinkänning.
Sen tillbaka på västkusten så var det mest en massa husvagnar i vägen igen.
Denna resa skall jag göra om snart men då slår jag läger någonstans och kör utan packning så att hojen blir lite neutralare i "högfartsböjarna".
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#2 Inlägg av Alming »

låter jättetrevligt.
Ska ut på en tur nu faktiskt. åker om nån timme, en kortare sväng från göteborg till motala.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#3 Inlägg av Swedan »

Vi åker runt vättern imorgon torsdag.
Startar vid 10 snåret.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#4 Inlägg av Alming »

Alming skrev:låter jättetrevligt.
Ska ut på en tur nu faktiskt. åker om nån timme, en kortare sväng från göteborg till motala.
blev en sväng på 60 mil bara...
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#5 Inlägg av Ronny »

Eftersom jag bor i dalsland och känner till vägarna härikring så kan jag inte mer än intyga att många vägar e hel-sköna att åka båge på.
Vägen mellan mellerud och långed kallas brudfjället för den delen och innehåller 365 svängar.
"rekordet" på den vägen är 11 minuter med en rally-ascona b...satt nån gång på 80-talet.
Hur det gått till har jag ingen aning om,då jag som bäst kanske kan köra sträckan på 16-17 minuter.
större delen av vägen så är det så kurvigt att man knappt kommer över 60 km/h.
Vägen från bengtsfors till årjäng är oxå den skapligt kurvig,men av betydligt bredare slag,och mycke skojj att köra.
Får även pasa på att föreslå vägen från bengtsfors,via håbol,nössemark och till halden.
trevlig vägstrecka med sköna böjjar och fin natur
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

blue

Dalsland/Värmland/Norge

#6 Inlägg av blue »

Nyss hemkommen efter en långhelg i mina hemtrakter i Värmland.
VILKA GOA VÄGAR!!!! :D :D :D

Åkte med brorsan, som bor utanför Arvika, till Norge en heldagstur; Arvika-Lörenskog över Björkelangen och Aurskog och hem igen.
Nästa dag gick turen över Finnskogen till Bengtsfors-Åmål-Nysäter och hem igen.

Tillbaks i Stockholm igen känns livet lite som en raksträcka till måndagen.... :(

Åker snart tillbaks till skogen, sjöarna och Firklövern igen! :D

Skriv svar