Norge

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009

#16 Inlägg av tedman »

danhak skrev: när är det imorgon.. eller ikväll eller..... :?

Sticker på fredag, så tedman om du har några sistaminutentips så gärna.. :wink:
Jaja, det har varit körigare än normalt :(

Om ni nu har tid så kan jag verkligen rekommendera en liten omväg. Från Lillehammer kör ni upp genom Gudbrandsdalen upp till Otta, där tar ni vänster mot Stryn och Lom, vid lom viker ni av och tar väg 55 ner till Sogndal, den vägen var den bästa på hela resan.
Från Sogndal kan ni åka väg 5 till Stryn, den går genom ett par långa tunnlar som inte är så roliga men spar tid, vid sista tunneln ser man en glaciär från vägen om nu är intresserad. Väl vid Stryn kan man bo i hytte på en camping ca 13-15 km från Stryn på höger sida, ligger fint vid en sjö. Hytterna var kanonfina med värme i badrumsgolvet, perfekt för att torka kläder, skor eller handdukar. Det ligger på vägen till Geiranger från Stryn så det i sig blir ingen omväg. I övrigt ser ju eran färdrutt bra ut.

Som jag skrev tidigare så funkade det bra att bo i hytte och vi hade bara med oss reselakan och örngott. Hytterna kostade mellan 650-690 NOK för 2 personer med varierande standard men överlag god. Finns det ingen hytte i närheten av tätort är det "bara" att ge sig iväg en bit utanför, det var ganska gott om campingar i området.

Hoppas ni får bättre väder än vi, såg tyvärr inte mycket vvid varken Geiranger eller Trollstigen. Satsar nog på en ny resa nästa år med förhoppning om bättre väder.

Lycka till och kör försiktigt.

/Tobbe

danhak
Donator 2007

#17 Inlägg av danhak »

Tack för tipsen.

Får se om vi hinner med "omvägen". Vi hade tänkte köra raka vägen till Geiranger ifrån Lom, men är vädret bra och allt går som planerat så kanske vi hinner med en liten omväg.
Reslakan är nerpackade!! :)
Lycka till och kör försiktigt.
Tackar det ska vi!!
hojlös

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008

#18 Inlägg av palgle »

Om någon vill ha nåt tips från en (nybliven medlem) norrbagge - hör av er. Norge har många fula vägar, men ändå mycket att erbjuda.

Säg till, jag ska göra mitt bäste. Känner landet hyfsad.

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#19 Inlägg av kennet »

Jag tar gärna lite bra vägtips, vi är ett gäng som ska till predrikstolen (tror jag det stavas) i slutet på augusti. Åker från Uddevalla och tar färjan från Strömstad sedan mot Bergen :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008

#20 Inlägg av palgle »

Hei!

Tipper du mener Prekestolen innerst i Lysefjorden?

*Det er det bildet alle husker av "gale" mennesker som sitter med bena rett ned, og så er det flere hundre meter rett ned. Prekestolen ligger rett ved Kjærag, der alle basehopperne hopper fra. * En drøy time å gå...

Kommer dere fra Strömstad lander dere vel i Sandefjord?

Da er det to muligheter (eller tre, avhengig av hvor langt dere er villige til å kjøre).

Enten følger dere kysten rundt og nærmer dere Stavanger fra kysten, eller finner frem til Prekestolen gjennom landet.

Men så nevner du Bergen...

Fortell meg hva som er mest interessant, så skal jeg komme opp med gode ruter til dere!

Det er kortest - og mest interessante veier - gjennom landet.

Men skal dere til Bergen først og så ned til Prekestolen er det en SKIKKELIG omvei.

Gi meg litt mer info, så skal jeg hjelpe etter beste evne:)

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#21 Inlägg av kennet »

Dag 1 kommer vi att köra Strömstad-Sandefjord sedan direkt till Prekestolen på en dag om vi hinner, dag 2 vandra ut på Prekestolen och sedan köra mot äppeldalen Odda(troligen inget Bergen) Dag 3 har inte bestämt Dag 4 hemfärd förmodligen genom Oslo. Som sagt så vi inte kommit så långt i planeringen men vi är ute i god tid och blir 4-5 hojar kanske fler. :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#22 Inlägg av PerJohan »

Har också funderingar på en liten liten semestertripp i Norge, dock bara två dagar (en övernattning). Så en sådär 80-100 mil i Norge borde bli lagom kanske om man tänker på att det är ytterliggare ca 100 mil i Sverige.. Nåt bra tips på nåt kul att uppleva i södra Norge då? Vi kommer från Karlstadhållet när vi kommer in i Norge, så med utgång från Oslo kan jag tänka mig miniminisemestern kan vara.. Kan det vara nåt att åka över till typ Stavanger och sen kusten tillbaka till Oslo?
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

danhak
Donator 2007

#23 Inlägg av danhak »

Fick själv det här tipset av en norrman som kände till området..

En fin tur kann være fra Oslo -Drammen E134, til KongsbergE134, til Notodden videre E 134 til Seljord,videre E134, til Høydalsmo, riksveg 45, til Dalen.[Du har her muligheten til å ta båt på Telemarkskanalen , den går fra Dalen til Skien og retur gjennom mange sluser er usikker på om du kan ta med motorsykkel på båten.]
Fra Dalen har du flere muligheter . Enten ta tilbake til Høydalsmo for så å følge E134, vestover mot Haukelifjell og deretter følge E134, helt til Haugesund.
Elller vil du mot Oslo igjen kan du følge E134, yil Seljord. Ta riksveg 36 mot Skien .[ En meget underholdene veg langs Seljordsvannet mot Bø.] Riksveg 36 mot Porsgrunn .Deretter ut på E18, til Larvik ,for så å følge E18, motSandefjord videre til Tønsberg ,Drammen og tilbake mot Oslo.
Jeg ville nok anbefale veien vestover mot Haugesund, der får du vekslende natur fra høye fjell til dype daler.
Bare pass deg for POLISEN , det kan være mye laser og radarkontroller.

Kan vara ett alternativ!!
hojlös

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#24 Inlägg av PerJohan »

Tackar, den trippen lät högintressant! :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008

#25 Inlägg av palgle »

Kenneth: Da er det kortest å følge kysten rundt, eller kjøre omveien om Setesdal og ned. (Riksvei 9 og 13) Rundt kysten er det fint. Spørsmålet for dag 1 er om dere vil se havet eller fjellet.

Dag 2 til Odda, da ville jeg prøvd Ryfylkevegen, som er R13 frem til Suldal.
Så ville jeg tatt R46 vestover, og så østover mot Skarde (E134) og deretter Odda.

Dag 3 ville jeg fortsatt rett nordover fra Odda på riksvei 13. Da får dere med dere Eidfjorden og den innerste delen av Hardangerfjorden. Her vil dere garantert lure på hvordan noen kan bo i fjellet uten vei! (Altså, dere ser mange gårder der man ikke skulle tro det var mulig å bo)

I Eidfjord ville jeg tatt riksvei 7 tilbake over Hardangervidda. Som jo er Europas høyesteliggende fjellplatå og et meget kjent naturområde i Norge. Jeg ville fulgt riksvei 7 helt frem til Geilo.

Da ville jeg kjørt sørover, mot Dagali og Kongsberg på riksvei 40. I store deler av denne veien følger dere da Norges 3. lengste elg. Dere vil da kjøre ned Numedalen.

*Riksvei 7 ned Hallingdal er KJEDELIG/BORING/TRÅKIG!*

Dere kommer ut i Kongsberg, og bør velge en alternativ rute i stedet for E134 fra Kongsberg til Oslo. Gi beskjed om hva dere velger, så skal jeg komme opp med alternativer.

Fra Geilo til Kongsberg er det også mange "avstikkere" som jeg kan tipse om.

Og da 4 blir vel stort sett å komme seg hjem?

Spør om det er noe!

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008

#26 Inlägg av palgle »

PerJohan: Det kommer an på om du vil se sjø, fjord, fjell eller vidder. Men til Stavanger og kysten tilbake er en OK tur. Nå er ikke jeg typen som liker å ligge på Europaveier, for da ser man ikke så mye.

Men det du foreslår er bra, si i fra, så skal vi finne en rute:)

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008

#27 Inlägg av palgle »

Og turen som danhak fikk tips om er heller ikke så gal. Mye motorvei, dog. Både Telemarkskanalen og Seljord er bra. Der mener man jo at det finnes et "sjøuhyre". Faktisk en svenske som har brukt mange år på å forske på det!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#28 Inlägg av kennet »

palgle skrev:Kenneth: Da er det kortest å følge kysten rundt, eller kjøre omveien om Setesdal og ned. (Riksvei 9 og 13) Rundt kysten er det fint. Spørsmålet for dag 1 er om dere vil se havet eller fjellet.

Dag 2 til Odda, da ville jeg prøvd Ryfylkevegen, som er R13 frem til Suldal.
Så ville jeg tatt R46 vestover, og så østover mot Skarde (E134) og deretter Odda.

Dag 3 ville jeg fortsatt rett nordover fra Odda på riksvei 13. Da får dere med dere Eidfjorden og den innerste delen av Hardangerfjorden. Her vil dere garantert lure på hvordan noen kan bo i fjellet uten vei! (Altså, dere ser mange gårder der man ikke skulle tro det var mulig å bo)

I Eidfjord ville jeg tatt riksvei 7 tilbake over Hardangervidda. Som jo er Europas høyesteliggende fjellplatå og et meget kjent naturområde i Norge. Jeg ville fulgt riksvei 7 helt frem til Geilo.

Da ville jeg kjørt sørover, mot Dagali og Kongsberg på riksvei 40. I store deler av denne veien følger dere da Norges 3. lengste elg. Dere vil da kjøre ned Numedalen.

*Riksvei 7 ned Hallingdal er KJEDELIG/BORING/TRÅKIG!*

Dere kommer ut i Kongsberg, og bør velge en alternativ rute i stedet for E134 fra Kongsberg til Oslo. Gi beskjed om hva dere velger, så skal jeg komme opp med alternativer.

Fra Geilo til Kongsberg er det også mange "avstikkere" som jeg kan tipse om.

Og da 4 blir vel stort sett å komme seg hjem?

Spør om det er noe!
Jättetack, ska framföra detta till dom andra :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008

#29 Inlägg av palgle »

Bare hyggelig :D

Og et generelt tips til alle som skal til Norge og kjøre gjennom fjellet på østlandet (opp til Bergen) i sommer: De fleste stedene har bare EN måned i året med bare plussgrader.

Tenk på dette om dere planlegger å sove ute.

Var selv oppe på Geilo for to år siden, og ble stoppet av en snøstorm i midten av mai. Og i fjor var jeg på hytta (stugan), der jeg stort sett har base fra mai til november.

Da måtte jeg kjøpe ved i juli...:shock: (920 meter over havet)

Men kom med spørsmål, så skal jeg svare etter beste evne.

Er det noe som haster, så send en PM, for da får jeg en mail.

Kjør forsiktig!
VFR 800 VTEC 2006 - SORT
Justice for the 96 - YNWA

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008

#30 Inlägg av palgle »

Tenkte det kunne passe å legge inn dette her. Det har nemlig kommet ut et MC-kart over Norge. Han som har laget det er svoren MC-entusiast - men også kartmaker i et norsk forlag.

http://www.cappelendamm.no/main/katalog ... 8202268411
VFR 800 VTEC 2006 - SORT
Justice for the 96 - YNWA

Skriv svar