Jag har faktiskt börjat packa ner lite grejor i den ena väskan nu närmar det sig.
Jag hade hellre tagit toppboxen istället för tankväskan som jag tycker är ivägen vid lite aktivare körning. Sen kan det vara skönt att ha toppboxen om man stannar till i någon by för att gå en runda eller gå in i en affär så att man kan låsa in hjälm och ryggskydd i boxen.
Om ni tänker att besöka någon Louis butik så passa er, man har en tendens i deras butiker att handla mer än man kan få plats med....
Sen vet jag inte om ni har tänkt på att skaffa ett Europeiskt sjukförsäkrings kort från Försäkringskassan. Det kan vara ganska bra att ha om man behöver träffa en läkare.
Fördelen med att skippa toppboxen är just vikten i den, sitter långt bak och högt upp. Packar hellre i två sidoväskor och har en liten tankväska. Den jag tittat på är 5-7 liter.
Sjukförsäkringskort har vi/jag med oss.
En helt annan grej jag kom att tänka på är ang fartkameravarning (gps) i tyskland och Österrike så har jag hört olika versioner, nån säger att man inte får ha funktionen alls i gps:n och nån säger att det räcker att ha den avslagen. Nån som vet vad som gäller? Har googlat med hittar inget konkret.
Jag har möjligheten att radera funktionen i min Navigon och sen återställa när man kommer hem men känns onödigt om det inte behövs
Nytt bakdäck på idag, Michelin PR3 och nya bromsklossar bak. Funderar på att köpa ett framdäck också. Det jag har på är okej men börjar bli lite ojämnt slitet (Michelin Power)
Mister skrev:Inför VFR Meet nu i augusti, där vi kan "surra" lite om ämnet, så tänkte jag se ifall det vore intresse att göra en gemensam Österike/norra Italien resa nån gång under 2011
Så frågan är, vilka skulle kunna tänka sig att göra en gemensam VFR resa dit ?
Samt, ni som har kunskap om detta:
Tipsa om era diverse erfarenheter och restips, stort som smått. Såsom t ex praktiska saker; hur lång tid behöver man, är autozug ett alternativ, olika kostnader till vad får man inte missa mm mm mm.
Själv är jag helt novis, och ingen vidare Reisleiter Men med tips o erfarenheter från tidigare resenärer, så kanske det går att få ihop någon resplan som kan vara vettig.
Samt, jag lägger upp denna tråd tidigt såsom nu, för själv måste jag planera semester tidigt, samt sälja in iden till övriga familjen att en hojtur i Europa är ett måste
Sen, ifall det skulle bli en gemensam tur, så får vi nog komma överens om en vecka (eller vad det nu behövs) gemensamt, på ett relativt tidigt stadium.
Övriga synpunkter ?
/Mister
Tyvärr finns inget entydigt svar på hur en kontinentresa blir bäst. Jag har varit nere och kört ett tiotal ggr och med olika upplägg varje gång så man får fundera på vad man vill ha ut av resan. Åka med ngn bakpå och titta på omgivningarna, ja då skall man definitivt åka längs med de sk. Romantische strassen i Tyskland. Skaffa en bra karta och du finner de vägarna utmärkta. Det är en trevlig tripp och tyskland är himla vackert utanför autobahn.
Men vill du köra aktivt och lära känna din förmåga och gränser så finns det bara ett alternativ: Dolomiterna! Dit åker även Österrikarna, Italienarna själv samt halva Tyskland. Bäst tid är slutet av maj början på juni. (Alternativt slutet av september, då har alla åkt hem!! )Det har blivit varmt, men inte för varmt, Turisterna har ännu ej kommit så vägarna är relativt öde. Hotellen och Garnis är bara ett fåtal öppna men priset är buslågt. Boka via internet. ca 300 kr per natt så får man frukost och oftast underbart fina rum.
Absolut bäst är att lasta hojarna på släpvagn, ta kvällsfärjan från Trelleborg till Sassnitz eller Rostock. Turas om att köra och på kvällen är man framme i ex. Corvara, Val di Fassa eller Val Gardena. Stanna på samma hotell i en vecka och kör slingor om 30 mil om dagen i alla riktningar. Efter veckan slut så åk över till Val di sole och ta ett nytt hotell eller Garni för ytterligare en vecka. Därifrån gör man samma sak; Från Gardasjön i syd upp till Stelvio passet i nord och Bolzano i öster finns det outsinliga vägar att vråla på. Min absoluta favorit är vägen SS42 från Bolzano upp till Brennero passet. Efter den körning är du lycklig i månader!! Men det finns nästan hur många vägar som helst så det är bara att gasa på. Kolla in min sista resa: http://www.youtube.com/watch?v=1_714kS6Gqg
Har kört SS44 vilket är en sjukt rolig väg, har inte kört hoj där men bil. Hade varit spännande att testa SS42/508 men den ligger lite längre ner än vi hade tänkt. Men man vet aldrig vad man får för ryck hehe.
Hade vi haft mer tid på oss hade vi kört genom Tyskland, denna gången blir det Autozug. Vem vet vad som händer nästa år.
Nackdelen att resa i slutet på Juli är såklart värmen och mer turister. Vatten i tankväskan och täta pauser tror jag blir bra samt lite högre höjd då o då där det är svalare.
Allmänt tips för andra som ännu inte planerat någon resa men som börjar bli sugna:
Lasse Franklin heter en kille som ordnar justa MC resor till Italien.
jag har åkt med två gånger, senast förra hösten, och det är prisvärt och han kan alperna som sin egen ficka
kolla hemsidan: http://www.vandraialperna.se/index.php? ... &Itemid=14
När det är riktigt varmt använder jag en kylväst som jag verkligen kan rekommendera. Den finns förvisso att köpa i Sverige för 2 tusen (!), vilket inte går att försvara mot att beställa den utomlands för en fjärdedel av kostnaden... inklusive frakt.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme