Så var då första delen av resan avklarad, inga incidenter alls förutom möjligtvis en räv (!) och ett kid som var uppe på vägbanan och slirade.
Google Maps (härifrån förk. GM)
Detta var rutten jag följde och jag måste säga att den fungerade ypperligt. Behövde nästan aldrig använda min GPS utan kunde mer eller mindre köra helt efter huvudet.
Tog följande bilder efter vägen:
I Katrineholm säljer de inte tråkig glass, det är ju faktiskt en fördel (se skylten ovan bilen).
Denna stora portion pasta, plus dricka (Trocadero!), gick på 50 riksdaler. Ett mycket förlåtande pris i mitt tycke, inte minst då man åkte från Stockholm där en likadan måltid hade gått på runt det dubbla.
Denna kyrka var mycket vacker, låg mitt ute i ingenstans (det var dock strax före denna jag såg räven, som till skillnad från många andra rävar inte såg skabbig ut). Lekeberg heter kommunen (~10 min utanför Kumla). GM
här!
... Kvistbro kyrka hette den visst. Väl värd en omväg om man är i området.
Vyn från en av de broar vi passerade. Blir alltid lite fundersam om vilka det är som bor i alla dessa små samhällen, men samtidigt finns det väl sämre ställen att bo på än detta ... Jag vill minnas att det var Åtorp (
GM) men mer exakt minns jag ej. Utefter 204an var det iaf.
Väl framme i Otterbäcken (
GM), "staden" som för mig endast är känd för att ha fostrat Fredrik Wikingsson, var det dags för glasspaus. Denna bild innebar dock följande upptäckt:
Mina damer och herrar, var annars i Sverige än Otterbäcken kan man köpa både rök och fisk? På samma ställe dessutom! Oslagbart, det är vad det är.
Ingen aning om var detta var tyvärr, någonstans runt Kinnekulle men mer exakt förbigår mig. Sjukt nice allé dock, för att inte tala om motorcykeln. Bifakta är att allén var som synes ganska smal, och precis när jag fotat klart kom det inte mindre än 2 bilar från olika håll och 2 cyklister som jag var nära att blockera vägen för då denna knappast var mycket bredare än att man kunde ställt 2 MCs på rad. Ganska otroligt att det var så "mycket" trafik på en så liten väg.
Ah, Forshem (
GM). Bakom MCn är vad som en gång varit stationshuset; detta har av självklara skäl inte denna funktion i dagens läge, utan verkade innehålla lägenheter. Vem som bor här har jag ingen aning, men en 180-graders svängom visar denna metropols station. Håll i er ....
Ja. Detta är allt. Skylten, den gula, är vridbar. Jag antar att man vrider den åt hållet tåget kommer från för att låta föraren av detta veta att han skall stanna. Varför han inte skulle göra det,
om någon mot förmodan skulle stå på plattformen övergår mig. Min gissning är att står man där när tåget kommer har man en bra anledning till detta. Min tes styrks inte minst av en snabb titt på tidtabellen ...
10 tåg/dag Mån-Fre, 4 tåg Lördag, 6 tåg Söndag. Livet kan inte vara lätt om man bor i Forshem och inte har bil.
Spåren igenvuxna, speglar väl om inte annat den (brist på) aktivitet som dessa ser.
Skylten är ändå för klockren. 60 tåg/vecka passerar här, dvs ca 8,5 tåg/dag, dvs ca 1 tåg var tredje timme. Frågan är om inte skylten borde omplaceras till spåren, och läsa "se upp för människor".
Sammantaget fascineras jag av platser som Forshem. Det bor människor där, vilket inte minst bevisas av de två äldre kvinnor jag mötte då jag körde ut ifrån samhället. Men varför? Närmaste "stad" (/by/samhälle) är Hällekis, knappa 5 minuter med fordon därifrån, där det finns en Coop-butik, en bankomat och lite andra grejor som knappast kan sägas vara mer än basic-nivå. Närmaste stad måste vara Lidköping eller Mariestad, skulle gissa att det är 20-30 min till båda om man kör raka vägen. Kommunikationerna är uppenbarligen usla, och då är man snäll. Samtidigt, i en liknande by, stod en äldre herre och höll på i trädgården när jag susade förbi (well, susade och susade, höll 50 såsom föreskrivet) och han hälsade, liksom ovannämnda kvinnor, trots att jag är total utböling. Hela grejen konfunderar mig, men är nog mer ett ämne för en sociologi-uppsats än vfr-forum.se
Vill även tillägga att jag helst ser att man inte kopierar bilderna för annat än privat bruk. Det kostade trots allt 40 mil bensin att ta dem.