Sida 1 av 2
Däcktest, Pirelli Diablo Strada
Postat: fre jul 07, 2006 14:06
av Curb
Hej!
Hur långt brukar era bakdäck hålla?
11700 km har någon hunnit lägga på en uppsättning Diablo Strada,
trots att däcket började tillverkas förra året.
(
http://www.shopmonkeys.com/pirelli.htm)
Om ni ska byta däck snart, kan ni väga dom och lägga upp infon här
i forumet? Man vill ju spara lite ofjädrad vikt
Diablo Strada Vikt:
4.25 kg framdäck 120/70R17
6.55 kg bakdäck 170/60R17
Mer info om om detta däck:
http://www.core.st/MC_dack/
Re: Däcktest, Pirelli Diablo Strada
Postat: sön jul 09, 2006 20:02
av viffer
Curb skrev:Hej!
Hur långt brukar era bakdäck hålla?
11700 km har någon hunnit lägga på en uppsättning Diablo Strada,
trots att däcket började tillverkas förra året.
(
http://www.shopmonkeys.com/pirelli.htm)
Om ni ska byta däck snart, kan ni väga dom och lägga upp infon här
i forumet? Man vill ju spara lite ofjädrad vikt
Diablo Strada Vikt:
4.25 kg framdäck 120/70R17
6.55 kg bakdäck 170/60R17
Mer info om om detta däck:
http://www.core.st/MC_dack/
Jag har Diablo Strada på min BB fram och Michelin Pilot Road bak, Diablot är jag helnöjd med (för tidigt att ge omdömme på hur många mil det ger) Pilot road kommer inte på den hojen igen, för kort livslängd, jag skall beställa ett Diablo Strada bak i kväll från
http://www.mcdackonline.com/ suverän service däcket i "brevlådan" på 4 dar till nästan halva priset mot här hemma.
(Angivet pris*: 2233,60 SEK!
Enbart via oss endast 1450,40 SEK
Det är alltså 35 procent mindre!
Leveranskostnaderna är inkluderade i priset.)
Postat: sön jul 09, 2006 21:22
av Swedan
Lite nybörjar frågor:
Gör det någon skillnad om man går upp på 190/50-17 på Viffen?
Får ett sådant däck plats?
Vad kör ni med för lufttryck i fram och bak?
Tacksam för lite råd och tips...
Postat: mån jul 10, 2006 06:26
av viffer
Swedan skrev:Lite nybörjar frågor:
Gör det någon skillnad om man går upp på 190/50-17 på Viffen?
Får ett sådant däck plats?
Vad kör ni med för lufttryck i fram och bak?
Tacksam för lite råd och tips...
Gör inte det, behåll alltid orginalsetup, förstör inte den goa väghållningen på hojen.
2,9-3,0bar
Postat: mån jul 10, 2006 16:17
av Andersson
Skulle precis gå in och ställa en fråga om däck, och se då har det kommit upp en tråd om det
Jag undrar om någon vet någon bra sida med mc-däck test?
Kan få tag i svinaktigt billiga dunlop däck.
Det lutar åt dunlop sportmax d208.
Någon här som har några erfarenheter.
Det talades gott om det på bike.se.
Edit: det blir Sportmax Qualifier -->
http://www.dunlopqualifier.com/home.php
Postat: mån jul 10, 2006 19:56
av Gubbrejsarn
Förrförra numret av Bike hade just en däcktest.
Deras vinnare blev Metzeler Roadtec Z6. Ett 180/55-17 kostar ca 2600:- i Sverige. Köpte mitt på just Dackonline för 1465...
Anledningen till 180 istället för 170 är att jag för samma pengar får högre lastindex och därför sparar lite gummi, eftersom jag ofta kör med passagerare.
Den lilla ökningen märks knappt på manöverbarheten...sedan ser det ballare ut med fetare bakhjul

.
Postat: mån jul 10, 2006 20:13
av Ronneby-Benny
Mitt förra bakdäck Michelin pilot road höll 1300mil, mitt nuvarande Pilot power är inne på det 700 milen och verkar kanske klara 1000 mil vilket jag är nöjd med! Nästa däck blir troligen Metzelers enligt gubbrejsarns inlägg ovan!!

Postat: mån jul 10, 2006 22:24
av simpa
Gubbrejsarn skrev:
Anledningen till 180 istället för 170 är att jag för samma pengar får högre lastindex och därför sparar lite gummi, eftersom jag ofta kör med passagerare.
Den lilla ökningen märks knappt på manöverbarheten...sedan ser det ballare ut med fetare bakhjul

.
Du har alltså 170 som originalbredd på bakdäck?
Jag kör också uteslutande med passagerare, och har fått erbjudande om "billiga" 180-däck.
Påverkas inte köregenskaperna om jag kränger om till en sån ost?
Postat: sön jul 16, 2006 16:28
av Gubbrejsarn
Simpa...hojen blir liiite tyngre att svänga med 180 bak. Men skillnaden är så liten att den knappt märks.
Hur långt ett billigt 180-däck håller är helt beroende på vad det är för däck. Roadtec Z-6 är ett touringdäck och gjort för att ge mer mil och rulla i normala farter.
Ett Sportec soft är gjort för hög fart och maximalt grepp utan ambitioner att räcka speciellt länge.
Så det är mer typen av däck än priset som gör det dyrt/billigt.
Postat: sön jul 16, 2006 16:35
av viffer
Andersson skrev:Skulle precis gå in och ställa en fråga om däck, och se då har det kommit upp en tråd om det
Jag undrar om någon vet någon bra sida med mc-däck test?
Kan få tag i svinaktigt billiga dunlop däck.
Det lutar åt dunlop sportmax d208.
Någon här som har några erfarenheter.
Det talades gott om det på bike.se.
Edit: det blir Sportmax Qualifier -->
http://www.dunlopqualifier.com/home.php
Tänk på att Dunlop 208 kan bli dyrköpt, dom har en mjuk i gummiblandning och kan vara skoj att köra på när det svänger ordentligt, jag har haft Dunlop D208 och framdäcket höll ca 550mil och bak 350 mil, sen tyckte jag att baken ville "sladda" lite vid långsam kurvtagning medan det greppade riktigt bra vid kurvtagning i högfart.
Ps. På min andra hoj visserligen men aktiv körning borde ge samma resultat, i alla fall fram.
Hur många mil eller kanske
meter får Roosterman?
Postat: mån jul 17, 2006 21:32
av simpa
Gubbrejsarn skrev:Simpa...hojen blir liiite tyngre att svänga med 180 bak. Men skillnaden är så liten att den knappt märks.
Hur långt ett billigt 180-däck håller är helt beroende på vad det är för däck.
Åhå. Ja, får kanske satsa på ett 180 då. Åker ju nästan uteslutande med damen bakpå, och ibland med fullpackade väskor. Blir kanske bra med ett 180 då
Men rekommenderar du nåt särskillt märke?
(förlåt för att jag stjäl tråden)
Postat: tis jul 18, 2006 11:07
av Alming
Jag kör Avon Azaro fram och bak.
Bakdäcket är nästan nytt, men uppfattas som såphalt vid vått väglag.
Någon som har bra förslag på däck som är bra "allround", då jag kör mycket oavsett regn/sol. Dock vore det najs att inte komma ifrån ett lite race mönster, som t.ex avon har. Det gör tyvärr en hel del på hojen tycker jag om mönstret är snyggt eller inte...
Postat: tis jul 18, 2006 11:28
av Swedan
Alming skrev:Det gör tyvärr en hel del på hojen tycker jag om mönstret är snyggt eller inte...
Prova att motivlacka slitbanan.
Men hallå, skit fullständigt i utseèndet...
Snygga mönster är lika med värdelösa däck
Postat: tis jul 18, 2006 11:34
av Andersson
Jag håller faktiskt med Alming här.
Vill också ha ett snyggt mönster på däcken.
Eller snyggt och snyggt jag vill inte ha ett däck som ser ut att höra hemma i grusgrop iallafall.
Det ska synas att det är ett däck gjort för vinklad kurvtagning.
Postat: tis jul 18, 2006 11:41
av Swedan
Och hur ser ett snyggt kurvdäck ut då???
Slicks???
Metzeler Roadtec Z6, Continental RoadAttack
Här har ni kanon däck för denna hoj.
Kan lova att det inte är däcket utan eran feghet som sätter gränsen, även om ni anser er vara roadraceproffs
